انسجام و قوام شیعه مرهون مجاهدت های علمی و فرهنگی امام جواد(ع) است

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، گفت: انسجام و قوام شیعه در دوران پس از شهادت ثامن الحجج(ع)، مرهون مجاهدت های علمی و فرهنگی امام جواد(ع) است.

آیت الله هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام محمدتقی(ع) اظهار داشت: با نگاهی به سیره و زندگانی حضرات معصومین(ع) در می یابیم که در ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، فکری، سیاسی، اجتماعی و ...، سبک زندگی اهل بیت(ع) برای ما بهترین الگوست و مهم این است که در این عرصه ها و ابعاد به معنای واقعی کلمه به سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) تأسی بجوییم.

 

وی افزود: حضرات معصومین(ع) همگی چشمه های جوشان معرفت و گنجینه های علوم الهی هستند که همچون چراغی پرفروغ و خاموش ناشدنی در وادی جهل و ظلمت پرتوافشانی می نمایند،به نحوی که به اذعان دوست و دشمن، صدها سال است بشریت از این نورافشانی در شکل های مختلف بهره مند می شود.

 


این استاد حوزه همچنین با اشاره به این که امام جواد(ع) در سن نوجوانی ، زمام هدایت و امامت امت را برعهده گرفتند، گفت: حضرت جواد الائمه(ع) در مقطعی امامت خویش را آغاز نمودند که با وجود اقتدار نسبی شیعیان، جامعه آن زمان به جهت مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دچار چالش های عمیق عقیدتی و درگیری های گوناگون بود و از این حیث ، وظیفه هدایت امت بسیار سخت جلوه گری می کرد.

 


وی بیان داشت: از جمله مشکلات و چالش ها در این مقطع می توان از تهاجم فکری و عقیدتی و همچنین فتنه انگیزی و نیرنگ بازی دو خلیفه ملعون عباسی یعنی مأمون و معتصم با مردم یاد کرد، به خصوص مأمون که به گواه تاریخ،نیرنگ بازترین و منافق ترین خلیفه عباسی بود و هدفش در نهایت شکست شیعه و از بین رفتن آن بود.

 


عباسی خراسانی همچنین ابراز داشت: در چنان شرایط سخت و پیچیده ای و با وجود محدویت های گوناگون دستگاه خلافت عباسی، امام محمدتقی(ع) با هدایت فکری، علمی و فرهنگی و همچنین نصب وکلا و نمایندگان، مانع از تضعیف شیعیان و از هم گسیختگی آن ها شدند، ضمن آن که حضرت در مواجهه با فرقه ها و نحله های فکری و عقیدتی گوناگون، دست به بصیرت افزایی و روشنگری می زدند تا مردم دچار خطا و انحراف در تشخیص راه حق نشوند.

کد خبر 1191392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha