وجین ۲۲۶ هزار هکتار از شالیزارها/ خوشه‌های طلایی برنج در گیلان به بار نشست

​محمدی از به بار نشستن خوشه‌های طلایی برنج در برخی شهرستان‌های استان گیلان خبر داد و گفت: ۲۲۶ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان وجین شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «صالح محمدی» شامگاه جمعه (سوم تیر) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: بیشتر از ۹۶ درصد از شالیزارهای استان گیلان معادل ۲۲۶ هزار هکتار وجین شده‌اند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در پاسخ به این پرسش که در چه تعداد شهرستان خوشه‌های طلایی برنج به بار نشسته‌اند تصریح کرد: در شهرستان‌هایی مانند رودسر، املش، رشت و لنگرود کم و بیش شاهد ظهور خوشه‌های برنج هستیم.

 

محمدی وضعیت توزیع آب کشاورزی را هم در استان گیلان مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به تشکیل قرارگاه مدیریت جهادی آب با محوریت استاندار گیلان برنامه نوبت بندی آب در حال اجراست.

 

وی با اعلام این خبر که ۶۰ درصد از نشاهای برنج پنجه زنی را تکمیل کرده و وارد مرحله زایشی شده‌اند ابراز داشت: با توجه به این شرایط دیگر نیازی به غرق آب شدن شالیزارهای برنج نیست. 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اضافه کرد: توصیه جهاد کشاورزی به شالیکاران این است که نسبت به خشک کردن موقتی شالیزار برای ایجاد ترک با هدف توسعه ریشه، خارج کردن گازهای اضافه و افزایش عملکرد اقدام نمایند. 

 

محمدی استفاده بهینه از منابع آب، اجرای نوبت بندی و تقویم زراعی را راهکارهای جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای کمک به کشاورزان گیلان ذکر کرد و افزود: خوشبختانه کشاورزان گیلانی امسال همکاری و همراهی بسیار خوبی در مدیریت آب زراعی داشتند. 

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برخی از مناطق موعد وجین شالیزارها است کشاورزان برای افزایش عملکرد حتما باید از کودهای پایه پتاسیم و اوره استفاده نمایند. 


 

کد خبر 1189173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha