۷۰ هزار مصدوم شیمیایی داریم/ عراق از سه هزار تن سلاح شیمیایی در ایران استفاده کرد

محمدی با بیان اینکه عراق سه هزار تن از انواع سلاح های شیمیایی در ایران استفاده کرد، گفت: با وجود این شورای امنیت سازمان ملل عراق را محکوم نکرد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اسدالله محمدی در نشست فرهنگی سروستان بی پایان که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران به مناسبت فاجعه هفت تیر و هفته بازخوانی و افشای ماهیت حقوق بشر آمریکایی امروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور جمعی از خانواده شهدا، نویسندگان و کتابداران برگزار شد، گفت: امروز روز ملی مبارزه با سلاح شیمیایی است. در چنین روزی رژیم بعثی عراق سردشت را بمباران شیمیایی کرد. بنده در عملیات کربلای 5 شیمیایی شدم. مرا سوار آمبولانس کردند و به اهواز رساندند و در نهایت به بیمارستان طرفه آمدم و 40 روز در بیمارستان بودم، تنگی نفس شدید داشتم و بینایی نداشتم. بعد از دو هفته بسیار کم می دیدم اما نمی توانستم افراد و اشیا را تشخیص دهم.

 

این جانباز شیمیایی ادامه داد: سال 69 به دلیل علاقه به رشته شیمی در کنکور شرکت کردم. دوست داشتم با سلاح های شیمیایی آشنا شوم. فارغ التحصیل رشته شیمی از دانشگاه اصفهان هستم. چندین بار حالم بد شد اما سال 80 حالم وخیم شد. عمده مشکل جانبازان شیمیایی مربوط به چشم و ریه است و باید مدام بستری شوند.

 

وی با اشاره به وخامت حال خود در سال 80 بیان کرد: در شورای عالی پزشکی اعلام شد که باید به آلمان اعزام شوم. سال 81 به آلمان رفتم، 50 روز آنجا ماندم و یک استنت در ریه ام گذاشتند. بعد از آن چند بار برای تعویض استند به آلمان رفتم؛ آخرین باری که رفتم سال 93 بود.

 

محمدی با بیان اینکه جانبازان شیمیایی مشکلات زیادی دارند، اظهار داشت: تمام جانبازان شیمیایی از ناحیه چشم آسیب دیدند. بسیاری از آنها بینایی خود را به کلی از دست دادند و برخی نیز کم بینا هستند. مشکل عمده دیگر آنها از ناحیه ریه است که در این زمینه با مشکلات جدی مواجه هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: هفت تیر رژیم بعثی عراق با چراغ سبزی که آمریکا و اروپا به او نشان دادند به سردشت هفت بمب شیمیایی زد و در یک روز حدود 70 نفر و به مرور 120 نفر که عمده آنها زن و کودک بودند به شهادت رسیدند و هشت هزار نفر مجروح شدند.

 

این جانباز شیمیایی تصریح کرد: ماموران سازمان ملل آمدند از خاک نمونه برداری کردند و گزارشات خود را تکمیل و به دبیر کل سازمان ملل دادند، آنها حتی با افراد مصدوم مصاحبه کردند. وقتی این گزارشات به شورای امنیت سازمان ملل رسید، هیچ واکنشی ندادند. چرا این شورا در چندین سال دوره دفاع مقدس عکس العملی نشان نداد. رژیم بعثی عراق از سه هزار تن انواع سلاح های شیمیایی در ایران استفاده کرد؛ تمام اینها سند دارد و ادعا نیست. 1800 تن سلاح شیمیایی عامل خردل بود.

 

وی خاطرنشان کرد: چرا با وجود اینکه عراق ایران را بمباران شیمیایی کرد صدای دنیا درنیامد. آمریکا، اروپا، بسیاری از شرکت های اروپایی دست به دست هم دادند و از رژیم بعثی عراق حمایت کردند و حتی سلاح شیمیایی در اختیارش گذاشتند. ما حدود 70 هزار مصدوم شیمیایی با شدت های مختلف داریم. اگر مخاطبان بخواهند بیشتر در مورد سلاح های شیمیایی بدانند، می توانند به موزه صلح واقع در پارک شهر بیایند و آنجا از نزدیک با جانبازان شیمیایی صحبت کنند، با سلاح های شیمیایی آشنا شوند و در جریان برهه ای از تاریخ قرار بگیرند.

کد خبر 1191039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha