رشد ۶.۴ درصدی تولید برق ایران طی سال گذشته/راز تجاری آخرین ماه بهار مثبت ۲۰۴ میلیون دلار

رشد ۶.۴ درصدی تولید برق ایران طی سال گذشته، عرضه بیش از ۳۰۰ هزار تن گاز مایع در بورس انرژی، راز تجاری آخرین ماه بهار مثبت ۲۰۴ میلیون دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۶,۰۲۰,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۱ تیر شبستان به شرح زیر است:

رشد ۶.۴ درصدی تولید برق ایران طی سال گذشته/ ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق دنیا شد

جدیدترین گزارش منتشرشده موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان که هر ساله از سوی بریتیش پترولیوم منتشر می‌شود نشان می‌دهد تولید برق در ایران طی سال ۲۰۲۱ با رشد ۶.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳۵۷.۸ تراوات ساعت رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳۳۷.۲ تراوات ساعت برق تولید کرده بود.

متوسط رشد سالانه تولید برق در ایران طی دوره ده ساله منتهی به سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۳ درصد برآورد شده است.

کل تولید برق دنیا در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۳۹۹۴.۴ تراوات ساعت گزارش شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۸.۴ درصدی داشته است. تولید برق دنیا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲۹۴۹.۳ تراوات ساعت اعلام شده بود.

سهم ایران از کل تولید برق دنیا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ درصد بوده است. ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق دنیا در این سال بوده است. ۳۰ درصد برق دنیا در سال ۲۰۲۱ در چین تولید شده است و این کشور بزرگترین تولیدکننده برق جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است. آمریکا با تولید ۱۵.۵ درصد از کل برق تولیدی در جهان رتبه دوم و هند با ۶ درصد در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

 

عرضه بیش از ۳۰۰ هزار تن گاز مایع در بورس انرژی

بورس انرژی ایران امروز (شنبه ۱۱ تیر) میزبان عرضه بیش از ۶۲۴ هزار و ۲۶۲ تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری است. ۳۲۳ هزار تن گاز مایع و ۲۹۰ هزار تن انواع نفتای شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل بورس کالا عرضه خواهد شد.
۳۰۰ هزار تن از گاز مایع عرضه شده متعلق به مجتمع گاز پارس جنوبی است.


همچنین امروز فراورده‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران و پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی عرضه می‌شوند. در رینگ بین‌الملل نیز فراورده‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت نفت ستاره خلیج فارس، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مجتمع گاز پارس جنوبی در تابلوی فروش قرار می‌گیرند.

 

تجارت ۹ میلیارد دلاری ایران در خرداد ماه/ تراز تجاری آخرین ماه بهار مثبت ۲۰۴ میلیون دلار

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در مورد کارنامه یک ماهه تجارت غیرنفتی کشور در خرداد ماه اظهار داشت: تجارت غیرنفتی کشور در سومین ماه سال  با ۱۳میلیون و ۶۲۲هزار تن کالا به  هشت میلیارد و ۹۰۲میلیون دلار رسید.

 

وی افزود: سهم صادرات از این میزان تجارت خارجی غیر نفتی،۱۰میلیون و ۶۵۰هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۳میلیون دلار بود و  واردات نیز سهم دو میلیون و ۹۷۲هزار تنی کالا به ارزش  چهار میلیارد و ۳۴۹میلیون دلار داشته است.

 

لطیفی در ادامه گفت: با تداوم  پیشتازی صادرات بر واردات، در خرداد ماه تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴میلیون دلار بوده است.

 

سخنگوی گمرک در مورد تغییرات تجارت در خرداد ماه بیان کرد: صادرات کشور در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل تغییری در ارزش کالای صادراتی نداشته، اما  واردات کشور در این ماه  ۶.۵درصد افزایش یافته است.

 

لطیفی در باره میزان ترانزیت خارجی در خرداد ماه گفت: یک میلیون و ۱۱۴هزار تن کالای خارجی در این ماه از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱۳هزار تن بیشتر بوده و با رشد  ۲۴درصدی همراه  بوده است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۶,۰۲۰,۰۰۰ ریال رسید

مروز (شنبه ۱۱ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۳۴۱,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۰۹.۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۶,۰۲۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۶,۵۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۱۱ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۷,۲۷۶ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۵۳۴ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۸,۱۳۰ ریال رسید.

 

کد خبر 1191675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha