مساحت خلیج گرگان ۱۱۰ کیلومتر مربع کمتر شد

علیزاده لاهیجانی گفت: در دو دهه گذشته شاهد کاهش ۱۷۰ سانتی متری تراز آب خلیج گرگان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «حمید علیزاده لاهیجانی» در نشست بررسی طرح اجرایی لایروبی کانال های آبرسان بین دریای خزر و خلیج گرگان اظهارکرد: در کنار تغییرات اقلیمی و سایر عوامل طبیعی در وضعیت کنونی خلیج گرگان، نمی توان به راحتی از سهم مداخلات انسانی در بروز این شرایط عبور کرد.

 

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه برای احیا و نجات خلیج گرگان ۲۴ پروژه تعریف شده است، گفت: در صورتی که همه این پروژه ها به صورت همزمان اجرایی شود می توانیم امید داشته باشیم که طی سال های آینده کیفیت آب خلیج گرگان بهبود پیدا کند.

 

وی افزود: این پهنه آبی در سال های اخیر دستخوش تغییرات و مشکلات فراوانی شده و در این مدت ۱۱۰ کیلومتر مربع از وسعت آن کاسته شده است. ضمن اینکه در دو دهه گذشته نیز تراز آب خلیج گرگان ۱۷۰ سانتی متر کاهش یافته است.

 

علیزاده لاهیجانی ادامه داد: تعمیق و تعریض کانال های آبرسان به خلیج گرگان می تواند جریان تبادل آب بین دریا و خلیج را تسهیل و کیفیت آب را بهبود ببخشد.

 

وی درباره پیامدهای پمپاژ آب به خلیج هم گفت: هرچند با این روش می توان نموری بخش غربی خلیج گرگان را حفظ کرد اما با افزایش تبخیر با شوری بالا مواجه خواهیم بود.

 

کد خبر 1190809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha