همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم/امسال برای اولین بار نرخ نقدینگی از ۴ به منفی ۱/۳ درصد رسید

همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم، امسال برای اولین بار نرخ نقدینگی از ۴ به منفی ۱/۳ درصد رسید، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۳۸,۰۰۰ ریال رسید، توسعه شبکه فیبرنوری یک پروژه ملی است برخی از اخبار اقتصادی امرو شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۷ تیر شبستان به شرح زیر است:

سرعت اینترنت کشور متناسب با نیاز مردم افزایش پیدا نکرده است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت با بیان اینکه سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایت‌های BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند، گفت:‌ بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بین‌الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است اما باید بگویم در حال حاضر ما مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم و اصلا چنین بحثی وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه هر چقدر پهنای باند نیاز کشور باشد تامین می‌کنیم، گفت: منابع مختلفی برای تامین اینترنت از مسیرهای مختلف و شرکت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم تا اگر قطعی پیش آمد، ظرفیتی برای جایگزینی داشته باشیم.

 

زارع‌پور درباره شبکه زیرساخت کشور و افزایش ظرفیت آن گفت: بهمن‌ماه پارسال قراردادی با یک کنسرسیومی ایرانی منعقد کردیم که به این واسطه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور در مدت زمان هشت ماه اضافه کنند. فرآیند این کار آغاز شده و تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل زیرساخت گذشته اضافه می‌شود؛ یعنی به آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده بود ما در مدت هشت ماه ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم.

 

وی درباره دلایل افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اظهار داشوزارت ارتباطاتت: با اینکه شبکه مادر زیرساخت ظرفیت مورد نیاز خود را دارد اما از آنجایی که قصد به سرانجام رساندن پروژه بزرگ واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران  و کسب و کارها را داریم، نیاز است خودمان را برای بالا بردن سرعت دسترسی و تقاضا زیادی که از سوی کاربران وجود دارد، آماده کنیم.

 

همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم

سید مهدی بنی طبا، ­کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شب گذشته (دوشنبه ۶ تیر) در برنامه میز اقتصاد در­ خصوص مسائل مربوط به افزایش تورم گفت: یک تورم ساختاری داریم، یک هسته سخت تورم داریم که در واقع همیشه بوده، در گذشته بوده و مزمن شده واقعیت این است که اتفاقاتی که در چند سال گذشته افتاده، در حوزه‌های مختلف در حوزه نظام بانکی. در حوزه بودجه در حوزه صندوق بازنشستگی که به آن بپردازیم سطح تورم ایران دربازه بین ۲۰ تا ۳۰ بود  الان  متاسفانه  این افزایش  وارد کانال ۳۰ تا ۳۵ شده است و این هسته سخت تورم است که مزمن است و همان طور که در طول سالیان درازی ایجاد شده حل آن هم حتما یک شبه نخواهد بود و باید اقدامات مهمی در این حوزه انجام دهیم.

 

وی در مورد تفاوتی که تورم خرداد ماه­ هر سال با ماه‌های ابتدایی هر سال دارد، گفت: در ابتدای هر­سال یک سری افزایش هزینه‌هایی به صورت متعارف داریم. ­ مثل  افزایش حقوق که در واقع در ابتدای هر سال حقوق کارگران را افزایش می‌دهیم، آن تورمی است که شاید اسمش را بهتر نگوییم تورم، چون  تورم، افزایش مستمر سطح عمومی قیمت هاست. یک افزایش قیمت‌هایی در یک سری کالا‌هایی داریم که آن کالا‌ها سرریز به بقیه کالا‌ها می‌کند و در خرداد ماه هر سال می‌توانیم بگوییم که جایی است که این افزایش را داریم، اگر ده ساله اقتصاد ایران را نگاه کنیم، متوسط تورم یارانه چیزی حدود ۲ درصد باشد و متوسط تورم‌های خرداد ما ۳ درصد است یعنی ما همواره خردادماه با تورم بیشتری مواجه بودیم که این ناشی از افزایش قیمت‌های هر سال است که صنوف مختلف از تاکسی تا موارد مختلف را در بر می‌گیرد.

 


بنی طبا با بیان اینکه اگر تورم ساختاری را کنار بگذارید، ما در همه ماه‌ها تورم داریم و  آن را واکاوی باید بکنیم، گفت: این موضوع ربطی به سیاست حذف ارز ترجیحی ندارد و مسئله‌ای که هست غیر از آن تورم مزمن یک اتفاقات  نوسانات ماهانه اتفاق می‌افتد که برای خرداد ماه هر سال این موضوع را داشتیم به خاطر افزایش قیمت‌های اول هر سال مثل افزایش حقوق و دستمزد که امسال هم جدی‌تر از سال‌های قبل داشتیم که موثر بوده است و یک سری کالا‌ها که افزایش قیمت بیش از متوسط‌ها همین افزایش قیمت هاست و پوشاک و کفش و خدمات ساختمان، آن جا‌هایی که کاربر هستند در مرکز گزارش مرکز آمار افزایش شان نسبت به بقیه گروه‌ها بیشتر بوده است.

 

امسال برای اولین بار نرخ نقدینگی از ۴ به منفی ۱/۳ درصد رسید

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی شب گذشته (دوشنبه ۶ تیر) در برنامه میز اقتصاد درباره دلایل افزایش نرخ تورم گفت: بحث تورم دلایل مختلفی دارد که یکی بحث شوک های عرضه است و دلیل دیگر  دلیل افزایش نرخ تورم مربوط به تغییر و نوسان نرخ ارز است.

 

وی با بیان اینکه تورم عوامل مختلفی دارد، ادامه داد: یکی از عوامل مربوط به کسری بودجه دولت و دیگری مربوط به افزایش دستمزد کارگران و طرح مردمی کردن رایانه هاست که زمینه ساز افزایش قیمت کالاها شده است. همچنین اخبار منفی و مثبتی که در جامعه وجود دارد خود از عوامل افزایش نرخ تورم به شمار می رود.در خرداد بخش زیادی از تورم ماهانه مربوط به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی است.

 

قربانی درباره اینکه نرخ تورم در ماه دیگر روند کاهشی پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: تورم در ماه دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.دولت نقشی در افزایش نرخ تورم نداشته  و تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم خواهد کرد.نرخ تورم ماهانه خرداد ۱۰.۶ است.

 

وی با بیان اینکه متوسط نرخ تورم در ۱۰ سال اخیر همانطور که اشاره شد همیشه در خرداد نرخ تورم ماهانه خرداد بالاتر بوده است، گفت: کشورهای امریکا و انگلستان که نرخ تورم رو به صفر شدن بود در ماه می به ۸.۵ رسید. زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد سعی کرد با انضباط کاری این نرخ را از ۴۰ درصد به حدود ۳۰ درصد کاهش داد.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه امسال برای اولین بار نرخ نقدینگی از ۴ به منفی ۱/۳ درصد رسید، گفت: آمار خرداد را هم اکنون نمی‌توان اعلام کرد اما اردیبهشت نسبت به اسفند ماه ۲.۳درصد رشد کرده است. آن چیزی که در دولت سیزدهم در حال اجرا هست این است که روند ها مناسب است و این افزایش تورم هم به دلیل افزایش نرخ عرضه است .

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۳۸,۰۰۰ ریال رسید

مروز (سه شنبه ۷ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۳۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۲۳.۷۴ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۴,۴۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۵,۵۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۷ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۷,۱۷۹ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۶۲۶ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۵,۵۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی در گزارشی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (سه‌شنبه هفتم تیرماه) منتشر کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش و ۱۴ ارز کاهش یافت و نرخ رسمی ۶ ارز نیز ثابت باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۱ هزار و ۶۷۲ ریال و یورو نیز ۴۴ هزار و ۵۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۳ هزار و ۹۷۰ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۱۷۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۲۹۵ ریال، کرون دانمارک ۵ هزار و ۹۸۵ ریال، روپیه هند ۵۳۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۶ هزار و ۹۸۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۰ هزار و ۲۳۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۱ هزار و ۴۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۵۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال تعیین قیمت شد. هر دلار کانادا نیز ۳۲ هزار و ۶۲۴ ریال، دلار نیوزیلند ۲۶ هزار و ۵۲۳ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲‌ هزار و ۶۵۲ ریال، لیر ترکیه ۲ هزار و ۵۳۸ ریال، روبل روسیه ۷۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت دلار استرالیا امروز ۲۹ هزار و ۱۴۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۳۴۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۵ هزار و ۱۹۶ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا یک‌هزار و ۱۶۹ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۳ هزار و ۴۴۷ ریال، یکصد درام ارمنستان ۱۰ هزار و ۳۰۰ ریال و دینار لیبی ۸ هزار و ۷۳۵ ریال تعیین شد.

 

توسعه شبکه فیبرنوری یک پروژه ملی است

«عیسی زارع‌پور» در پست اینستاگرامی نوشت: شبکه‌های مبتنی بر فیبرنوری، شاهراه‌های عصرجدید محسوب می شوند که زیرساختی مناسب برای توسعه همه بخش‌های کشور فراهم خواهد کرد. اراده دولت سیزدهم بر این است که با اجرای طرح مهم و راهبردی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» یا همان FTTX، یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور راه اندازی کند تا هموطنان عزیزم سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. برای تحقق این امر، بدون شک همکاری و همیاری اصناف و فعالین این حوزه جزو الزامات است.

وی افزود: دیروز در جلسه با نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سندیکای مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت مخابرات ایران به بررسی مسایل اجرایی مربوط به طرح FTTX پرداختیم. پیشنهادات خوبی در این جلسه برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح مطرح شد که انشالله دنبال خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت: پیگیری و تصویب اختصاص هشت درصد سهم دولت و الزام همکاری دستگاه‌های مختلف در قانون بودجه سال جاری برای اجرای این پروژه مهم، انصافا کار بزرگی بود که به لطف خداوند به سرانجام رسید. اما تبدیل کردن این ظرفیتهای قانونی به ابزاری برای تسریع در اجرای این طرح، نیازمند کار ویژه همکارانم در سازمان تنظیم مقررات و همراهی اصناف و تشکلهای مربوطه است. خبر خوب دیگر اینکه به زودی تفاهم‏نامه همکاری فیمابین وزارت ارتباطات و وزارت نیرو برای بهره گیری از زیرساخت‌های شبکه توزیع برق کشور در اجرای این پروژه مهم و راهبردی نیز منعقد خواهد شد.

وی تاکید کرد: توسعه شبکه فیبرنوری در کشور یک پروژه ملی است و کسی نباید به دنبال منفعت شخصی خود باشد و باید دستگاه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بخش خصوصی و اصناف مرتبط تمام ظرفیت خود را برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه پای کار بیاورند.

 

 

 

کد خبر 1190517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha