رشد ۲۱ درصدی معاملات با چک در اردیبهشت ماه/اعلام جزئیات طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو

رشد ۲۱ درصدی معاملات با چک در اردیبهشت ماه، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۲,۴۹۰,۰۰۰ ریال رسید، تشکیل، انحلال یا ادغام یک وزارتخانه از ابزارهای سیاست گذاری هستند، اعلام جزئیات طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۵ تیر شبستان به شرح زیر است:

رشد ۲۱ درصدی معاملات با چک در اردیبهشت ماه

آخرین گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌شده که مربوط به اردیبهشت ماه امسال است نشان می‌دهد که در این ماه، در مجموع ۶.۳ میلیون فقره چک به ارزش ۲۷۴.۲ هزار میلیارد تومان چک مبادله‌شده و تنها ۶۱۳ هزار فقره چک به ارزش ۳۴.۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. بنابراین نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در این ماه به ترتیب برابر با ۹.۷ درصد و ۱۲.۴ درصد بوده است.

گزارش مربوط به فروردین امسال نیز حاکی از آن است که در این ماه در مجموع ۵.۲ میلیون فقره چک به ارزش ۱۸۳.۸ هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این میان ۴۷۱ هزار فقره چک به ارزش ۲۰.۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورده بود.

بنابراین مقایسه اردیبهشت و فروردین امسال نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه امسال نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب با رشد ۷ درصدی و ۱۰ درصدی همراه بوده و از طرف دیگر، میزان استفاده از چک بین مردم و کسبه ۲۱.۱ درصد رشد داشته که نشان از افزایش معاملات با چک در این بازه زمانی یک ماهه‌ی ابتدای سال ۱۴۰۱ دارد.

هم اکنون بانک مرکزی در حال تکمیل اجرای کامل قانون جدید چک توسط شبکه بانکی است. از این رو انتظار می‌رود با تکمیل اجرای قانون جدید چک و ارائه تمامی تکالیف قانونی توسط تمامی شبکه بانکی، معاملات با چک روند رو به رشد خود را بپیماید و اعتبار چک و اعتماد مردم به این ابزار پرداخت بیش از گذشته افزایش یابد.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۲,۴۹۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۵ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۱۳۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۲۷.۵۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۲,۴۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۴,۴۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۵ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۷,۲۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۴۲۵ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۸,۸۸۰ ریال رسید.

 

تشکیل، انحلال یا ادغام یک وزارتخانه از ابزارهای سیاست گذاری هستند

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین اتاق بازرگانی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درمورد تفکیک وزارت صنعت از وزارت بازرگانی با بیان اینکه تشکیل، انحلال یا ادغام یک وزارتخانه از ابزارهای سیاست گذاری هستند، گفت: اشکال ما این است که در سیاست گذاری مشکل داریم، حدود پنج دهه است که بیش از 20 بار به ادغام وزارت صنعت پرداختیم و هیچ کدام هم جواب نداده است و دلیلش هم این بوده که سیاست گذاری مشخصی نداشتیم. این ابزارها زمانی به کار می آیند که ما سیاست و تکلیف دولت را در این خصوص روشن کنیم.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه در شرایط فعلی که دولت در تمامی شئون صنایع و معادن و تجارت داخلی و خارجی دخالت دارد بهتر است وزارت صنعت از بازرگانی تفکیک شود و ما وزارتخانه های مجزایی داشته باشیم، گفت: اگر قرار باشد که اقتصاد آزادسازی شود و دولت به عنوان مجری و راهبر و ناظر عمل کند آنگاه کوچک سازی دولت و حذف وزارتخانه های زائد معنا پیدا می کند. ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت یا تجمیع آن دو در یک وزارتخانه باعث شده که تاجر و صنعتگر با هم تضاد منافع پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد ما با عکس العمل اداره می شود و سیاست گذاری مشخصی نداریم، گفت: همین مسئله موجب نارضایتی مردم و فعالان اقتصادی شده است.

 

اعلام جزئیات طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو

متقاضیان برای شرکت در طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح امروز با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (sale.iranecar.com) پس از ثبت اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اخذ شده از سایت، نسبت به انتخاب نوع خودرو و ثبت نام اقدام کنند.

 

شرکت در این طرح صرفاً از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو امکان‌پذیر بوده و در صورت استفاده متقاضی از سایر آدرس ها، عواقب آن بر عهده گروه خودروسازی ایران خودرو نخواهد بود.

 

بر اساس اطلاعیه ایران خودرو به متقاضیان و نمایندگی‌های مجاز شرایط پیش فروش محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو بدون قرعه کشی تا تکمیل ظرفیت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام می‌شود.

 

 

 

کد خبر 1189578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha