«جواد الائمه»؛ پرچمدار جبهه اقتصادی/ امامی که مبتکر آزاداندیشی بود

امام جواد(ع) یا مسیح اهل بیت (ع) بزرگ مردی بود که به تمامی فضائل اخلاقی جامه عمل پوشانید. کسی که در شرایط سخت اقتصادی پرچمدار و فرمانده تمام عیار در جبهه اقتصادی بود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ امروز سالروز شهادت نهمین امام شیعیان حضرت محمد تقی(ع) است کسی که به جود و بخشندگی معروفیت دارد و هیچ کس را ناامید نکرده و به «جواد الائمه» مشهور است.

 

در چنین روزی کاظمین با آغوشی گشوده جوان‌ترین ستاره دنبال دار امامت را در دل خود جای داد و این حالتِ محزون خاک بود که ملائک را به زاری نشاند؛ ای جوان‏ ترین حجت خدا تا همیشه ی روزگار، با یاد غم تو، پا به پای امام عصر (عج)، خون خواهیم گریست.

 

*«جوادالائمه» جوان ترین امام شهید

امام محمّد تقى (ع) نهمین امام شیعیان‌ نام مبارکش على و یازدهمین تن از چهارده معصوم (ع) است و به سال 195 ه. در مدینه زاده شد و در بیست و پنج سالگى به شهادت رسید؛ پدر ارجمندش امام رضا (ع) هشتمین امام معصوم و مادرش خیزران (سَبیکه) است.

 

حضرت امام محمدتقی علیه السلام، معروف به جواد الائمّه نهمین پیشوای معصوم و جوان ترین امام شهید که در عمر کوتاه  اما با برکت خود میراث ماندگار فرهنگ تشیّع را پاس داشت و برای پیشوای نهم، القاب متعدّدی از جمله جواد، تقی، مرتضی، قانع، رضی، مختار، باب المراد، زکی، متوکّل و منتجب ذکر کرده اند.

 

امام نهم را به این سبب تقی لقب داده اند؛ زیرا از خداوند می ترسید؛ عابدترین فرد زمانش بود و محبّت و علاقه اش نسبت به باری تعالی وصف نشدنی و خوف، خشوع و اخلاصش در طاعت و عبادت خداوند ستودنی است..

 

امام نهم را با نام «جواد» می شناسند. این لقب از واژه «جود» گرفته شده است و به معنای بخشنده و ایثار کننده در راه خدا و خلق آمده است؛ امام جواد علیه السلام دست بخشنده و بصیرت کامل در راه شناسایی نیازمندان داشت و مردم از عطایا و عنایات و مهر و محبت های او بهره ها می جستند.

 

امام جواد(ع)با دو خلیفه نیرنگ باز عباسی یعنی مامون و معتصم معاصر بود؛ به گواهی متون تاریخی مامون مکارترین و منافق ترین خلفای عباسی است کسی که برای کسب پیروزی نهایی و قطعی بر اندیشه شیعه،بسیار کوشید.

 

در چنین عصری امام جواد(ع)قاطعانه و با صلابت دربرابرانحراف ها، کجروی ها، مسامحه ها، توهین ها و دیگر حیله ها و مکرهای خلفای باطل ایستاد و از حقانیت دین دفاع کرد.

 

امام جواد علیه السلام با توجّه به اینکه در سنّ جوانی به شهادت رسیدند، در عمر کوتاه و با برکت خویش علاوه بر انجام وظایف سنگین رهبری امّت، به تربیت شاگردانی که بتوانند پیام آسمانی خاندان نبوّت و امامت را به نسل های بعد منتقل سازند، توجّه خاص داشت.

 

*امام نهم از منظر بزرگان

امام خمینی(ره) فرمودند: «جواد الائمه(ع) در زمینه اختلاف‌های فکری و نظری شیعیان درباره امامان معصوم و حدود اختیارات آنان و نشان دادن راه صحیح فکری، از جایگاه خاص برخوردار است و جایگاه ائمه(ع) را به مردم یادآور می شد و آنان را به پیروی از ائمه فرا می‌خواند و تخلف از آن را جایز نمی‌شمرد.»

 

مقام معظم رهبری در خصوص مظلومیت و شهادت امام جواد(ع) می فرمایند: «امام جواد مانند دیگر ائمه‌ی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده‌ی شایسته‌ی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سال‌هایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند.»

 

حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره فرمودند: «در حقیقت امام جواد علیه‌السلام در راه علم کشته شد؛ زیرا اگر می‌گفت من عالم نیستم کارش نداشتند. از روی تقیه هم حاضر نبود اظهار کند، ولی مجبورش کردند تا اظهار کرد و جواب داد، و همان اظهار علم و فضل باعث حسد و کینه و دشمنی با او، و سرانجام منجر به قتل او گردید. در حقیقت فضل و علم را از بین بردند و به قتل رساندند.»

 

*عمل امام جواد(ع)به تمامی فضائل اخلاقی

فرارسیدن سالروز شهادت جوادالائمه(ع) بهانه ای شد تا به سراغ یکی از کارشناسان علوم دینی برویم. حجت الاسلام«حسن صباغیان» در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: وجود مقدس امام جواد علیه السلام مانند همه امامان معصوم علیهم السلام در قله کمال بوده و سیره و روش زندگی حضرت منحصر به فرد است.

 

امام جمعه زیرکوه در ادامه بیان کرد: از مهمترین ویژگی های امام جواد (علیه السلام) این است که در سنین کودکی و نوجوانی تمام فضائل اخلاقی را در عمل اعمال فرمودند.

 

وی با اشاره به اینکه سیره اخلاقی حضرت برگرفته از سیره اخلاقی امام رضا علیه السلام و پیامبر اسلام(ص) بوده است، افزود: حقیقتاً در فراز و بلندای صفات اخلاقی قرار داشتند و از طرفی امام رضا علیه السلام ایشان را بابرکت ترین مولود معرفی می کنند.

 

1-چرا به امام نهم، مسیح اهل بیت می گویند؟ یکی از دلائلی که ایشان را مسیح اهل بیت (علیهم السلام) می نامند این است که امام جواد (علیه السلام) مانند حضرت عیسی (علیه وعلی نبینا و آله السلام) در سنین کودکی به امامت رسیده است.

 

امامت مانند نبوت و بلکه مهمتر از نبوت بوده و موهبتی الهی است كه خدای متعال به بندگان برگزیده و شایسته‌ی خود عطا فرموده است و در این موهبت سن و سال دخالتی ندارد؛ اما از آنجا كه فرزندان انسان ها در كودكی قدرت بر انجام كارهای شخصی خویش را نیز ندارند این توهم را به انبیاء و اولیای الهی نیز سرایت داده و توقع همین امر را از آنان دارند در حالی که به اذن و اراده خداوند متعال امام معصوم و پیامبر بودن سن و سال نمی‌شناسد.

 

چون امام جواد (علیه ‌السلام) اولین امامی بود كه در سن كودكی به امامت رسید و این امر در میان ائمه اطهار (علیهم ‌السلام) سابقه نداشت و با توجه به مباحث و مناظرات ارزشمندی كه برای تبیین مبانی اسلام به انجام رسانید، این امر بهترین دلیل بود بر آنكه علم ائمه علیهم ‌السلام از سرچشمه وحی الهی نشات می‌ گیرد و اینكه آنان خلفای واقعی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله می‌ باشند و این امر حقیقت ادعای ایشان را به بهترین وجه تبیین می ‌نمود و شاید به همین جهت ایشان را مسیح اهل بیت (علیهم السلام) می نامند.

 

2-در خصوص امامت ایشان در خردسالی بفرمایید که در چه سنی به امامت رسیدند و علت و حکمت این موضوع چه بود؟ امام جواد علیه السلام در سن هفت و نیم سالگی به امامت رسیدند.

 

علت و حکمت این کار این بود که زمینه برای امامت امام زمان(عج) در سن چهار سالگی فراهم شود؛ امامان حاضر یعنی امام جواد و امام هادی علیهما السلام که در سن کودکی به امامت رسیدند و از حکمت های الهی بود و در مناظرات بی نظیری که داشتند به تمام شبهه ها در مورد اینکه آیا در کودکی می تواند یک انسان به مقام امامت و ولایت برسد پاسخ دادند و بسیاری از کسانی تشکیک می کردند با علم امامت کودک قانع می شدند.

 

خود امام جواد در این زمینه میفرمایند:« يَخْفى عَلَى النّاسِ وِلادَتُهُ، وَ يَغيبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ، وَ تَحْرُمُ عَلَيْهِمْ تَسْمِيَتُهُ، وَ هُوَ سَمّيُ رَسُول اللّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله وَ كَنّيهِ. (بحارالانوار، ج۵۱، ص۳۲)؛ زمان ولادت امام عصر عليه‌السلام بر مردم زمانش مخفى است، و شخصش از شناخت افراد غايب و پنهان است. و حرام است كه آن حضرت را نام ببرند؛ و او هم‌نام و هم‌كنيه رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله است».

 

3-چرا امام جواد(ع) با دختر مامون ازدواج کردند؟و این موضوع چه تاثیری بر جامعه و آینده اسلام داشت؟ ازدواج امام جواد علیه السلام با دختر مأمون عباسی هم قطعاً از مقدرات و حکمت های الهی بود.

 

با توجه به هجمه های فرهنگی و مذهبی که از طرف دشمنان به ویژه خلیفه عباسی وجود داشت یکی از شیوه های مدیریت این دشمنی‌ها و حفظ اسلام و قرآن این بود که امام نزدیک به دستگاه معاندین و خصوصاً مأمون عباسی باشد.

 

لذا با توجه به اینکه امام جواد علیه السلام با علم امامت می‌دانستند که این ازدواج نهایتاً منجر به شهادت شان خواهد شد اما تکلیف امام برای حفظ اسلام و نشر معارف دین همین خطر کردن و ازدواج با دختر مأمون بود به نوعی یکی از ابزار و وسیله های رسیدن به هدف نهایی همین مسیر بوده است.

 

چون امام معصوم علیه السلام از هر گونه خطایی مصون است لذا این هم از کارهای هدفمند و از حکمت های زندگی امام جواد به حساب می‌آید و مانند امام حسین علیه السلام که با علم به شهادت برای قیام در مقابل ظلم به کربلا می روند.

 

4-چرا می گویند امام جواد(ع) مبتکر آزاداندیشی بودند؟ البته تمام ائمه هدات مهدیین و صورت کلی اسلام مدافع آزاد اندیشی بوده است.

 

اما امام جواد علیه السلام با توجه به اینکه در سنین کودکی به امامت رسیدند و مأمون عباسی قصد داشت با مناظرات زیاد و دعوت از علماء و اندیشمندان تراز اول آن زمان بهره ببرد تا شاید امام و امامت حضرت را به چالش بکشد اما به اذن و اراده خدا این کار دشمن بیشتر باعث بروز قدرت امام معصوم در سن کودکی شد.

 

به همین خاطر امام اجازه داد تا اندیشمندان و متفکران و علما زمان تمام قدرت علمی خود را به صورت آزاد بیان کنند و امام به صورت معقول و با علم الهی به همه آنها پاسخ دهند و به همین جهت بیشتر امام جواد علیه السلام را مبتکر آزاد اندیشی می دانند.

 

5-با توجه به هجمه های فرهنگی دشمن در زمان حال، امام جواد(ع) در زمینه مبارزات فرهنگی چه نظریاتی داشتند؟ امام جواد علیه السلام مبتنی بر آیات قرآنی و مبتنی بر عقلانیت دینی در تمام عمر مبارک که خیلی هم عمر کوتاهی داشتند با شیوه های مختلف در جهت پیشبرد اهداف اسلام و مبارزه با جریان ظلم مبارزات سیاسی و فرهنگی قابل توجهی داشتند.

 

با توجه به تهاجمات فرهنگی و جنگ ادراکی و ترکیبی حال حاضر دشمنان، اگر امام جواد هم بودند می فرمودند گوش به فرمان و رهنمودهای ولی و فقیه زمان باشید.

 

در مقابل هجمه های وسیع دشمن باید به عنصر بصیرت و دشمن شناسی مجهز باشیم و امروز جهاد تبیین در مقابل جنگ تحریف بهترین شیوه مبارزه با هجمه های فرهنگی دشمن محسوب می شود.

 

6-در خصوص سیره اقتصادی امام جواد بفرمایید و اینکه در این ایام که تحریم ها و مشکلات اقتصادی بسیاری بر کشور حاکم است مردم چه باید کنند؟ امام جواد در زمان خودشان پرچمدار و فرمانده تمام عیار در جبهه اقتصادی بودند.

 

ایشان توجه ویژه به نیازمندان و محرومین جامعه داشتند به طوری که در بین ائمه اطهار علیهم السلام به جواد معروف و مشهور هستند و مردم باید در شرایط سخت اقتصادی امروز فقط به سیره عملی ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه امام جواد علیه السلام عمل کنند.

 

امام جواد علیه السلام می فرمایند:« کسی که مواسات کند به مالش یا آبرویش یا حتی گفتمان و توصیه و گفتن کلمه‌ی طیبه، خداوند فردای قیامت او را با نبیین علیهم‌السلام محشور می کند».

 

تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی این است که خود مردم به همدیگر کمک کنند و مواسات راه نجات همه از گرفتاری های اقتصادی است.

 

اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی و مصرف بهینه، ترویج فرهنگ پرداخت زکات چه زکات واجب چه زکات مستحب و خصوصاً جود و بخشش مهمترین عوامل کمک به به مشکلات اقتصادی و برون رفت از تحریم های ظالمانه دشمن است.

 

 

 

کد خبر 1191222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha