عملیات مرمت مسجد جامع اموی حلب در مسیر پیشرفت

عملیات مرمت مسجد جامع اموی حلب که سال ۲۰۱۳ توسط جبهه النصره خسارت دید، در حال انجام است و به مراحل پیشرفته ای رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، عملیات مرمت مسجد جامع اموی در شهر حلب شمال سوریه در حال انجام است و در مراحل پایانی خود قرار دارد.

 

مسجد جامع اموی حلب در سال 2013 میلادی هنگامی که به دست تروریست‌ های «جبهه النصره» افتاد، بخش‌هایی از محتویات آن به سرقت رفت و اجزایی از آن از جمله مناره تاریخی آن تخریب شد.

 

عملیات مرمت این مسجد با تلاش بهترین سازندگان شهر حلب در حال انجام است. طاق های سنگی، درهای چوبی، قسمت شرقی مجاور بازارهای قدیمی، دیوار بیرونی شمالی تا قسمت غربی مشرف به بازار آهنگران تاکنون بازسازی شده است.

 

صخر علبی، مدیرعامل پروژه مرمت مسجد جامع اموی حلب گفت: این کارها «شامل مرمت دیوارها، مصلای اصلی مسجد است که رو به اتمام است.

 

وی افزود: عملیات مرمت این مسجد همچنین شامل ستون ها و سقف ها و کف ها و نمای مشرف به حیاط مسجد محل نصب درها و کلیه امور فنی و برقی و تهیه فرش می شود.

 

وی همچنین به کارهای پیشرفته در مناره منحصر به فرد این مسجد اشاره کرد و گفت: «سنگ‌های فرو ریخته آن را دوباره جمع کردند و سنگ‌ های خوب را پس از رسیدگی به شیوه‌ ی لازم با نوشته ‌ها، حروف و کتیبه‌های معماری و بنای آن در بازسازی استفاده کردند.»

 

انس صادق، مدیر اجرایی این طرح گفت: با وجود سختی هایی در مسیر تامین سنگ و مواد اولیه، عملیات مرمت بر روی ویرانه های مسجد آغاز شد و هم اکنون در مراحل پیشرفته ای قرار دارد.

 

حدود 10 روز پیش، عملیات مرحله اول مرمت قلعه الحسن واقع در حومه استان حمص در غرب سوریه با تلاش های محلی و با کمک یک کارشناس مجارستانی به پایان رسید.

 

در اواسط اردیبهشت ماه گذشته، کار فاز اول پروژه مرمت طاق معروف پیروزی در شهر باستانی پالمیرا سوریه که در سال 2015 توسط داعش ویران شد، آغاز شد.

 

این کارها با همکاری اداره کل آثار باستانی و موزه‌های وزارت فرهنگ سوریه، مرکز نجات و مرمت آثار باستانی موسسه تاریخ فرهنگ مادی روسیه انجام می‌ شود.

کد خبر 1189317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha