منصب قضاوت، ظریف ترین و در عین حال  خطرناک ترین جایگاه های اجتماعی در جامعه است

منصب قضاوت، ظریف ترین، حسّاس ترین و مهم ترین و در عین حال از خطرناک ترین جایگاه های اجتماعی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، دین اسلام، نسبت به امر قضاوت حساسیت زیادی قایل است؛ تا جایی که پیامبر اعظم (ص) می­ فرماید: روز قیامت، قاضی عادل را می­آورند و با چنان حسابرسی سختی روبه­رو می ­شود که آرزو می­ کند ای کاش هرگز میان دو کس حتی درباره یک دانه خرما داوری نکرده بود. این حساسیت، 

 

قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقشی بی بدیل در پاسداری از ارزش ها، کرامت انسانی و آزادی های مشروع شهروندان ایفا نموده است و در راستای اجرای عدالت در بیش از سه دهه گذشته یاران بسیاری را تقدیم انقلاب و تحقق حکومت عادلانه اسلامی نموده است که شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، گواهی روشن براین مدعا است.

 

 مهم ترین انتظار مردم را از قوه قضاییه، تأمین سلامت اجتماعی و برقراری امنیت و عدالت در جامعه به شمار آورد. اجرای عدالت و تأمین امنیت، از چنان اهمیتی برخوردار است که باید آن را معیار مدنیت و پیش نیاز هر گونه توسعه و مایه قوام و دوام جامعه قلمداد نمود.

 

رسالت اصلی قوه قضائیه اجرای عدالت است


 

 محمد حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با اشاره به برنامه هفته قوه قضائیه،گفت:،گفت: قوه قضائیه در راستای سند تحول قضایی  در برنامه دوسال گذشته در قالب پایه های هفتگانه ای اقدامات موثری داشته به نحوی که این اقدامات موجب کاهش چشمگیر پرونده‌ها به دادگستری علارغم وجود اختلافات متعدد فی مابین مردم گردیده است.

 

رئیس دادگستری شهرستان سرپل ذهاب ، با اشاره به ورودی پرونده های سال ۱۳۹۹ به دادگستری شهرستان  ،افزود: ۲۱هزار و ۱۴۱ پرونده ورود و ۲۰هزار و ۹۳۴ پرونده از دادگستری شهرستان خارج شدند و در سال ۱۴۰۰ ورودی پرونده ۲۳هزار و ۴۹و خروجی پرونده ۲۳هزار و ۹۷۱ پرونده بوده است.

 

حیدری با بیان اینکه تحول قضایی بر پایه معیارهای ارزیابی شده که یکی از معیارها عملکرد برپایه ورودی دادگستری است. تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، ورودی پرونده ۵هزار و ۳۸۶ و خروجی پرونده ۵هزار و ۵۳۸  پرونده است و این آمار خوشبختانه بیانگر این است که ورودی پرونده ها کاهش و خروجی آن افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس دادگستری شهرستان سرپل ذهاب با بیان اینکه زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگستری شهرستان در کمترین زمان ممکن ۷ روز و حداکثر زمان ۱۵ روز پرونده ها رسیدگی می شوند اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، یکهزار و ۴۶۵پرونده به سازش انجام ،در سال ۱۴۰۰  یکهزار و ۷۳۳پرونده به سازش ختم و در سال ۱۴۰۱  تعدا ۳۷۶پرونده تا پایان خردادماه به سازش انجامی ده است.

 

وی گفت:قاضی و کارمند دستگاه قضا موظف هستند که برای اجرای عدالت بر پایه قانون عمل کنند و بر همین اساس، قوانین ما باید عادلانه و پاسخگوی مقتضیات و شرایط زمان باشند.

 

حیدری ،افزود:دستگاه قضایی آسایش و آرامش را به جامعه برمی‌گرداند و از آسایش و آرامش موجود در جامعه صیانت و حفاظت می‌کند.

 

 

* زمان متوسط رسیدگی پرونده ها قضایی در سال گذشته از ۶۵ روز به ۲۶ روز در سال رسیده است

 

 

در ادامه ،قاسم نظری با اشاره به آغاز هفته قوه قضائیه ،گفت: هفته قوه قضائیه فرصت بسیار خوبی برای تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های قوه قضائیه در بین مردم و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به مردم است.

 

 

رئیس دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به رسالت اصلی دستگاه قضایی،افزود: وظیفه و رسالت اصلی دستگاه قضایی را حل و فصل خصومت‌های مردم و رسیدگی به پرونده‌های قضایی است و قوه قضائیه مرجعی است برای رسیدگی به اختلافات حقوقی و جرائمی که در جامعه اتفاق می‌افتد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۳۵ هزار پرونده قضایی وارد دادگستری شهرستان شد که ۳۵ درصد این پرونده ها به صلح و سازش ختم  و با تلاش های ۲۷ شعبه موثر دادگستری ، دادسر و شورای حل اختلاف شهرستان ۳۶ هزار پرونده قضایی در سال گذشته مختومه شده است.

 

نظری تصریح کرد : در سال ۱۴۰۰  توسط دادگستری شهرستان  ۱۷۷ هزار ۵۳۰ ابلاغ صادر شد که ۹۶ درصد این ابلاغیه ها الکترونیکی بوده است.

 

 

رئیس دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب اظهار کرد: بیشترین پرونده های قضایی شهرستان در بخش حقوقی شامل اختلافات ملکی و سهم و الارث و در بخش کیفری شامل تهمت ، توهین و افترا می باشد .

 

 

وی در پایان گفت:هدف از فعالیت قوه قضائیه  تضمین حقوق فردی و اجتماعی ، تحقق صلح ، عدالت و امنیت است.

کد خبر 1189419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha