تعیین تکلیف دستگاه ها در حوزه مصون سازی شیمیایی در شورای عالی پدافند غیرعامل کشور

سردار جلالی با اشاره به تکالیف دستگاه ها در مواجهه با حوادث شیمیایی و نقش آموزش و امداد در این حوزه گفت: تکالیف دستگاه های مختلف در حوزه مصون سازی شیمیایی در شورای عالی پدافند غیرعامل تصویب شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل در حاشیه ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی گفت: همایش ملی پدافند شیمیایی در سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت در سال 66 تشکیل شده است. این همایش به دنبال گرامیداشت یاد شهدای مظلوم شیمیایی شهر سردشت و محکوم کردن هر نوع حمله شیمیایی  به مراکز جمعیتی علیه مردم بی گناه است که متاسفانه هنوز هم این حملات ادامه دارد.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل در مورد اهداف دیگر این همایش گفت: صیانت از مردم در برابر حملات و تهدیدات احتمالی نشت شیمیایی صنعتی و مصون سازی زیرساخت های صنعتی و شیمیایی و به تعبیری همراه سازی توسعه صنعت شیمیایی و نظام ایمنی امنیتی در حملات شیمیایی است.

 

وی گفت: از سال گذشته بعد از برگزاری پنجمین همایش تاکنون ما توانستیم نظام جامع مصون سازی و عملیاتی پدافند شیمیایی که به تعبیری تقسیم و تعریف نقش و وظایف و تعیین تکلیف دستگاه های اجرایی در حوزه های مربوط به امداد شیمیایی یا مصون سازی شیمیایی و یا پاسخ به حوادث شیمیایی است را تهیه یا در شورای عالی پدافند غیرعامل کشور تصویب و ابلاغ شدند و تکالیف تمام دستگاه ها در این موضوع تعیین شده است.

 

وی تصریح کرد: به صورت مشخص وظایف مواجهه با نشت شیمیایی در محدوده های صنعتی به عهده رییس صنعت مربوطه، کارخانه یا مجتمع صنعتی است که در فاصله دورتر بر عهده فرمانداری، بخشداری، شهرداری و استانداری است. بر همین اساس در استان های دارای زیرساخت های شیمیایی قرارگاه پدافند شیمیایی با فرماندهی استاندار و جانشین فرمانده سپاه استانی تشکیل می شود.

 

وی ادامه داد: ظرفیت های اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و بسیج به عنوان ظرفیت های اولیه امدادی هستند که در هر حادثه ای کمک می کنند و در این نظام پدافند شیمیایی دارای نقش های اصلی هستند که در برنامه امسال بنا داریم ظرفیت بسیج در زمینه سازمانی تقویت کنیم و همچنین ظرفیت های اورژانس، آتش نشانی برای مواقع نشر مواد شیمیایی انجام شده است تا بتوانیم اقدامات اولیه در این زمینه را انجام دهیم.

 

سردار جلالی یادآور شد: خوشبختانه با تخصیص اعتبار که مجلس شورای اسلامی در بودجه 1401 پیش بینی کرده است ما موافقت نامه اجرایی با تمام دستگاه های اجرایی در حوزه پدافند شیمیایی تنظیم شده است و در شرایطی که همسایگی با مراکز پرخطر شیمیایی و مراکز صنعتی و جمعیتی قرار دارد از مراکز مهم مورد توجه ما است.

 

وی ادامه داد: در بررسی های انجام شده نسبت به منطقه طبیعتا با توجه به جنگ سایبری که میان رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی شکل گرفته است و حملات آنها علیه زیرساخت هایی که به مردم خدمات و سرویس ارایه می دهند، نشان می دهد که ممکن است ما در صنایع و کارخانجات شیمیایی نیز با مخاطراتی مواجه شویم زیرا آنها نیز از سامانه های صنعتی استفاده می کنند. طبیعتا محکوم سازی هر نوع حمله در حوزه سایبری به زیرساخت هایی که برای مردم خدمت رسانی می کند از طریق مجامع بین المللی و رسانه ها مورد انتقاد قرار می گیرد.

 

وی گفت: توجه جدی مسئولان زیرساخت ها و مدیران کارخانجات شیمیایی به پدافند سایبری و امنیت سایبری از دیگر موارد مورد توجه است تا فرصتی برای دشمن برای سوء استفاده و اقدام نباشد.

 

سردار جلالی تصریح کرد: در آینده نزدیک جلسه تخصصی برای مدیرعاملان زیرساخت های شیمیایی در رابطه با مصون سازی تهدیدات شیمیایی برگزار می کنیم تا درس های آموخته از حوادث را برای این مدیران بیان کنیم.

 

وی گفت: ما در این همایش با رهبری تبلیغ، ترویج، تبیین و پیاده سازی نظام مصون سازی و عملیات سازی مصون سازی شیمیایی حرکت می کنیم تا جایی که تعیین نقش ها، ماموریت ها و وظایف در دستگاه های اجرایی در شرایط مصون سازی زیرساخت و در شرایط بروز حادثه مشخص شود. تهیه و ابلاغ این نظام یک بحث مهمی است و از سوی دیگر آموزش، تنظیم و پیاده سازی مهارت های دستگاه های اجرایی در هر شرایطی که آماده مواجهه با حادثه باشد، بحث دیگر محسوب می شود که ما این دو موضوع را در این همایش دنبال می کنیم و مدیران درمانی و بهداشتی در این همایش حضور داشته تا بتوانیم روز به روز آمادگی مواجهه با حوادث شیمیایی را ارتقا دهیم.

کد خبر 1190965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha