گرامیداشت امین‌الله آندره حسین در «چراغداران» رادیو فرهنگ

بهروز رضوی بخش هایی از زندگی «امین الله اندره حسین»، خالق سمفونی «پرسپولیس» را در برنامه مستند «چراغداران» شنبه ۴ تیرماه رادیو فرهنگ روایت می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در برنامه « چراغداران» كه شرح كوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی كشورمان است امروز بهروز رضوی روایتگر بخش هایی از داستان زندگی «امین‌الله آندره حسین»، آهنگ‌ساز ایرانی‌تبار ساکن فرانسه، می شود.

در تاریخ موسیقی جهان همیشه هنرمندانی می‌درخشند که در عصر خود پیشرو و جریان ساز بوده‌اند. چیزی که تحت عنوان موسیقی سمفونیک ایرانی می‌دانیم را امروزه به امثال پرویز محمود و امین‌الله حسین مدیون هستیم.

امين الله حسين ، يكي از موسيقيدانان بزرگ جهان است كه خود ، بيش از هر چه چيز به ايران عشق مي ورزید . وي كه تاريخ كهن ايران زمين را به خوبي مي شناخت و با فرهنگ و ادبيات ايران آشنايي كامل داشت ، خود را از ايران جدا نمي دانست . و معتقد بود كه موسيقي ايران با غنا و فرهنگ هنري خود مرزي را نمي شناسد.

وي در سال ۱۲۸۲ خورشيدي متولد شد ، ابتدا موسيقي را نزد مادر خويش آموخت و تحصيلات ابتدايي را تا انقلاب اكتبر ۱۹۱۷ در پتروگردا به پايان رسانيد ، سپس براي تحصيل در رشته طب عازم آلمان شد و پس از چندي به فرانسه رفت و از آنجايي كه به موسيقي علاقه يي بسيار داشت در شهر پاريس به هنرستان موسيقي رفت و در كنسرواتور پاريس تحصيلات خود را در رشته موسيقي به اتمام رسانيد.

«امين‌الله حسين» پس از استقرار در فرانسه و گزينش آن کشور به عنوان اقامتگاه دايم، نام «آندره» را، بر نام ايراني خود افزود و از آن پس به نام «امين‌الله آندره حسين» شناخته شد.

امين الله حسين ، آهنگ هاو آثار بزرگ و ذيقيمتي براي فيلم ها و سريال ها ، تئاتر ها و اپراهاي فرانسه، اسپانيا ، آمريكا ، ايتاليا و... ساخته است كه نه تنها در رديف بزرگترين آثار آهنگسازان اروپايي است ، بلكه از بسياري آثار ايشان بالاتر و ممتازتر است و اين موضوع را بسياري از منتقدان و نويسندگان اروپايي اذعان دارند.

امين الله حسين ، غير از آثار فراوان و به يادماني كه جهت مراكز فرهنگي و هنري جهان خلق و ارائه كرده ، آثار متعددي نظير دو سمنفوني : (( تراژدي رستم و سهراب )) اثر جاودان حماسه سراي بزرگ ايران زمين ، حكيم ابوالقاسم فردوسي و (( ليلي و مجنون )) اثر سخنور نامي ايران نظامي گنجوي و چند اثر ديگر مثل : (( ساقي )) با الهام از فيلسوف بزرگ ايران خيام نيشابوري ، اتود راپسودي ايراني ، سمفونيك (( خرابه هاي تخت جمشيد )) ، باله (( مينياتورهاي ايراني )) ، (( آوازهاي زرمه )) ، (( رقص چركسي ))،‌ (( گل و بلبل )) ، (( اي ساربان )) ،(( اسكرتسو و كنسرتو پيانو ، شماره ۲ )) (( گل و بلبل )) ،(( جوشش روان )) ،(( باله قصه ايراني )) و چند اثر ديگر را ساخته كه هر كدام نمودار ذوق هنري وي مي باشد.

امین‌الله (آندره) حسین که امروزه در غرب بیش از هر آهنگساز ایرانی‌ شناخته شده است و آثارش هنوز که هنوز است در سراسر جهان اجرا می‌شود سر انجام در ۷۸ سالگی و در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۶۲ در پاریس دیده از جهان فروبست.

برنامه «چراغداران» را به تهیه كنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

کد خبر 1189296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha