سردشت؛ نماد مظلومیت و مقاومت/ ایران هیچ گاه از مذاکرات رویگردان نبوده است

لزوم بررسی صلاحیت علمی و عملی متقاضیان سردفتری، سند تحول از مهمترین محور‌های کاری قوه قضائیه در چند سال اخیر، سردشت؛ نماد مظلومیت و مقاومت، ایران هیچ گاه از مذاکرات رویگردان نبوده است برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، لزوم بررسی صلاحیت علمی و عملی متقاضیان سردفتری، سند تحول از مهمترین محور‌های کاری قوه قضائیه در چند سال اخیر، سردشت؛ نماد مظلومیت و مقاومت، ایران هیچ گاه از مذاکرات رویگردان نبوده است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۸ تیر است.

پیشنهاد کمیسیون مشترک مجمع برای نقش آفرینی «صندوق توسعه ملی» در پیشرفت اقتصادی عدالت محور

در جلسه کمیسیون مشترک که به ریاست دکتر محمدباقر ذوالقدر و با حضور برخی اعضای مجمع و نمایندگانی از دولت، مجلس و قوه قضاییه و ستاد کل نیروی‌های مسلح برگزار شد، مواد دیگری از  سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای کمیسیون مشترک در جهت تقویت نقش ثبات ساز صندوق توسعه ملی پیشنهاد کردند: هر ساله مبلغی ثابت از محل درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در اختیار دولت قرار گیرد . همچنین اختصاص وجوه مربوط به هزینه عملیاتی و سرمایه گذاری به شرکت ملت نفت و شرکت ملی گاز، در ازای تولید نفت و گاز، از تصویب اعضای کمیسیون مشترک گذشت.

در این جلسه، آقایان محسن رضایی، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، غلامرضا آقازاده، سید مرتضی نبوی، مجید انصاری، داود دانش جعفری، حسین مظفر و پرویز داودی، معاون سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت و مدیرعامل صندوق توسعه ملی، دیدگاههای خود را پیرامون بازتعریف نقش صندوق توسعه ملی و نقش آن در رفع مشکلات و ایجاد جهش اقتصادی بیان کردند.

خاطر نشان می‌شود: بندهای پیشنهادی کمیسیون مشترک مجمع تشخیص نظام در جلسات صحن مجمع با حضور همه اعضا و دستگاه های مرتبط با موضوع هر یک از بندها، نهایی شده و به محضر مقام معظم رهبری تقدیم می شود.

 

 

لزوم بررسی صلاحیت علمی و عملی متقاضیان سردفتری

رضا ساکت، کارشناس ثبت اسناد شب گذشته (سه شنبه ۷ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف شد سالانه از طریق سازمان سنجش نسبت به آزمون سردفتری اقدام کند، گفت: البته شرایط مناسبی برای افرادی که صلاحیت کافی از نظر علمی و عملی دارند در نظر گرفته است.

 

وی درباره آزمون سردفتری و آن چه که قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار به آن اشاره کرده است، افزود: ماده سه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مربوط به اصلاح ماده پنج قانون دفاتر اسناد رسمی می شود.

 

ساکت با بیان اینکه در این ماده قانونی، سازمان ثبت اسناد موظف شد سالانه از طریق سازمان سنجش نسبت به برگزاری آزمون اقدام کند که شرایط مناسبی برای افرادی که صلاحیت کافی از نظر علمی و عملی دارند در نظر گرفتند تا آنها بتوانند بعد از سال ها انتظار، تصدی شغل سردفتری داشته باشند، گفت: مطالبه ما از مسئولان اول در پذیرش سردفتری و دوم حساسیت در افراد پذیرش شده است تا افراد شایسته، انقلابی و امین در این سمت شاغل شوند.

 

سند تحول از مهمترین محور‌های کاری قوه قضائیه در چند سال اخیر/ کاهش اطاله دادرسی؛ مهمترین درخواست مردم

سید محمد صاحبکار، معاون راهبردی قوه قضائیه شب گذشته (سه شنبه ۷ تیر) در برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه سند تحول قضایی یکی از مهمترین محور‌های کاری قوه قضائیه در چند سال اخیر است، افزود: مهمترین کار قوه قضائیه این است که این سند را به طور ویژه تدوین و منتشر کرده است تا همه بدانند قوه قضائیه می‌خواهد چه کار‌های تحولی را انجام دهد. اعلام عمومی این سند موجب فعال شدن برخی ظرفیت‌ها می‌شود تا بخش‌های مختلف قوه قضائیه همه تلاش خود را داشته باشند و به وظایف خود بر اساس این سند تحول عمل کنند.

 

معاون راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه معاونت راهبردی قوه قضائیه نقش هماهنگ کننده و هم افزا بین بخش‌های مختلف دستگاه قضاء است تا سازمان‌ها و معاونت‌های مختلف، دادسراها، دادگاه‌ها و دادگستری استان‌ها بتوانند به صورت هماهنگ و هم افزا، بخش‌ها و راهکار‌های تحولی موجود در این سند تحول را انجام دهند، اضافه کرد: در برخی از بخش‌های اجرای سند تحول، پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و توانستیم کار‌های خوبی را انجام دهیم، اما در برخی از بخش‌ها عقب‌تر هستیم. در برخی از زمینه‌ها مانند توسعه سامانه ها، پیشرفت‌های خوبی داشتیم و شاید از برنامه‌ها جلوتر باشیم، اما در برخی از زمینه‌ها به عللی از این برنامه‌ها عقب تریم و باید تلاش خود را بیشتر کنیم.

 

صاحبکار با اشاره به اینکه دستگاه قضا بر اساس قوانین و مقررات چند دهه گذشته، وظایف معمول و مشخصی را پیگیری می‌کند و انجام می‌دهد، افزود: کار تحولی، کار سختی است، زیرا باید مسیر‌ها را تغییر دهیم بنابراین باید با فرهنگ سازی‌های مختلف، اجماع ایجاد کنیم تا لایه‌های مختلف دستگاه قضا بتوانند فهم دقیقی از این سند تحول و رویکرد‌های تحولی داشته باشند. در طول فعال شدن این سند در چند سال گذشته، زحماتی در این زمینه کشیده شده است، اما باید برای گفتمان سازی این سند در لایه‌های مختلف قوه قضائیه بیشتر تلاش کنیم تا خواست عمومی موجب شود حرکت سخت و سنگینی که باید برای تحول انجام دهیم میسر شود.

 

وی با اشاره به این که کاهش اطاله دادرسی مهمترین درخواست مردم است، حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا را یکی از علل مهم این موضوع دانست و گفت: اکنون سالانه حدود ۱۰ میلیون پرونده داریم که از این تعداد حدود شش میلیون پرونده وارد دادگستری‌ها و حدود چهار میلیون پرونده وارد شورا‌های حل اختلاف می‌شوند. این پرونده‌ها یکتا یا خالص است، اما به علت این که پرونده در بخش‌ها و مراحل مختلفی رسیدگی می‌شوند، حدود ۲۰ میلیون پرونده در سال در گردش است یعنی ۲۰ میلیون بار شعب مختلف از جمله دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر در مراحل مختلف درباره پرونده اظهار نظر می‌کنند.

 

الکترونیکی شدن ۸۰ درصد دفترخانه‌های اسناد رسمی/ ۹۵ درصد عرصه‌های ملی دارای اسناد حدنگاری هستند

حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شب گذشته (سه شنبه ۷ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری از الکترونیکی شدن ۹۰ درصد پرونده‌های ثبتی و ۸۰ درصد دفاتر در دفترخانه‌های اسناد رسمی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال، الکترونیکی شدن به طور کامل در واحد‌های ثبتی و دفترخانه‌ها انجام شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به برنامه‌های ابلاغی و آن چه در سند تحول پیش بینی شده، اولین و مهمترین راهبردی که در حال اجرا دارد الکترونیکی کردن، هوشمندسازی و کاهش مراجعه مردمی به واحد‌های ثبتی است تا بتوانیم خدمات را به نحو مطلوب به مردم ارائه کنیم که نتیجه این برنامه‌های کلان، کاهش هزینه، وقت و جلب رضایت مردم است.

 

وی با اشاره به این که الکترونیکی شدن از چند سال گذشته شروع شده است و در مرحله نهایی شدن هستیم، ادامه داد: پرونده‌های واحد‌های ثبتی، الکترونیکی شدند به نحوی که گردش پرونده را در بسیاری از واحد‌های ثبتی به عنوان تخلف اعلام کردیم. امیدواریم با الکترونیکی شدن پرونده‌های ثبتی و پرونده‌هایی که در واحد‌های دفترخانه‌های اسناد رسمی داریم سامانه ثبتی ما به صورت یکپارچه الکترونیکی شود. با این کار، سرعت خدمات رسانی هم افزایش پیدا می‌کند.

 
 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد از عرصه‌های ملی دارای اسناد حدنگاری هستندگفت: تا سه ماه آینده همه عرصه‌های ملی دارای سند حدنگاری می‌شوند. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، در حوزه عرصه‌های ملی و منابع طبیعی باید برای ۱۱۰ میلیون هکتار عرصه‌های ملی، سند حدنگاری صادر می‌کردیم.


وی با اشاره به این که وسعت کل کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳۷ میلیون هکتار آن عرصه‌های ملی می‌باشد گفت: با همت همکاران ثبتی، کمک جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی فراتر از برنامه ششم توسعه حرکت کردیم و ۱۳۰ میلیون هکتار یا ۹۵ درصد از عرصه‌های ملی دارای اسناد حدنگاری هستند. تا سه ماه آینده همه عرصه‌های ملی دارای سند حدنگاری می‌شوند، بنابراین ۲۰ میلیون هکتار بیش از آنچه که در برنامه ششم توسعه برای ما تعریف شده، برای عرصه‌های ملی سند حدنگاری صادر کردیم.  تثبیت مالکیت و صدور سند قطعاً مانع از ساحل خواری، جنگل خواری و کوه خواری خواهد شد، مقام معظم رهبری هفت راهبرد کلان برای قوه قضائیه تعریف کردند که در راهبرد پنجم بر هویت دار کردن عرصه‌ها اشاره شده است.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دنبال این هستیم که هیچ زمین و عرصه‌ای بدون هویت نباشد، گفت:هدف این است که با تثبیت مالکیت و صدور اسناد جلوی زمین خواری، ساحل خواری، جنگل خواری و کوه خواری را بگیریم.



وی با اشاره به این که عقب نشینی ۶۰ متری از ساحل دریا انجام شده است افزود: تا کنون ۱۸ هزار هکتار سند برای سواحل صادر کردیم، رودخانه‌های مهم کشور ازجمله کارون، کرخه، زاینده رود، دز و مارون دارای سند حدنگاری هستند حتی تالاب‌های مهم کشور و مناطق آزاد، آنجایی که مجرمان به دنبال جعل هستند و قصد سندسازی و تصرف دارند، ما به عنوان یک راهبرد کلان، هویت دار کردن تمام عرصه‌ها را در دستور کار قرار دادیم.  امروز برقراری ارتباط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و واحد‌های ثبتی با بسیاری از ادارات، شهرداری، مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انجام شده است البته بعضی مواقع پاسخ‌ها دیر می‌رسد.

 

سردشت؛ نماد مظلومیت و مقاومت/سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری در قبال بمباران سردشت رسوایی ادامه‌داری است

علی بهادری جهرمی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ۳۵ سال پیش در چنین روزی، هواپیماهای رژیم بعث عراق چهار نقطه شهری سردشت را بمباران شیمیایی کردند. در اثر این جنایت ۱۱۹ غیرنظامی شهید و بیش از ۸۰۰۰ نفر هم شیمیایی شدند. هنوز هم بسیاری از شهروندان ایرانی دچار عوارض سخت این اقدام ضدانسانی‌اند.

 

وی افزود: سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری در قبال این اقدام به وضوح ضدبشری، رسوایی ادامه‌داری است. در حالی‌که ایران قربانی این جنایت شیمیایی است، اما همواره پایبندی خود را به کنوانسیون‌های بین‌المللی منع اشاعه سلاح‌های شیمیایی و میکروبی اعلام و در عمل هم ثابت کرده است. رژیم صهیونیستی و بسیاری از کشورهای غربی که دارای بیشترین سلاح‌های خطرناک و کشتار جمعی هستند، یا عضو این کنوانسیون‌ها نیستند، یا در عمل بارها بر خلاف مفاد آن عمل کرده‌اند.

 

بهادری جهرمی تاکید کرد:‌ پیرامون ایثار، مظلومیت و مقاومت مرزنشینان سردشتی، آثار متعددی نوشته و ساخته شده است؛ یکی از جدیدترین آثارها، «درخت گردو» است. این ساخته سینمایی اثرگذار روایت‌گر گوشه‌ای از ظلمی است که در حق مردم سردشت روا داشته شده است. مرگ کودکان و زنان در کنار روایتی مستند از درد عمیق پدر داغ‌دیده در این فیلم، احساسات هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزاند.

 

ایران هیچ گاه از مذاکرات رویگردان نبوده است/ آمریکایی ها و اروپایی ها از ریل خارج شدند

ابراهیم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سفر بورل به ایران گفت: ایران به دلیل اینکه همواره از یک گفتمان قوی و غالبی برخوردار بوده است، هیچ گاه از مذکرات رویگردان نبوده است و همواره از مذاکرات استقبال کرده است.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر آقای بورل آمده است که اروپایی ها را به ریل مذاکرات برگرداند و این تضمین را هم می دهد که از ریل خارج نشود، جمهوری اسلامی حتما استقبال می کند. آن کسی که مذاکرات را از ریل خارج کرد، آمریکایی ها و اروپایی ها بودند. جمهوری اسلامی ایران همواره در ریل مذاکرات حرکت کرد و تا آخر هم همراهی کرد.

 

وی ادامه داد: بدعهدی و نداشتن حسن نیت در اروپایی ها و آمریکایی ها موجب شده است که مذاکرات به نتیجه نرسید. نمی دانیم آقای بورل تا چه اندازه متضمن جلوگیری از بدعهدی و بی صداقتی اروپایی ها و آمریکایی ها شود البته طبق اطلاعات ما هیچ گونه قول و تضمینی نداده است.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نه زمان و نه مکان برای مذاکرات مشخص نشده است و اینها گمانه زنی رسانه ای است که زمان و مکان پیش بینی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اینکه مذاکرات به نتیجه برسد به اراده سیاسی اروپایی ها و آمریکایی ها بستگی دارد، متاسفانه اروپایی ها فاقد سیاست مستقلانه در مسایل بین الملل هستند و پیشتر از سیاست «آقا اجازه» استفاده می کنند و از آمریکایی ها در هر موردی اجازه می گیرند. آمریکایی ها هم در درون خودشان دچار مشکل هستند و نمی توانند تصمیم عاقلانه و مبتنی بر شعارهایی که می دهند، بگیرند و آنها در این شرایط نیازمند عقل جامع تری برای تصمیم گیری هستند.

 

 

کد خبر 1190890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha