تقوی از وجود ۱۱۷ هزار بهره بردار کشاورز در استان همدان خبرداد و گفت:۳۲۹ واحد صنایع تبدیلی با اشتغال ۴ هزار و ۴۰۷ نفر نیز فعال است.

غلامحسین تقوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در همدان گفت: استان همدان از دیر باز به عنوان یکی از قطب‌های تولید کشاورزی در کشور مطرح بوده و سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد  این استان با ۱۱۷ هزار بهره‌بردار با توان تولید 4.8 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی 28.8 درصد اشتغال مستقیم و 24 درصد از ارزش افزوده استان و 3.2 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدانافزود: از مجموع 19 هزار و 490کیلومتر مربع وسعت استان 822 هزار هکتار وسعت مراتع و 699 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی و 287هزار هکتار سطح اراضی آیش می‌باشد.

وی تصریح‌کرد: بخش کشاورزی استان دارای رتبه در بیش از 20 فعالیت تولیدی –زیربنایی و صنایع تبدیلی در استان‌های همجوار و منطقه غرب کشور می‌باشد و 27.3 درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی منطقه را به خود اختصاص داده است.               

وی ابرازکرد: دارا بودن رتبه‌های برتر کشوری در تولید محصولاتی اعم از سیب زمینی با تولید 913 هزار تن (رتبه اول)، سیر با تولید 42 هزار تن (رتبه اول)، گردو با تولید 62هزار تن (رتبه اول )، جو با تولید 300 هزار تن (رتبه سوم )، انگور با تولید 414 هزار تن رتبه سوم و یونجه با تولید 380 هزار تن (رتبه سوم) و گیاهان دارویی با تولید 25.6 هزار تن (رتبه سوم) از شاخصه‌های استان همدان است.                                                              

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی استان 668 هزار و  358 هکتار است، گفت: میزان تولید محصولات زراعی3100 تن  و توسعه کشت نشائی در سطح 3007 هکتار با هدف مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهارکرد: طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد فرمان امام(ره) در سطح 250هزار هکتار می‌باشد که 225 هزار هکتار بیمه در محصولات مختلف طرح جهش انجام شده است.

وی افزود: تاکنون 3 هزار و 350 هکتار دانه‌های روغنی (گلرنگ-کاملینا) و 133 هکتار محصولات علوفه‌ای در طرح جهش تولید کشت شده است که از این میزان 11 هزار و 290 تن بذور اصلاح شده توزیع شده و 9 هزار و 75 هزار تن کود ازته و 3 هزار و 650 تن فسفاته بین کشاورزان در طرح جهش توزیع شده است.

وی با اشاره به فعالیت 329 واحد صنایع تبدیلی با اشتغال 4 هزار و 407 نفر و ظرفیت جذب و فراوری یک میلیون و 827 هزار و 733 تن در استان خبرداد و گفت: از ابتدای سال 1400 تاکنون 25 واحد با اشتغال 237 نفر و جذب و فرآوری 177 هزار و 741 تن و سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان پروانه بهره‌برداری دریافت نموده‌اند.

تقوی از ایجاد 79 سرد خانه بالای صفر با ظرفیت نگهداری 200هزار تن محصول و اشتغال مستقیم 778 نفر و سرمایه‌گذاری حدود 5 هزار و 64 میلیارد ریال خبرداد و بیان‌داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 3 هزار و 593 مورد نظارت و بازرسی در حوزه اقلام اساسی و خوراکی و همچنین آرد و نان انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به افتتاح ۲۹ طرح در هفته جهادکشاورزی گفت: ۱۴ طرح در زمینه تولیدات گیاهی با اشتغالزایی برای ۶۳ نفر، در حوزه تولیدات دامی شش طرح با اشتغالزایی برای ۲۴ نفر، در حوزه شیلات چهار طرح با اشتغالزایی برای ۱۲ نفر و در بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی پنج طرح با اشتغالزایی برای ۷۳ نفر افتتاح شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای این طرح‌ها را ۱۰۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد که در هفته جاری افتتاح  و به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: در مجموع ۲۹ طرحی که افتتاح می‌شوند برای ۱۷۲ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته و به صورت غیرمستقیم نیز ۵۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و بهره‌مندی در سطح استانی و کشوری خواهد بود چراکه برخی از این طرح‌ها ملی است.

تقوی با بیان اینکه تولید مرغ روانه استان پیش از این حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن بود ‌ادامه‌داد: کمبودی در این زمینه تولید مرغ وجود ندارد و در حال حاضر جوجه‌ریزی‌ها در مرغداری‌ها بیش از ظرفیت و تقاضای بازار است که صادرات به سایر استان ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در این راستا روزانه ۶۰ تا ۶۵ تن گوشت مرغ از همدان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

به گفته وی مصرف روزانه گوشت مرغ استان همدان حدود ۹۵ تن است که البته در زمان پیک مصرف به ۱۳۰ تن هم می‌رسد.

وی اظهارداشت: ۵۲۳ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره و ۱۹ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه و یک واحد جوجه کشی با ظرفیت یک میلیون قطعه در استان همدان فعال است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان میزان تولید گوشت قرمز 31.8 هزار تن، میزان تولید مرغ 61.97 تن، میزان تولید تخم مرغ 16.75 تن، میزان تولید عسل 4.4 تن، میزان تولید ماهی 6 هزار و 810 تن و میزان تولید شیر خام را 364 هزار و 200 هزار تن دانست و گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون 2210.720 تن کنجاله سویا ، 9386.8 تن ذرت،250 تن جو بین سایر ماکیان، 8850تن جو بین کارخانجات خوراک دام و واحد های شیری صنعتی و سایر دام‌های سبک و سنگین توزیع شده است.

وی عنوان‌کرد: همچنین 5 هزار و 173 تن سویا و 13 هزار و 460 تن ذرت بین مرغداران توزیع شده است .

تقوی از صادرات 76 قلم از محصولات کشاورزی به ارزش 7 هزار و 247 میلیاردتومان به ارزش دلاری 329 میلیون دلار به وزن 308 هزار و 271تن در سال 1400 خبرداد.

وی افزود: تولید گندم و غلات برنامه مخصوصی داریم که میزان آن از کشور اعلام می‌شود و براساس آن برش شهرستانی تهیه می‌شود، اطلاعات کافی از اراضی کشور وجود ندارد بنابراین کشت‌ها معمولاً تقریبی است.

به گفته این مقام مسئول استان همدان به عنوان یکی از استان‌های برتر در تنظیم بازار معرفی شده است.

تقوی خاطرنشان‌کرد: امور اراضی در ایام تعطیل حتی با گشت ۱۳۱ مشغول به کار هستند و اقدامات خوبی صورت گرفته، چرا ذخایر آب و خاک برای آیندگان بسیار با اهمیت است و باید از تخریب اراضی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید به جد پیگیر طرح الگوی کشت باشد، تاکید کرد: حدود ۷۰ کیلوگرم ضایعات مواد غذایی برای هر فرد در کشور داریم.

این مسئول با بیان اینکه ضایعات بخش کشاورزی بسیار بالا است، ادامه داد: افزایش ضایعات مواد غذایی بسیار آسیب زا است و می‌تواند امنیت هر کشور را به خطر بیاندازد.

 

 

 

کد خبر 1189137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha