نیاز بازار به خودنظارتی/ حمایت از بازاریان در کنار توصیه به آنان برای رعایت انصاف با مشتری

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به عمده مشکلات کسبه و بازاریان و با تأکید بر اینکه بازار نیاز به خودنظارتی دارد و این کارِ بزرگان بازار است؛ در عین دفاع از بازاریان متذکر شد: بازاریان هم باید کالای خود را با سود عادلانه ای به مشتری عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ شامگاه شنبه(۴ تیر ماه) همزمان با هفته قوه قضائیه حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان به همراه جمعی از معاونین، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، رئیس اتاق اصناف و ... از بازار کرمان بازدید و با بازاریان گفتگو کرد.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان، طی این بازدید با چند نفر از کسبه و خریداران گفتگو کرد و جویای وضعیت کنونی بازار شد و یادآوری کرد: الکاسب حبیب الله؛ کاسب حبیب خدا است.

 

تعدادی از بازاریان ضمن گلایه مندی از اظهارنامه های مالیاتی در شرایط اقتصادی کنونی؛ گرانی و کسادی بازار را از عمده مشکلات عنوان کردند؛ شخص دیگری عدم نظارت بر بازار را یکی از مهمترین مشکلات خواند و از این موضوع به شدت انتقاد کرد؛ در عین حال اما بازاریانی هم بودند که در پاسخ به چگونگی وضعیت کسب و کار و درآمد، خدا را شکر می کردند.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین از نوع مالکیت مغازه هایی که فروشندگان در اختیار دارند هم سئوال کرد که عده ای مکان استیجاری در اختیار داشتند که وی وضعیت اجاره بها را نیز جویا شد.

 

 

وی در خطاب به پیشکسوتان بازار اظهار کرد: نسل جوان بازاری را شما بزرگترها کنترل کنید که بازار نیاز به خودنظارتی دارد و این کارِ بزرگان بازار است.

 

 

حجت الاسلام حمیدی سپس به مسجد وکیل بازار رفت تا پس از اقامه نمازجماعت مغرب و عشا آنجا نیز پای دغدغه های بازاریان بنشیند و با آنان گفتگو کند.

 

 

وی در سخنان خود با گرامیداشت یاد همه شهدا از جمله شهدای قوه قضائیه و شهدای اصناف و بازار گفت: شهدای اصناف کسب و کار و تجارت خود را رها کردند و برای دفاع از کیان کشور به جبهه ها شتافتند و به شهادت و یا مقام جانبازی رسیدند.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در بازار کرمان همه چیز هست الا عکس این شهدا، اظهار کرد: به عنوان کار فرهنگی عکس این شهدا در بازار نصب شود که یاد و خاطره آنان وظیفه ما است.

 

 

وی سپس مسجد وکیل در کنار بازار را دربردارنده پیامی دانست که بر اساس آن پیوند میان بازار و مسجد در طول تاریخ بوده و بازارهای قدیمی از جمله همین بازار کرمان چند مسجد دارد و افزود: آبا و اجداد ما از بحث مسجد غفلت نکردند و فرهنگ مسجد و بازار با هم تلفیق شده و از هم تفکیک ناپذیر است.

 

 

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه متعهدترین و مؤمن ترین افراد در بازار بودند به خاطر فرهنگ دینی که همواره بر بازار حاکم بوده؛ اظهار کرد: بار دفاع و حمایت از نظام و انقلاب همیشه بر دوش بازار بوده و الان هم هست و بازاریان همیشه این نقش را به خوبی بر دوش کشیده و آن را به خوبی ایفا کردند که نیاز به استدلال و تبیین ندارد.

 

 

وی ادامه داد: در این وضعیت اقتصادی کشور بار بزرگی بر دوش بازاریان و مشکلات فراوانی هست؛ هم مشکلات اقتصادی و هم کرونا که ضربه بزرگی به بازار و بازاریان زد و شاید دولت حمایتی که در این شرایط باید از بازاریان انجام می داد را به هر دلیلی انجام نداد و بازاریان برای عبور از شرایط کرونایی که متضرر شدند، تنها ماندند.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: البته برخی سیاست های حمایتی که دولت دنبال کرد لازم بود اما کافی نبود؛ برخی فکر می کنند بازار از گرانی فایده می کند و ارزان می خرد و گران می فروشد در حالیکه این ظاهر است اما اولین قشری که از گرانی متضرر می شوند خود کسبه و بازاریان هستند زیرا وقتی قدرت خرید مردم پایین می آید، جنس کاسب هم روی دست او می ماند.

 

 

وی تأکید کرد: کاسب نیاز به نقدینگی دارد تا بازار برای او بچرخد؛ در شرایط اقتصادی فعلی توجه به بازار و اصناف وظیفه دولت و حاکمیت است و قوه قضائیه نیز آنچه را که باید {اعم از نظارت و...} انجام می دهد.

 

 

حجت الاسلام حمیدی مالیات را یکی از مهمترین مشکلات بازاریان دانست و افزود: مالیات یک اصل و فرهنگ است و باید باشد؛ در همه کشورها چه پیشرفته و چه متوسط هم هست اما دغدغه شما این است مالیات باید عادلانه و بر اساس درآمد باشد؛ اگر کسادی حاکم می شود به همان میزان که سود و فروش بازاری کم می شود مالیات او هم باید کم شود و بالعکس.

 

 

وی با تأکید بر اینکه جلوی افرادی که فرار مالیاتی دارند را باید بگیریم؛ تصریح کرد: اخذ مالیات باید عادلانه باشد؛ اینکه از کاسب خُرد مالیات اخذ شود اما از کسانی که درآمدهای کلان دارند کسب نشود این خلاف انصاف و عدالت است.

 

 

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان به ساختار جدیدی و نقش هیئت های حل اختلاف مالیاتی اشاره کرد که اگر این هیئت ها ساماندهی شود خیلی از دغدغه های بازاریان برطرف می شود و تأکید کرد: دنبال اجرای صددرصدی این قانون هستیم.

 

 

وی همکاری بازاریان را نیز موضوع مهمی خواند و گفت: باید از مالیات گریزی فاصله بگیریم زیرا دولت هم خدماتی می دهد و امنیت را فراهم می کند تا کسبه کار کنند و این کارها هزینه دارد البته بازاریان همیشه مددکار جمهوری اسلامی بودند.

 

 

حجت الاسلام حمیدی بر پیگیری مبالغ اجاره بها هم تأکید کرد و در ادامه از انصاف در بازار سخن گفت و تأکید کرد: از همه مسائل که بگذریم اگر وجدان کاری و انصاف در بازار نباشد، مشکلات بازار مضاعف می شود اما اگر فرهنگ دینی و اسلامی در بازار حاکم باشد خیلی از مشکلات را حل می کند.

 

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بازاریان باید کالای خود را با سود عادلانه ای به مشتری عرضه کنند و وقتی به قیمت قبل خریدند بر همان اساس بفروشند نه به قیمت روز؛ افزود: درست است که باید از محل فروش اینها، کالای گران تر تهیه کنید اما گران که خریدی، بعد گران هم بفروشید.

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: اگر با خداوند متعال معامله کنید، برکت دست خداوند است و باید در این شرایط اقتصادی سخت خدا با خدا معامله کنید که او هم یار و مددکار شما باشد.

 

طاهره بادامچی

کد خبر 1189552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha