مسجدی که به فعالیت‌های جهادی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی شهره است

مسجد جواد الائمه(ع) از مساجد فعال منطقه پاکدشت است، این مسجد به جهت فعالیت‌های گسترده در حوزه فرهنگی و جهادی و کاهش آ‌سیب‌های اجتماعی ۳ بار به عنوان مسجد فعال معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جوادالائمه (ع) واقع در شهرک یبر پاکدشت، بیش از  ۹۰ سال قدمت دارد. در سال ۱۳۹۰ بنای قدیمی آن به دلیل فرسودگی و خطرات ناشی از آن، تخریب و بنای کنونی احداث شد. این مسجد جامع یک مجتمع عظیم فرهنگی در این منطقه محسوب می شود. حسینیه، کلینیک طب سنتی در صحن مسجد، حسینیه جوادالائمه (ع)  از بخش های این مسجد است.

 

مسجد جوادالائمه (ع) تاکنون سه بار از سوی اداره ارشاد استان تهران، به جهت فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و جهادی به عنوان مسجد نمونه‌ استان تهران شناخته شده است و رویکرد و نگاه مسجد رسیدگی به نیازمندان، محرومان و کاهش آسیب های اجتماعی بوده است.

 

حجت الاسلام «جواد قاسمی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های مسجد جواد الائمه(ع) واقع در پاکدشت، اظهار کرد: مسجد جواد الائمه(ع) یکی از مساجد فعال این منطقه است و فعالیت های فرهنگی و مذهبی آن با مشارکت نهادهای فرهنگی و مذهبی پاکدشت برگزار می شود و امام جماعت مسجد نیز با همه این نهادها همکاری و تعامل دارد.

 

امام جماعت مسجد جواد الائمه(ع) پاکدشت بیان کرد: در ایام کرونا مسجد ما با شعار «مسجد هرگز تعطیل نمی‌شود»، فعالیت‌های خود را ادامه داد و تلاش کردیم که در برگزاری برنامه ها، دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود، قبل از شیوع بیماری کرونا، نیز کلاس ها و برنامه های ویژه‌ای برای جوانان و نوجوانان در این مسجد تدارک دیده می شد که در  حال حاضر هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فواصل اجتماعی در حال برگزاری هستند.

 

برپایی حلقه های صالحین

حجت الاسلام قاسمی بیان کرد: در حال حاضر، حلقه های صالحین در مسجد به صورت حضوری برگزار می شود، اما برخی از برنامه های مسجد همچنان به دلیل محدویت به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت مجازی برگزار می شود.

 

وی برگزاری جلسات تفسیر سوره مبارکه بقره، شرح حکمت های نهج البلاغه، آموزش و قرائت قرآن کریم را از جمله برنامه های هفتگی در این مسجد نام برد و گفت: هیئت مذهبی «عاشقان ولایت» در حسینیه‌ مسجد مراسمات مذهبی و عزاداری ها را برگزار می‌کند و در طول سال، یکشنبه‌ شب‌ها در محل حسینیه جوادالائمه (ع) جلسه برگزار می کند.

 

امام جماعت مسجد جواد الائمه(ع) با اشاره به اینکه یکی دیگر از رویکردهای مسجد کمک رسانی به اقشار بی بضاعت است، خاطر نشان کرد: مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) که در مسجد فعالیت می کند،۱۵۳ خانواده نیازمند را با حمایت های خیرین تحت پوشش دارد و از ابتدای کرونا تاکنون هم در قالب «رزمایش مواسات و کمک مومنانه» بسته معیشتی میان این اقشار توزیع می نماید. ضمن اینکه با شناسایی صورت گرفته تعدادی از اتباع افغانستانی نیازمند را تحت حمایت معیشتی داریم و به صورت هفتگی میان آنها بسته های حمایتی توزیع می کنیم.

 

وی تصریح کرد: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا که ماسک با قیمت‌ گران عرضه می شد و با توجه به کمبود آن، اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کردیم و ۱۲ هزار عدد ماسک را تولید و میان خریداران با قیمت مناسب عرضه و به اقشار محروم نیز به صورت رایگان توزیع کردیم.

 

گروه جهادی کفیل الزینب(س)

امام جماعت مسجد جوادالائمه(ع) با اشاره به فعالیت دو گروه جهادی امام رضا (ع) و کفیل الزینب(س) در این خانه خدا، گفت: برنامه تحقیق و پایش نیازمندان، توزیع و رساندن کمک ها و بسته های معیشتی به آنها نیز با مشارکت گروه جهادی امام رضا(ع) انجام می شود و گروه جهادی کفیل الزینب(س) که متشکل از ۱۰ نفر از جوانان مسجد جوادالائمه (ع) است در بحث کمک رسانی به بیماران، تامین نیازهای دارویی بیماران، انجام فعالیت های عمرانی، تعمیر منزل، نقاشی و بنایی مردم محله یبر پاکدشت مشارکت دارد.

 

 

 

 

حجت الاسلام قاسمی به فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد جواد الائمه (ع) هم اشاره کرد و افزود: قبل از شیوع بیماری کرونا کلاس های آموزش قرآن کریم، احکام و کلاس های خیاطی و طراحی، دوخت لباس به همت کانون انجام می شد که اکنون نیز برخی از این کلاس ها به صورت مجازی برپا می‌شود.همچنین برنامه های ویژه خواهران به همت پایگاه بسیج خواهران روزهای سه شنبه هر هفته برگزار می شود، در این کلاسها ضمن بیان مباحث اخلاقی و معرفتی برای بانوان نماز امام زمان (عج) و زیارت عاشورا، برنامه سخنرانی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است.

 

طب سنتی

وی با اشاره به ایجاد کلینیک طب سنتی در این مسجد گفت: این مرکز در زیر زمین مسجد قرار دارد و در روزهای زوج حکیمان خدمات درمانی از قبیل حجامت اسلامی، ماساژ و مشاوره درمانی ارائه می‌دهند.

 

طرح پیوند مسجد و مدرسه

امام جماعت مسجد جواد الائمه(ع) طرح پیوند«مسجد و مدرسه» را یکی از طرح های موفق این مسجد نام برد و اظهار کرد: در این طرح سعی کرده ایم که با مدارس این منطقه ارتباط برقرار کنیم و زمینه حضور دانش آموزان در نمازهای جماعت مسجد را فراهم کنیم،ضمن اینکه 15طلبه فعال این مسجد فعالیت های  فرهنگی و مذهبی منطقه از جمله مدارس را برعهده دارند.

 

یادواره شهدای سلامت

وی از برگزاری یادواره اولین شهیده سلامت پاکدشت «شهید دکتر شیرین روحانی راد» در این مسجد خبر داد و گفت: در دوران کرونا یکی از برنامه های فعالین  مسجد همدلی  و تجلیل از مدافعان سلامت بوده است.

 

 

 



 

 

 

کد خبر 1190853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha