همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم

بنی طبا با بیان اینکه متوسط تورم‌های خرداد ۳ درصد است، گفت: ما همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم که این ناشی از افزایش قیمت‌های هر سال است که صنوف مختلف از تاکسی تا موارد مختلف را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید مهدی بنی طبا، ­کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شب گذشته (دوشنبه ۶ تیر) در برنامه میز اقتصاد در­ خصوص مسائل مربوط به افزایش تورم گفت: یک تورم ساختاری داریم، یک هسته سخت تورم داریم که در واقع همیشه بوده، در گذشته بوده و مزمن شده واقعیت این است که اتفاقاتی که در چند سال گذشته افتاده، در حوزه‌های مختلف در حوزه نظام بانکی. در حوزه بودجه در حوزه صندوق بازنشستگی که به آن بپردازیم سطح تورم ایران دربازه بین ۲۰ تا ۳۰ بود  الان  متاسفانه  این افزایش  وارد کانال ۳۰ تا ۳۵ شده است و این هسته سخت تورم است که مزمن است و همان طور که در طول سالیان درازی ایجاد شده حل آن هم حتما یک شبه نخواهد بود و باید اقدامات مهمی در این حوزه انجام دهیم.

 

وی در مورد تفاوتی که تورم خرداد ماه­ هر سال با ماه‌های ابتدایی هر سال دارد، گفت: در ابتدای هر­سال یک سری افزایش هزینه‌هایی به صورت متعارف داریم. ­ مثل  افزایش حقوق که در واقع در ابتدای هر سال حقوق کارگران را افزایش می‌دهیم، آن تورمی است که شاید اسمش را بهتر نگوییم تورم، چون  تورم، افزایش مستمر سطح عمومی قیمت هاست. یک افزایش قیمت‌هایی در یک سری کالا‌هایی داریم که آن کالا‌ها سرریز به بقیه کالا‌ها می‌کند و در خرداد ماه هر سال می‌توانیم بگوییم که جایی است که این افزایش را داریم، اگر ده ساله اقتصاد ایران را نگاه کنیم، متوسط تورم یارانه چیزی حدود ۲ درصد باشد و متوسط تورم‌های خرداد ما ۳ درصد است یعنی ما همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم که این ناشی از افزایش قیمت‌های هر سال است که صنوف مختلف از تاکسی تا موارد مختلف را در بر می‌گیرد.

 


بنی طبا با بیان اینکه اگر تورم ساختاری را کنار بگذارید، ما در همه ماه‌ها تورم داریم و  آن را واکاوی باید بکنیم، گفت: این موضوع ربطی به سیاست حذف ارز ترجیحی ندارد و مسئله‌ای که هست غیر از آن تورم مزمن یک اتفاقات  نوسانات ماهانه اتفاق می‌افتد که برای خرداد ماه هر سال این موضوع را داشتیم به خاطر افزایش قیمت‌های اول هر سال مثل افزایش حقوق و دستمزد که امسال هم جدی‌تر از سال‌های قبل داشتیم که موثر بوده است و یک سری کالا‌ها که افزایش قیمت بیش از متوسط‌ها همین افزایش قیمت هاست و پوشاک و کفش و خدمات ساختمان، آن جا‌هایی که کاربر هستند در مرکز گزارش مرکز آمار افزایش شان نسبت به بقیه گروه‌ها بیشتر بوده است.

 


کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: آن بحث حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه‌ها را داشتیم و تورمی نیست که الان تولید شده باشد و گرانی نیست که الان تولید شده باشد و از سال ۹۷ در یک شرایط غلطی این نرخ را تثبیت کردیم تا الان پنهان می‌کردیم و بیش از آن چیزی که باید هزینه کرد در اقتصاد برای کمک کردنش هزینه می‌کردیم و با این تصمیم درست و قابل دفاع بود در کلیت ان شاء الله در جزئیات هم قابل دفاع است و تورم خرداد ماه و سیاست جبرانی داشتیم و سال گذشته تورم‌هایی داشتیم ما به ازایی برای مردم نداشتیم و الان به مردم در قالب ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان به مردم پرداخت شده و اگر دست بالا بگیریم تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی آن ۹ دهک یا ۸ و نیم دهک که یارانه دریافت کرده اند، خالص مثبت بوده است برای شان و پولی که دریافت کرده اند  به نفع شان شده است و در دهک‌های پایین‌تر جدی‌تر است و ان شاء الله اگر چه تورم را داشتیم شاهد بهبود ضریب جینی و موضوع نابرابر هستیم. این خبر خوش در کنار خبر بد افزایش تورمی در خرداد ماه و منتظر گزارش‌هایی باشیم که موید این تحلیل باشد.

کد خبر 1190408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha