اساسی ترین تحول در سیستم آموزشی جدید، تغییر نگرشِ نسبت استاد و شاگردی است

یک استاد دانشگاه گفت: یکی از اساسی ترین تحولاتی که در سیستم آموزشی جدید پدید آمده است، تغییر نگرش رابطه استاد وشاگردی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، محمد نیرو در دوره توانمند سازی اساتید با موضوع تلفیق فناوری های دیجیتال در تدریس در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: استاد و فراگیر یا آموزگار و آموزنده از ارکان عمده ی تعلیم و تربیت هستند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از اساسی ترین تحولاتی که در سیستم آموزشی جدید پدید آمده است، تغییر نگرش نسبت به شاگرد و فراگیر است. در نگره های عمدتاً سنتی استاد محور، فراگیر نهایتاً مخاطب استاد بود و نقش چندان تعیین کننده ای در پیشبرد تعلیم و تربیت نداشت.

 

نیرو افزود: حتی اگر از زاویه اخلاق و حقوق به رابطه ی استاد و شاگرد در گذشته نظر بیندازیم، در خواهیم یافت که نقش استاد همواره برجسته تر از شاگرد بوده و او در متن وشاگرد در حاشیه متن بوده است. انبوهی از تکالیف و وظایفی که بر عهده شاگرد بوده است و اصناف حقوقی که استاد از آن متمتع و بهره مند بود، نشان از اصالت استاد و استاد محوری بود.

 

وی ادامه داد: جمله ی معروف «جور استاد به از مهر پدر» که در فرهنگ ما زبانزد و ضرب المثل است، نمایانگر محوریت استاد است به گونه ای که انقیاد و سرسپاری در برابر تصمیمات و حتی تنبیهات او، شاگرد را به سعادت و نیک بختی رهنمون می سازد. اما اکنون نگرش نسبت به جایگاه فراگیر کاملاً دگرگون شده و اینک او اگر محوریت نداشته باشد، دست کم در تعلیم و تربیت هم پای استاد است و زمانی از تعامل استاد و شاگرد سخن به میان خواهد آمد که این همپایگی قبلاً مفروض و مقبول افتاده باشد، زیرا بین استاد فرادست و شاگرد فرودست و مکلف تعامل حقیقی وجود نخواهد داشت.

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی مطالعات حاکی از این است که ۵۵ درصد پیام در قالب زبان بدن، ۳۸ درصد پیام در قالب لحن صدا و تنها  ۷درصد پیام در قالب کلمات منتقل می‌شود. در آموزش مجازی نیز لازم است که دانش‌آموزان چهره معلم خود را مشاهده کنند و معلم نیز با استفاده از زبان بدن و تغییر لحن و فراز و فرود صدای خود، پیام‌های آموزشی را با صمیمیت و همراه با انرژی به مخاطب منتقل کند.

 

محمد نیرو افزود: همچنان‌که مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق می‌آورد، معلم هنرمند نیز همچون یک بازیگر حرفه‌ای می‌تواند شاگردان را مشتاق به همراهی و یادگیری کند. از این رو خوب است که نوشیدنی‌ گرم و تنقلات انرژی‌بخش در کنارش باشد و در صورت نیاز و حتی حین کلاس از آن استفاده کند. حس خوب، کلام صمیمانه و حضور پرانرژی معلم، شاگردان را همراه و قدردان می‌کند. کلاس‌هایی که تصویر معلم نیست و کلام او یکنواخت است، کسالت‌بار و ملال‌آور است./

کد خبر 1191938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha