کنوانسیون های منع سلاح های شیمیایی فاقد ضمانت اجرایی و بازدارندگی هستند

سردار جلالی با اشاره به امداد و تجهیز شهرداری ها، اورژانس و مراکز خدمت رسان در حوزه حوادث شیمیایی گفت: خروج مراکز پرخطر شیمیایی از مراکز شهری اولویت سازمان پدافند غیرعامل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ششمین همایش ملی پدافند شیمیایی کشور با بزرگداشت یاد و خاطره تمام شهدا از مدافعان وطن تا مدافعان سلامت و همچنین سالروز شهادت شهید بهشتی و 72 تن از شهدا و شهدای شیمیایی سردشت گفت: این همایش در سالروز شهادت شهدای شیمیایی سردشت و سالروز منع کاربرد سلاح شیمیایی برگزار می شود و اهداف مهمی را مد نظر دارد که اگر این اهداف را درست تبیین و بیان نکنیم، ممکن است در آینده غرب و امپراطوری رسانه ای ایران جمهوری اسلامی را بدهکار کنند.


رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: همه می دانند سلاح های شیمیایی کجا و کی تولید و چه کسی آنها را به کار برده است و امپراطوری رسانه در ساکت کردن و نپرداختن و نگفتن واقعیت این جنایات شریک جرم افراد سازنده است.

 

سردار جلالی با اشاره به حضور خود در بمباران شیمیایی حلبچه یادآور شد: در عملیات حلبچه وقتی از خیابان ها عبور می کردم، مردان و زنان، کودکان، پیرزن و پیرمرد در حال فرار به شهادت رسیده بودند، این تصاویر دنیا را تکان می داد اما امپراطوری رسانه تحت حمایت استکبار اجازه انتشار این تصاویر را نداشت.

 

سردار جلالی با بیان اینکه آلمانی ها در تولید و تجهیز سلاح های شیمیایی نقش اول و اساسی دارند، گفت: در رابطه با تجهیز عراق به سلاح شیمیایی و کارخانه تولید آن آلمانی ها نقش اول و اساسی دارند به نحوی که به جرات می توانیم بگوییم آنها مادر صنعت شیمیایی اروپا هستند و زمانی هم که مصدومان شیمیایی بعضا برای درمان به آلمان عزیمت می کردند، آلمانی ها تنها دستاوردهای خود را از سلاح های شیمیایی ارزیابی می کردند تا نتایج اثرات سلاح های شیمیایی را کسب کرده و در اختیار عراق بگذارند.

 

وی ادامه داد: کسانی که امروز در غرب کراوات می زنند و دفاع از حقوق بشر را ندیده و به دنبال حمایت از هر حیوان بوده و به نجات آنها افتخار می کنند در مواجهه با مردمی که شیمیایی شدند و با وحشیانه ترین سلاح ها به شهادت رسیدند از مجرم و جانی حمایت می کنند و این موضوع از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گرفته و همیشه مطرح شود.

 

وی خاطرنشان کرد: آنها با بزک از چهره اروپایی از عمل وحشیانه خود روی بر می گردانند، بدین معنی که آنها چیزی ندیدند.

 

سردار جلالی تصریح کرد: باید بزک رسانه ای غربی ها کنار رود. امروز نیز همچنان کاربرد سلاح شیمیایی و نوع برخورد غربی ها با استفاده کنندگان از آن را شاهد هستیم. برخلاف آنکه استفاده کنندگان از این سلاح ها در سوریه مشخص بودند اما دولت های غربی در حال دفاع از آنها بوده و استفاده کنندگان از سلاح های شیمیایی را معرفی نکردند و این نشان می دهد غربی ها در این خصوص هیچ تغییری نکردند.

 

وی گفت: کنوانسیون های منع سلاح های شیمیایی فاقد ضمانت اجرایی هستند و از بازدارندگی لازم در منع استفاده از این سلاح ها هیچ کاربردی ندارند. امروز شاهد چهره های جدیدی در حوزه شیمیایی هستیم و راهبرد دشمنان ما ترکیبی است یعنی ترکیبی از زیرساخت های سایبری در حوزه صنعت شیمایی و خدمات آن.

 

وی گفت: وقتی به زیرساخت هسته ای کشورمان با ویروس استاکس نت با حمله سایبری می شود، امکان نشست هسته ای وجود دارد که می تواند برای زندگی شهری خطرآفرین باشد. با این وجود اروپایی ها به آن افتخار می کند و حتی برای آن فیلم می سازند.

 

سردار جلالی با بیان اینکه امروز در بعد تهدید و جنگ ترکیبی زیرساخت های شیمیایی با خطر حمله سایبری مواجه هستند، افزود: امروز اگر به فولاد حمله سایبر می شود، امکان دارد در روزی دیگر زیرساختی دیگر مورد حمله سایبری قرار گیرد. آنهایی که در اتاق شیشه ای هستند به این موضوعات فقط نگاه می کنند اما باید بدانند این گونه اقدامات ممکن است برای آنها نیز به وجود آید مانند حوادثی که در جنگ اوکراین به وجود آمد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در صنعت شیمیایی با رشد خوبی موجه هستیم به نحوی که امروز پیشران اقتصاد کشور محسوب می شود اما توسعه شیمیایی کشور باید با توسعه ایمنی همراه باشد که متاسفانه این توسعه متوازن نیست.

 

سردار جلالی گفت: صنعت شیمیایی کشور صنعتی پر خطر است تا جایی که کارشناسان صنعت شیمیایی را استخراج ثروت از دل خطرات و حوادث کشوری عنوان می کنند که متاسفانه این استخراج با حداقل ایمنی انجام شده که با توجه به حوادث پیش آمده حداقل ایمنی را نشان می دهد.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مخاطرات هسته ای و شیمیایی شبیه هم هستند، بر این اساس سازمان ایمنی هسته ای در کشورهای عضو آژانس بین المللی هسته ای وجود دارد و استانداردهایی را باید رعایت کند اما در حوزه شیمیایی و پتروشیمی چنین امری را شاهد نیستیم و نیاز به واحد ایمنی شیمیایی در کشور هستیم. ما هنوز در حوزه ایمنی مواد شیمیایی لنگ می زنیم. در کشورهایی که این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، رفاه و سلامتی مردم و محیط زیست برای آنها اهمیت داشته و عمل کردن به آن از موارد جدی قلمداد می شود و در صورتی که ایمنی هسته ای و شیمیایی محصولات کنترل نشود از تولید آنها خودداری می شود.

 

وی گفت: در حوزه شیمیایی نیازمند نظام ایمنی شیمیایی واحد هستیم و اگر قرار است محصولی تولید شود باید استانداردی واحد برای آن در نظر گرفته شود. ما تلاش کردیم نظام فنی و مهندسی با رویکرد مصون سازی شیمیایی در فعالیت های شیمیایی را مورد توجه قرار دهیم و از نکات ایمنی در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه مراکز پرخطر هسته ای و شیمیایی از مراکز شهری خارج شوند، گفت: خروج مراکز پرخطر شیمیایی و هسته ای از مراکز شهری از اولویت های پدافند غیرعامل است که این موضوع به مجلس ابلاغ شده تا به قانون تبدیل شود.

 

سردار جلالی از تجهیز مراکز خدمات رسان در حوزه شیمیایی و هسته ای خبر داد و گفت: نیروهای امدادی امروز از تجهیزات لازم در این حوزه برخوردار نیستند و آمار شهدا در سردشت نشان می دهد که مصدومان یک سوم در محل حادثه و دو سوم امدادگران فاقد تجهیزات و آموزش بوده اند که این موضوع قابل قبول نیست. بر همین اساس کارخانجات تولید محصولات شیمایی باید از آموزش و امداد لازم برخوردار باشند.

 

وی گفت: ساختار پدافند شیمیایی را برای 900 شهرک صنعتی پیش بینی کرده ایم. این شهرک ها باید از تجهیزات و آموزش لازم برای مواجهه با حوادث شیمیایی برخوردار باشند. در این زمینه استانداری ها و شهرداری ها موافقت نامه ای را امضا کردند تا بتوانند در نظام ایمنی هسته ای و شیمیایی کشور نقش خود را ایفا کنند.

 

وی گفت: امروز امپراطوری رسانه ای در جایی که منافع خود به خطر بیفتد، مخصوصا در حوادث شیمیایی باطنی کاملا وحشیانه دارد و باید این موضوع با تبیین واقعیت ها، مخاطرات و مجروحان حوادث شیمیایی مورد توجه قرار گیرد و در این موضوع به تبیین واقعیت های شیمیایی همت بگماریم.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1190994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha