تقویت نیاز به نماز، مسئله ای که باید به آن توجه شود

امامی گفت: اگر نیاز به نماز در نظم ارزشی ما تقویت شود، من اراده به نماز می کنم، آمارهای اقامه نماز یک جمعیت ۴۰ درصدی کاهل نماز در کشور را نشان می دهد و این یعنی مشکل اصلی ما در نظام شناخت نیست بلکه در نظام اراده است و نظام اراده مبتنی بر نیاز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سید مجید امامی» بعد از ظهر جمعه (۳ تیر) در نشست تخصصی رابطین شورای اقامه نماز کشور که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد؛ بیان کرد: بر اساس درخواست ستاد اقامه نماز سند راهبردی برای عملکرد رشد و حرکت در عرصه نماز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین است من اساسا منتقد کارهای قبلی هستم والان کسی هستم هم در مقام تدوین این سند و هم در مقام کمک به دوستان و خدمت به این شجره برآمده از انقلاب اسلامی یعنی شورای فرهنگ عمومی راه حلی ارائه دهم که قابل اجرا باشد. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه این سند راهبردی تا دو ماه آینده تحویل این شورا خواهد شد؛ افزود: اساسا وزارت ارشاد به مثابه یک نهاد دولتی و حاکمیتی مجری و متولی اصلی نظارت ، حمایت، مشارکت آفرینی، هدایت و تولیت است اما در برخی بیشتر و در برخی کمتر.

وی گفت: یکی از اولویت های بنده، ساماندهی نظام صنایع فرهنگی برای تحقق سبک زندگی دینی است. تولید کننده اثر، حمایت و مباشرت ازمن نمی خواهد بلکه می خواهد شاخه و شبکه زنجیره ارزش صنایع فرهنگی عروسک سازی و نوشت افزار  آن را خودش بسازم و بفروشد.

امامی تصریح کرد: مسئله امروز در حوزه صنایع فرهنگی با صدا و سیما این است که سازمان صدا و سیما همه امتیازها را می خواهد و همه را هم نمی سازد . در انیمیشن ببعی و ببعو  توانستیم امتیاز کتاب را به ناشر بخش خصوصی بدهیم و در چاپ اول این کتاب 120 هزار تیراژ هر جلد این کتاب بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکننده سریال نماز برای اقشار مختلف کودک، جوان و بزرگسال هستند که حداقل 6 سریال برای کشورهای خارجی ساخته اند؛ افزود: فقط می خواهند که سریال آنها را تلویژون پخش کند. سریال سلام ابراهیم که بسیار سریال خوبی است اما به دلیل اختلاف بین سازنده و سازمان پخش نشد چرا که صدا و سیما همه امتیازها را برای خود می خواهد. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد؛ همچنین محصولات و صنایع فرهنگی، بسترهایی مانند سینما و محصولات چند رسانه ای ، موسیقی ، هنرهای نمایشی، کتاب و نشر، مطبوعات و خبرگزاری، هنرهای تجسمی و مد و طراحی و برخی از اینها بر اساس قوانین بعدی به وزارت سپرده شده است.

وی تصریح کرد: وقتی می گوییم اقامه نماز در وزارت فرهنگ، حداقلی ترین وجه آن این است که نماز جماعت به پا کنیم اما حد میانه  آن این است که این بسترها، مکنت و حاکمیت در خدمت نماز قرار گیرد، اما آیا این مکنت حاکمیت در خدمت نماز هست؟ ما تلاش کردیم برای آن راه حل ارائه دهیم.

امامی اظهار داشت: در قوانین بعدی عرصه های مختلفی چون فعالیت های قرآنی، امور فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه های عمومی، جشنواره های علمی فرهنگی هنری، تبلیغات تجاری، بازی های رایانه ای ، نرم افزار و اپلیکیشن، فعالیت های برخط و شبکه های اجتماعی حوزه های ما است.

وی بیان کرد؛ فرض ما این است که نتوانستیم مکنت حاکمیت را در خدمت محتوای نماز قرار دهیم، در این سند راهبردی سعی کردیم نظریه سیاستی در مورد نگاه اسلامی به ترویج فرهنگ نماز بدهیم که از دل مضمون تمام بیانات رهبری در اجلاس نماز است. همچنین مسائل اصلی را از دل حدود 25  مصاحبه با مدیران و معاونین دوره قبل وزارت فرهنگ شناسایی کردیم و 
تلاش کردیم یک برنامه راهبردی پیشنهاد بدهیم که می تواند محور فعالیت ما در حوزه نماز باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه آنچه که باید رخ دهد خارج از عرصه های زندگی روزمره و فرهنگ عمومی نیست؛ گفت: اهداف ما در این سند راهبردی نهادینه سازی و عمومی سازی انس و نیاز به نماز در زندگی روزانه است،  آنچه که ما باید به سمت آن برویم ارتقا نیاز به نماز است.

وی با بیان اینکه رفتار فرهنگی ما بر اساس اراده های ما است و اراده های ما بر اساس نظام ارزشی ما است؛ اظهار داشت: ما نظام های ارزشی متظاهم در زندگی روزمره داریم. بهم ریختگی زندگی خانوادگی و اجتماعی موجب می شود من در تظاهم نظم های ارزشی مختلف اراده خاصی بکنم. اینکه من چشم چرانی بکنم یا نه؟و اراده من به سمت یکی، یعنی من آن نظم ارزشی را ترجیح دادم، ترجیحات ما بر اساس حب ذات ما است ما برای اینکه خود را قانع و نفس خود را آرام کنیم یک نفس ارزشی را انتخاب می کنیم.
 
امامی افزود: اگر نیاز به نماز در نظم ارزشی ما تقویت شود، من اراده به نماز می کنم، آمارهای اقامه نماز یک جمعیت ۴۰ درصدی کاهل نماز در کشور را نشان می دهد  این نشان میدهد مشکل اصلی ما در نظام شناخت نیست بلکه در نظام اراده است و نظام اراده مبتنی بر نیاز است. 

وی بیان کرد: ما باید انس به نماز را نهاینه سازی کنیم  و باز نمایی وافی و کافی معارف، اسرار و کارکردهای نماز در نمادها و کالاهای فرهنگی و رسانه ای را انجام دهیم.اگر کارکردهای نماز را در نمادها و کالاهای فرهنگی ورسانه ای درست بازنمایی کنیم و از نظر اقتصادی دنبال پول نباشیم و به جای آن بهم رسانی کنیم و چرخه راه اندازی کنیم و اگر کارکرد نماز در زندگی روزمره منتقل شود ما شاهد افزایش انس با نماز خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: ما از شبکه های مردمی و از عرصه بی نظیر تمایل مردم به امر به نماز و دعوت به نماز برای این موضوع در جاکمیت استفاده نکردیم، در برخی از شهرها زیر 20 درصد و برخی زیر ده درصد مردم به نماز جمعه می روند.

وی با بیان اینکه بر اساس قرآن دعوت به خیر مقدم به امر معروف است و جنس آن تبلیغ و امر ارتباطی است؛ گفت: اگر در کار خیر تعاون در جامعه وجود داشته باشد اثر گذاری بیشتری دارد.  ما برای کمال باید اجتماعی شویم، وجه دینی آن در جامعه دینی تعاون بر تقوا است که باعث اثر گذاری می شود. ما تعاون بر تقوا را فراموش کردیم لذا باید فعالان فرهنگی را در حوزه نماز شبکه سازی کنیم.

امامی ادای نماز .رابطه اجتماعی عمیق بین امام و مامون به واسطه نماز و فضا سازی را دیگر مواردی دانست که در اثر بحشی نماز موثر است و در ادامه بیان کرد: در فرهنگ عمومی بحث مهم ما شهر و زیست شهری است.

وی اظهار داشت: ۵ مسئله اساسی از دل مصاحبه با مدیران وزارت قبل شناسایی کردیم و براساس آن برنامه راهبردی، نظام اقدام و برنامه زمان بندی شده تنظیم کردیم، ما تلنگر می زنیم، رابطان اقامه نماز پیگیری کنند و مجموعه ها اجرا کنند، این راهبردها باید هیمنه وزارت خانه ای که مال نظام دینی است، به دنبال آن برود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به چالش های اصلی نماز بیان کرد:  اصلی ترین رویکرد ما در  آثار هنری نیاز به ارتقا نماز در زندگی روزمره است، ما از زبان هنر و سینما در بحث نماز غفلت کردیم، باید به زبان امروزی و نوجوان ایرانی در مورد نماز صحبت کرد که برای این منظور نیازمند کار راهبردی است.

وی با بیان اینکه در حوزه ححاب کارهای اشتباه پشت سر هم انجام داده ایم؛ افزود: ما در  مورد نسل نوجوان زبان گفتگو را از دست دادیم این زبان گفتگو را باید پیدا کرد لذا ما در حال طراحی بسته ای هستیم که پیشرانی، حکمرانی و شاخص ها است و ستاد اقامه نماز این شاخص ها را اعمال کند.

امامی با بیان اینکه چهار مسئله عام داریم که در حوزه ترویج و اقامه دینداری مشترک است؛ گفت: باید کارکتر انسانی نوجوان درست کنیم و به موقع مسائل، احکام، آداب، آثار نماز خود را در آثار و کالاهای فرهنگی نشان دهیم، ما به شدت دنبال تحقق کارکترهای ایرانی اسلامی هستیم که بتواند آثار نماز و ححاب را نشان دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: ما سعی کردیم سه گروه را به هم برسانیم اول مولدان، تا صندوق های سرمایه گذاری شکوفا شوند و تهیه کننده ارشد.

کد خبر 1189163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha