دو نعمتی که شکر بر آنها ما را به مقام قرب می‌رساند

حجت‌الاسلام اعوانی با شرح فرازهایی از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه، گفت: از مواردی که امام سجاد(ع) به خاطر آن حمد الهی را بر خود لازم می‌داند، در مسیر احسان قرار گرفتن است، اگر خدا راه‌های قرب را به انسان نمی‌آموخت، او در گمراهی باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ امام سجاد علیه السلام درباره سبک زندگی و مسیر قرب الهی آموزه های مهم و کلیدی را به شیعیان و پیروان خود در کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه ارائه کرده اند. به منظور بررسی این آموزه ها سلسله گفتگوهایی با حجت‌الاسلام اعوانی، کارشناس مذهبی ترتیب داده ایم که شماره نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام اعوانی با شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: امام سجاد علیه السلام در بخشی از این دعا می فرمایند: «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ؛ و سپاس و ستایش خدایی که دینش را به ما هدیه داد». امام سجاد(ع) در این فراز از دعا خداوند متعال را به خاطر دینی که به او ارزانی داشته است حمد می‌کند. این مطلب بسیار مهمی است که انسان از خدا به خاطر موهبت دین سپاس‌گزاری کند.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: چرا که بسیاری از انسان ها از نعمت دینی که به آن هدایت شده باشند یعنی نعمت توحید و اسلام در غفلت به سر می‌برند، لذا امام سجاد(ع) بنا دارد به وسیله این دعا به انسانی که این دعا را قرائت می‌کند توجه دهد و او را از غفلت نسبت به این نعمت الهی خارج کند.

 

وی افزود: گوئی امام(ع) به انسان می‌فرمایند: ای انسانی که در بین این همه مشرک در جهانِ هستی، خدا تو را به دین خود(دین اسلام)  هدایت کرده است، حمد این نعمت را به جا آور.

 

حجت الاسلام اعوانی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در بخشی از دعای ۴۴ می فرمایند: «وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ؛ و ما را به آیین خویش ویژه ساخت». این فراز تصریح دارد به اینکه باید ازن عمت اسلام و اختصاص آن به مسلمین شکرگزاری کنیم.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اینکه ما از پدر و مادری مسلمان، و در کشوری که بوی اسلام می‌دهد، به فضل و رحمت خدا به دنیا آمده ایم، و از میان مسلمانان ما شیعه شده ایم از عنایات انتخاب و اختصاص خداوند متعال است.

 

حجت الاسلام اعوانی تاکید کرد: امام سجاد علیه السلام در ادامه دعای 44 صحیفه سجادیه می فرمایند: «وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ؛ و ما را در راه ها احسانش به راه انداخت».

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که امام سجاد(ع) به خاطر آن حمد الهی را بر خود لازم می‌داند، در مسیر احسان خدا قرار گرفتن است، چراکه اگر خداوند متعال راه‌های قرب به خود را به انسان نمی‌آموخت، او در گمراهی همیشگی باقی می‌ماند.

 

 

 

کد خبر 1190617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha