بهای آزادی بیان در فلسطین

مرضیه هاشمی در برنامه «پرونده های پنهان» پرس تی وی با حضور خبرنگارانی و کارشناسان به موضوع تقابل صهیونیست ها با رسانه ها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شبکه برون مرزی پرس تی وی گزارشی از برنامه «پرونده های پنهان» مرضیه هاشمی را در اختیار شبستان رار داده که از نظر می گذرد: هرچند قتل عمدی شیرین ابوعاقله، خبرنگار 51 سالۀ فلسطینی شبکه الجزیره، توسط تک تیراندازان رژیم صهیونیستی در جهان طنین انداز شد، ولی این نخستین بار نیست که جهان شاهد اقدامات تبهکاران صهیونیست ها علیه اصحاب رسانه است. در واقع، رژیم صهیونیستی با فاصله زیاد رکورددار کشتار سالانه خبرنگاران در جهان است و این بخش از مجموعه «پرونده های پنهان» پرس تی‌وی با اجرای مرضیه هاشمی به بررسی این پدیدۀ هولناک اختصاص دارد. واقعیتی شنیع و غیر قابل توجیه که از نگاه رسانه های جمعی وابسته به کمپانی های بزرگ، اصلاً ارزش خبری ندارد!


تنها در دو ده گذشته، 55 خبرنگار به دست رژیم صهیونیستی به قتل رسیدند که پروندۀ یاسر مرتجی، عکاس و خبرنگار جوان فلسطینی ساکن غزه، در میان آنها مستور است. مرتجی در فروردین 1397 در حین پوشش راهپیمایی «بازگشت بزرگ» هدف شلیک مستقیم نظامیان صهیونیست قرار گرفت.    


شیرین ابو عقله، با دو دهه فعالیت در شبکه الجزیره، از خبرنگاران جنگ در فلسطین اشغالی بود. وی، برغم بر تن داشتن کلاه و جلیق خبرنگاری، در 21 اردیبهشت سال 1401در جریان به تصویر کشیدن وحشیگری صهیونیست ها علیه ساکنان اردوگاه جنین در کرانه باختری، به ضرب گلولۀ نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. در جریان همان واقعه، علی الصمودی، روزنامه نگار فلسطینی و تهیه کننده او، از پشت هدف گلوله قرار گرفت و روانۀ بیمارستان شد. به گفتۀ الصمودی، شهادت ابوعاقله و جراحت خودش تنها طی سه فقره شلیک رخ داد. گلولۀ اول از کنار آنها رد شد، گلولۀ دوم به الصمودی اصابت کرد و گلولۀ سوم شیرین ابوعقله را به خاک و خون کشید. شبکه الجزیره هم اسرائیل را به هدف قرار دادن عمدی شیرین ابوعقله متهم کرد. 


علی‌رغم وجود شواهد عدیده و آشکار مبنی بر عمدی بودن اقدام نظامیان صهیونیستی علیه این دو خبرنگار، واکنش رسانه های جمعی آمریکایی بسیار قابل تأمل است. در انعکاس این خبر تکان دهنده و تأثرآور، نشریۀ نیویورک تایمز از آن با تیتر «فوت خبرنگار فلسطینی» یاد می کند، نه به قتل رسیدن وی. آسوشییتدپرس بدون اشاره به طرف تیرانداز، از کشته شدن خانم ابوعاقله در جریان تیراندازی ها در جنین خبر می دهد. نیوزویک نیز فراتر رفته و بر ادعای صهیونیست ها مبنی بر دخالت داشتن شبهه نظامیان فلسطینی در به شهادت رسیدن خبرنگار کهنه کار الجزیره اهتمام می ورزد. 


وفا الودینی، خبرنگار ساکن غزه، رهبر گروه خبرنگاران جوان موسوم به "16 اکتبر" و مهمان مرضیه هاشمی در برنامه «پرونده های پنهان»، جوابگوی این پرسش است که اصولاً وقتی خبرنگاران سرشناس شبکه های صاحب نام خبری اینطور راحت و علنی هدف گلولۀ صهیونیست های متخاصم قرار می گیرند، چه عاقبتی را می توان برای خبرنگاران کمتر شناخته شدۀ فلسطینی انتظار داشت؟ 


به گفتۀ وفا، در غیاب وحدت ملی در فلسطین، حرفۀ خبرنگاری بویژه در غزه به یک امر حساس و دشوار تبدیل شده است. ضمن اینکه، خبرنگاران مستقر در غزه حق خروج از نوار باریکه را برای تهیه گزارش ندارند و در بهترین حالت فقط قادرند ظلم و تجاوزگری صهیونیست ها علیه مردم غزه را پوشش دهند. آن هم در شرایطی که عمداً مورد هدف نظامیان اسرائیلی قرار می گیرند. 


در واکنش به شهادت شیرین ابوعاقله به دست صهیونیست ها، وفا الودینی از آن بعنوان واقعه ای جانگداز یاد می کند که اشک را بر چشمان اهل رسانه در اقصی نقاط فلسطین و جهان جاری ساخت و هشداری بود صریح و شفاف از جانب غاصبان صهیونیستی خطاب به خبرنگارانی که از جنایات پنهان اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین پرده گشایی می کنند. 


وی احتمال محکوم شدن رژیم صهیونیستی به ارتکاب این جنایت عمدی را نزدیک به صفر بر می شمرد و معتقد است تحقیقات اشغالگران اسرائیلی در خصوص جزئیات این رخداد اسفناک صرفاً جنبۀ نمایشی دارد و ترفندی است تکراری برای کاستن از خشم مردمی علیه اقدامات سرکوب گرانۀ نظامیان این رژیم. الودینی تیراندازی به سمت افرادی که، متعاقب اصابت قرار گرفتن خبرنگار الجزیره، به هدف امداد رسانی به محل حادثه شتافتند را گواه بر این ادعا می داند و می افزاید: چنانچه صهیونیست ها قصد همدلی و همکاری داشتند، خودشان شخصاً برای کمک به شهید ابوعاقله وارد صحنه می شدند.


وی همچنین یورش ددمنشانۀ پلیس اشغالگر به جمعیت عزادار در مراسم تشییع پیکر شیرین ابوعاقله در قبرستان کوه صهیون را که به مجروح شدن شماری از تشییع کنندگان انجامید مؤید عزم این رژیم در به قتل رساندن خبرنگار شبکه الجزیره در جریان ناآرامی های جنین بر می شمرد. 
اینکه در حاشیۀ تحقیقات فرمایشی رژیم صهیونیستی پیرامون پرونده به قتل رسیدن خانم ابوعاقله، سخنگوی ارتش این رژیم آشکارا خبرنگاران حاضر در صحنۀ  درگیری در جنین را متهم به حمل دوربین فیلمبرداری می کند، یعنی یقین بدانیم دیگر بار به جنایتکاران اسرائیلی بخشودگی از مجازات تعلق گرفته است. اما، چگونه ممکن است؟ 


اینقدر می دانیم که از حیث مالی هیچ مانعی وجود ندارد. گذشته از منع تحریم علیه محصولات اسرائیلی در بازارهای 35 ایالت، آمریکا به تنهایی روزانه متجاوز از 10 میلیون و چهارصد هزار دلار کمک مالی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهد تا صرف تجهیز ارتش این رژیم شود. ضمن اینکه، طبق قوانین آمریکا، دم زدن از جنایات صهیونیست ها نوعی یهودستیزی بشمار می رود و در همۀ عرصه ها، بالاخص دوایر علمی، محکوم است. ملکه انگلستان نیز خواستار اقدامات مشابه در پشتیبانی از کالاهای ساخت اسرائیل در کشور مطبوع شده است. 


حال این پرسش مطرح است که به رغم ادعای آزادی بیان در آمریکا، چرا باید در محافل این کشور افشای جنایات صهیونیست ها اقدامی مغایر قانون تلقی شود؟ مهمان دوم برنامه «پرونده های پنهان» پرس تی وی، پروفسور جرج بشارت به این پرسش پاسخ می دهد. پروفسور بشارت، استاد رشتۀ قضا در کالج حقوقی هیستینگز در کالیفرنیا، ضمن اشاره به آمار بی شرمانۀ قتل 85 خبرنگار فلسطینی در اراضی اشغالی از سال 1967 به این طرف و نیز ضرب و جرح حدود 144 نفر دیگر در بازه زمانی 2022-2018 ، سابقۀ شرارت صهیونیست ها علیه خبرنگاران و امدادرسانان حاضر در این اراضی را ناشی از مصونیت این رژیم در برابر مجازات بر می شمرد. واقعیت تلخی که چندی پیش از حادثه ناگوار به قتل رسیدن شیرین ابوعاقله، به طور مشترک توسط سه سازمان جامعۀ مدنی محکوم و طی شکایتی به دیوان کیفری بین المللی ارجاع گردید. 


شهادت شیرین ابو عاقله، زن خبرنگار فلسطینی تبار مسیحی که دهه های متمادی از عمر خود را وقف رساندن فریاد خشم مردم محروم فلسطین به گوش جهانیان کرد، نمونه ای است بارز از خروارها نوع خشونت سیستماتیک آشکار و غیر آشکار صهیونیست ها علیه خبرنگاران و شهروندان غیرنظامی در اراضی اشغالی فلسطین. آنچه به زعم پروفسور بشارت، بخشی از فرایند کلان تحمیل نظام آپارتاید بر ساکنین بر حق این اراضی است و، طبق معاهده رم، جنایت جنگی محسوب می شود.  


پروفسور بشارت همچنین رفتار دوگانۀ واشنگتن و لندن در حمایت از کالاهای ساخت اسرائیل را واکنشی سراسیمه و از روی اضطرار برای مقابله با بیداری افکار عمومی و هشیاری ملت ها نسبت به ماهیت ابتزازی و نژادپرستانۀ رژیم صهیونیستی بر می شمرد.


هدف صهیونیست ها از به شهادت رساندن خبرنگاران، خاموش کردن صدای رسانه جهت سرپوش گذاشتن بر جنایاتشان است و امروزه هیچ فرد غیر مغرضی نیست که از این حقیقت غافل باشد. آنچه اینجا بیش از هر چیز سؤال برانگیز می باشد، نقش رسانه های غربی و جامعه بین الملل در توجیه چهرۀ مزورانه و اقدامات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم آزادیخواهی است که با سنگ و دوربین در برابر نظامیان تا دندان مسلح اسرائیلی صف آرایی کرده و مقاومت را بر تسلیم ترجیح داده اند.  
 

 

کد خبر 1190442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha