هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۴,۴۴۵,۰۰۰ ریال/ ایجاد حساب کاربری جدید وزیر راه و شهرسازی

منطق پذیرش وکلا، بررسی صلاحیت علمی است، ایجاد حساب کاربری جدید وزیر راه و شهرسازی، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۴۵,۰۰۰ ریال رسید، نظر سخنگوی مرکز وکلا درباره اعمال قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در آزمون وکالت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه چهارم تیر شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۴۵,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۴ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۴۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۲۶.۹ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۵,۵۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۷,۹۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۵,۳۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۴,۸۶۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۹۸۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۴ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۶,۹۲۸ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۶۶۴ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۹,۱۹۰ ریال رسید.

 

نظر سخنگوی مرکز وکلا درباره اعمال قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در آزمون وکالت

اسماعیل حسینی ایجی، سسخنگوی مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در برنامه میز اقتصاد با موضوع «اعمال قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در آزمون وکالت» درباره اینکه شرایط صدور مجوز وکلا در گذشته چگونه بود و اکنون چه تغییری کرده است، گفت: قبل از قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در آزمون وکالت، پذیرش بر مبنای ظرفیت بود؛ یعنی هیئتی مرکب از نمایندگان کانون‌های وکلا و دو نفر از دادگستری (رئیس دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب استان)، این ظرفیت را تعیین می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه انحصاری از قبل وجود داشت که وارث آن بودیم؛ تا سال ۱۳۷۵ هیچ آزمونی از سوی کانون وکلا برگزار نشده بود و به طور سلیقه‌ای و بدون هیچ مبنای علمی، مجوز صادر می‌شد، گفت: ظرفیت پذیرش در گذشته به طوری بود که شایسته سالاری بر مبنای علمی صورت نمی‌گرفت؛ یعنی ممکن بود یک داوطلب یا فارغ التحصیل رشته حقوق، صلاحیت علمی داشته باشد، اما ظرفیت، مانع از پذیرش او شود.

 

سخنگوی مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با بیان اینکه قانونگذار ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه را به وجود آورد که دو هدف عمده داشت، گفت: هدف اول دسترسی آسان عمده مردم به خدمات حقوقی و وکالتی و هدف دوم، احیای حقوق عامه است. در گذشته مردم با وکلا فاصله و حتی برخی از مراجعه به آن‌ها هراس داشتند و وکالت نیز، تبدیل به یک شغل لوکس شده بود.

 

منطق پذیرش وکلا، بررسی صلاحیت علمی است

سید حسن موسوی فرد، کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه میز اقتصاد با موضوع «اعمال قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در آزمون وکالت» درباره اینکه روش قبلی صدور مجوز وکلا بر اساس ظرفیت، چه مشکلاتی را در جامعه به وجود آورده بود، گفت: بخشی از ایرادات ناظر به این بود که مبنای مشخصی برای تعیین ظرفیت وجود نداشت؛ شورای سه نفری که این تعیین ظرفیت را انجام می‌داد، هیچگاه پاسخگو هم نبود. این موضوع شکاف جدی در سرانه پذیرش وکیل نسبت به دنیا به وجود آورد؛ به طوری که در ایران به طور متوسط، فقط ۴ درصد شرکت کنندگان در آزمون پذیرفته می‌شدند و صلاحیت علمی کنار گذاشته شده بود.

 

وی با بیان اینکه تغییر ظرفیت‌ها نیز شانس بسیاری از افراد را نابود می‌کرد و تلاش برای کسب صلاحیت علمی در چنین شرایطی، منطق خود را از دست می‌داد، گفت: سازوکار تعیین ظرفیت، خواسته یا ناخواسته، تعارض منافع را در ایران به وجود آورد و دسترسی مردم به وکلا کاهش یافت. بیش از ۹۰ درصد مردم ما بدون وکیل به دادگاه مراجعه می‌کنند که سبب پایمال شدن حقوق آنان می‌شود. با این شیوه، موضوع پیشگیری از وقوع اختلاف و کاهش مراجعات به دادگاه‌ها نیز، بی‌معنا می‌شود.

 

کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه که معنی امتیاز در قانون تسهیل صدور مجوز چیست، گفت: منظور از امتیاز که در قانون آمده، همان تراز است و به معنای درصد و امثال آن نیست و اشاره‌ای هم به نمره نشده است. مشروح مذاکرات مجلس نیز نشان می‌دهد که تراز، ملاک قرار گرفته، همانطور که در تمام آزمون‌های سازمان سنجش هم تراز مد نظر بوده است.

 

وی برای توضیح بیشتر در این زمینه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به عنوان مثال، یک نفر مشخص در دو سال متفاوت در آزمون شرکت و هر دو سال، نمره ۱۸ را کسب می‌کند که اگر نمره را ملاک قرار دهیم، این فرد بسیار توانمند محسوب می‌شود، اما اگر تراز ملاک باشد، در آزمون آسان، تراز ۵۰۰۰ داشته و در آزمون سخت، تراز او، ۸۰۰۰ بوده؛ بنابراین در آزمون اول پذیرفته نشده و در آزمون دوم پذیرفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اکنون مجلس با وجود تمام هجمه‌هایی که وجود داشت، قانون تسهیل صدور مجوز‌ها را به تصویب رساند، گفت: در این قانون دیگر ظرفیتی وجود ندارد و فارغ التحصیل شایسته از نظر علمی، حتی اگر در محروم‌ترین نقاط ایران باشد، می‌تواند به عنوان وکیل پذیرش شود. در مرکز وکلا، علاوه بر نمره کتبی آزمون، نمره مصاحبه شفاهی هم در نظر گرفته می‌شود.

 

ایجاد حساب کاربری جدید وزیر راه و شهرسازی

ستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان از انسداد صفحه شخصی خود در اینستاگرام توسط این شبکه اجتماعی به دلیل ذکر نام شهید قاسم سلیمانی خبر داد.


وی با ایجاد حساب کاربری جدید در اینستاگرام برای چهارمین بار، در اولین مطلب خود نوشت:


هوالاول
صفحات قبلی من به دلیل آوردن نام نامی مرد میدان بسته شد و چهارمین صفحه اینستاگرام شخصی‌ام را در حالی راه اندازی می‌کنم که بیشتر از همیشه به ارتباط بی واسطه با شما مردم فهیم ایران برای ارائه گزارش کار در خصوص خدمت‌های انجام پذیرفته و مهم‌تر از آن شنیدن واقعیات، انتقادات و پیشنهادات از زبان شما نیازمندم.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1189210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha