امام جواد(ع) و تاکید فراوان بر بخشش بی منت و آزار

امام جواد(ع) در خدمت به مردم پیشتاز بودند و تاکید داشتند که هرنوع منت و آزار بر کسانی که به آنها می بخشید، خواه بر آنان و خواه بردیگری، کارهای نیک را بی اثر می کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی؛ مریم داوری: کتاب «دریای جود» که برگزیده ای از سیره امام جواد (ع)  است، نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش برای یازدهمین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شد. سیره و سخن پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاک ایشان سرمایه فکری و اعتقادی شیعه است. پیشوایان معصوم در زندگانی پربرکت خود از این گنجینه ارزشمند پاسداری و دیگران را به حفظ صیانت از آن تشویق کرده اند. حفظ این آموزه به قدری در نزد معصومان (ع) حایز اهمیت بوده که تعلیم آن را به ویژه در آموزش و تربیت کودکان سفارش کرده اند.

 

کتاب «دریای جود»، برگزیده ای از سیره امام جواد (ع) با رویکرد به سه عنصر اساسی حدیث، سیره و کرامات است. امام جواد (ع) محمد ثانی هم نام و هم کنیه امام باقر (ع) است، بدین سبب به ایشان ابوجعفر دوم نیز می گویند. شان و منزلت امام جواد (ع) چنان والاست که فخر هاشمیان به شمار می رفت. مهربانی در سیمای ایشان موج می زد و جان ها تشنه کلام شیرین ایشان بودند.

 

در کتاب دریای جود داستان های کوتاهی در مورد امام جواد (ع) نقل شده است. به سوی معبود، بر ساحل کرامت، کودکی شجاع، نیکوکار و گره گشا، خیرخواه و پندرسان، دلجوی بیماران، موضع طاغوت، مناظره علمی، موضع امام پس از مناظرات عناوین داستان هایی هستند که در بخش اول ذکر شده اند.

 

در بخش دوم این کتاب با عنوان گلبرگی از کرامات 16  داستان با عناوین آزاده ای در بند، آگاهی از درون، سه برگه بی نام، شفای بیماری، گشایش، دفن پدر، لباس ها و کفن ها، خبر از سیل، شفای چشم نابینا، شفای پا، اجر نیکوکاری، سنگ طلا، آمادگی برای ماتم، درخت بی بر، کودکی بزرگوار و دلیل روشن ذکر شده است.

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش نویسنده و پژوهشگری است که در حوزه دین قلم می زند. از جمله کتابهای وی می توان به نور نیایش،خورشید رهنمای، یادگار آفتاب، ژرفای دانش، میراث دار رسول، امام رئوف، دریای جود، شهریار نیکی، کوثر جاودان، سرور شهیدان، پیشوای اندیشه، نعمت عاشورا، بانوان آسمانی و فرازهای عاشورا اشاره کرد.

 

در قسمتی از کتاب« دریای جود» آمده است: خدمت به مردم و رفع نیازهای آنها در متن زندگی امامان معصوم قرار دارد. امام جواد (ع) نیز در این عرصه پیشتاز بودند. آن بزرگوار فرمودند« انسان با داشتن سه خصلت پسندیده می تواند به خوشنودی الهی برسد: زیاد طلب آمرزش کردن، نرم خویی و مدارا با مردم و زیاد صدقه دادن». از منظر امام جواد (ع) خدمت به مردم بر اثر نزول رحمت الهی بر انسان است و اگر فردی در این عرصه کوتاهی و سهل انگاری کند، نعمت های الهی را از دست می دهد، بدین روی آن حضرت فرموده اند« نعمت خداوند بر کسی فراوان نمی شود مگر اینکه نیاز مردم به وی بیشتر می شود. هر کس در رفع این نیازمندی ها نکوشد و سختی های آن را تحمل نکند، نعمت الهی را در معرض زوال قرار داده است». 

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: همواره بخشش های امام جواد (ع) بی منت بود. در این باره به دیگران نیز توصیه می فرمودند تا ایشان نیز چنین باشند. نوشته اند مردی نزد امام جواد (ع) آمد که بسیار خوشحال و مسرور به نظر می رسید. امام از علت خوشحالی اش پرسیدند. او گفت «ای فرزند رسول خدا از پدرت شنیدم که فرمودند شایسته ترین روز برای شادی بنده روزی است که در آن انسان توفیق نیکی و انفاق به برادران مومن اش بیابد. امروز 10 نفر از برادران دینی که فقیر و عیالوار بودند از فلان شهرها به نزد من آمدند و من هم به هر کدام چیزی دادم، برای همین مسرورم».

امام جواد (ع) فرمودند« به جان خودم سوگند شایسته است مسرور باشی اگر کار خود را بی اثر نساخته باشی یا آن را بعدا بی اثر نسازی». او با شگفتی پرسید «با اینکه از شیعیان خالص شمایم چگونه عمل نیک من پوچ می شود»؟ امام جواد (ع) فرمودند« با همین سخنی که گفتی، کارهای نیک و انفاق های خود را باطل کردی». امام(ع)  آیه 264 سوره بقره را قرائت کردند که معنی آن بدین شرح است «ای مومنان بخشش های خود را با منت و اذیت باطل نکنید».

 مرد گفت «من به آنان منت نگذاشتم و ایشان را آزار ندادم». امام فرمودند« خدا گفته است بخشش های خود را با منت و آزار باطل نسازید، نفرموده تنها منت و آزار بر کسانی که به آنها می بخشید بلکه خواه بر آنان خواه با دیگری. آیا به نظر تو آزار به آنان شدید تر است یا آزار به فرشتگان مقرب الهی و یا آزار به ما»؟ مرد گفت «البته آزار به فرشتگان و شما». امام فرمودندن تو فرشتگان و ما را آزردی و عمل خود را باطل کردی». مرد پرسید «چرا باطل کردم و شما را آزردم»؟ امام فرمودند« اینکه گفتی چگونه باطل نمودم با اینکه از شیعیان خالص شما هستم. وای بر تو آیا می دانی شیعه خالص ما کیست؟ شیعه خالص ما حزبیل مومن آل فرعون و حبیب نجار صاحب یاسین، سلمان، ابوذر، مقداد و عمار هستند. تو خود را در صف این افراد برجسته قرار دادی و ما و فرشتگان را آزردی».

 

گفتنی است، کتاب «دریای جود» نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش مشتمل بر 60 صفحه برای یازدهمین بار در قطع جیبی در شمارگان پنج هزار نسخه با قیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1191162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha