آئین اختتامیه اولین جشنواره پاسخ برتردر قم برگزار می‌شود

دبیر اولین جشنواره پاسخ برتر در تجلیل از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات از برگزاری آئین اختتامیه این جشنواره با پیام آیت الله سبحانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان قم، حجت الاسلام سید عباس سید نژاد امروز در نشست خبری در سالن جلسات مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات در ساختمان مدرسه علمیه جعفریه با اشاره به برگزاری آئین اختتامیه اولین جشنواره پاسخ برتر" در تجلیل از فعالان عرصه پاسخ گویی به شبهات در قم اظهار داشت: بیش از 1700 اثر به دبیرخانه جشنواره پاسخ به شبهات برتر ارسال شده که از این تعداد 21 اثر برتر تجلیل می شود.

 


دبیر اولین جشنواره پاسخ برتر در تجلیل از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات افزود: این جشنواره با پیام آیت الله سبحانی و تجلیل از شخصیت مرحوم ایت الله مصباح یزدی و سخنرانی آیت الله اعرافی دوشنبه 30 تیرماه ساعت 10.30 الی 13 در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه واقع در جمکران برگزار می شود.

 


وی تصریح کرد: این جشنواره نخستین جشنواره ای است که برگزار می شود و باید به طلاب و دانشجویان برای حضور انگیزه دهیم، هر چند استقبال گسترده از آن بسیار قابل توجه است.

 


حجت الاسلام سید نژاد بیان کرد: 5 بخش آثار مکتوب شامل پژوهش، کتاب، مقاله و آثار علمی وکوتاه و بخش دوم داستان کوتاه و بلند و روایت گری و بخش سوم این جشنواره شعر  است، بخش چهارم نیز چند رسانه ای و مدیا و فیلم و همچنین پاسخ شبهه در فضای مجازی است.

 


وی عنوان کرد: در این میان 5 نفر در زمینه کتاب، 3 نفر در بخش پایانه نامه، 3 نفر در شعر، 2 نفر در داستان، 4 نفر در بخش فیلم و 4 نفر در بخش فضای مجازی تقدیر می شوند.

 


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شبهات دینی و سیاسی و اجتماعی از هر طرف در فضای مجازی القا می شود و با گروه مخاطب جوانان و دانش آموزان در قالبهای مختلف مواجه ایم، برای مقابله با این شبهات برنامه ریزی لازم را داریم.

 


دبیر اولین جشنواره پاسخ برتر در تجلیل از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات گفت: بر این موضوع تاکید داریم که شعر برای پاسخ به شبهه مهم است و هر چند شعرهای متعددی سروده شده اما شاعران آئینی در این زمینه اقدامی نکردند ودر حوزه پاسخ به شبهه ضعف داریم.

 


وی افزود: با عنایت به اینکه بیشترین شبهات در بخش فضای مجازی انجام می شود و بخش ویژه جشنواره پاسخ برتر را به موضوع فضای مجازی اختصاص داده ایم.

 


حجت الاسلام سید نژاد عنوان کرد: برنامه زنده پاسخ به شبهه، شعر پاسخ به شبهه، موشن در پاسخ به فرق ضالّه، موشن در حوزه سیاسی از جمله بخش های  مراسم اختتامیه جشنواره پاسخ برتر به شمار می‌رود.

 


وی تصریح کرد: بیش از یک هزار و 700 اثر به دبیرخانه جشنواره پاسخ برتر ارسال شده است که بیانگر استقبال بی‌‌نظیر طلاب و دانشجویان از این جشنواره است.

 


دبیر اولین جشنواره پاسخ برتر در تجلیل از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات خاطرنشان کرد: در حوزه پاسخگویی به شبهات باید از به روزترین امکانات و تأثیرگذارترین ابزار بهره‌مند شویم که متأسفانه کوتاهی‌هایی انجام شده است

 

.
وی در ادامه اظهار داشت: عمده شکل پاسخ ها به شبهه از سوی حوزویان، به صورت متنی است که این خود یک نقیصه به شمار می رود، چرا که نسل جوان امروز کمتر حوصله خواندن متن های طولانی را دارد.

 


حجت الاسلام سید نژاد یادآور شد: 10 درصد شرکت کنندگان در جشنواره، دانشجویان بودند و در بین برگزیدگان هم 4 دانشجو حضور دارند؛ در حال حاضر اساسنامه جشنواره در حال تدوین است و یکی از بخش های آن، درنظرگرفتن امتیازاتی برای برگزیدگان است.

 


در این جلسه علی درگاهی مدیر ارتباطات و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات با تشریح فعالیت‌های مرکز گفت: این مرکز بالغ بر 20 سال است که فعالیت دارد و شامل بخش های مختلف معاونت آموزش و پژوهش و مدیریت چند رسانه ای و مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی است.

 


وی بیان کرد: نشست های علمی زیر نظر معاونت آموزش برگزار می شود که با توجه به شیوع کرونا عمدتا مجازی برگزار شده است، ای نشست ها رویکرد داخلی و خارجی دارد و در دو سال اخیر 25 نشست با زبان های فارسی و عربی و انگلیسی برگزار شده است.

 


درگاهی عنوان کرد: زیر نظر معاونت آموزش نیز مدارس شبهه پژوهی فعال است که در دو سال اخیر 11 مدرسه با موضوعات مختلف شکل گرفته و 21 میز تخصصی در موضوعات مختلف شکل گرفته است.

 


وی تصریح کرد: در معاونت پژوهش نیز گروههای علمی شامل 8 گروه قرآن و حدیث و ادیان و مذاهب و سیاست و فقه و کلام و رصد شبهاتو وشبهه پژوهی در گروههای خاصی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاهها فعال است.

 


مدیر ارتباطات و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات با اشاره به رصد سایت های مختلف ادامه داد: در سال 1400 بالغ بر 23 هزار سایت و 4 هزار کانال رصد و 24 هزار مقاله بررسی و 16 هزار شبهه استخراج و 7 هزار شبهه ثبت شده است.

 


وی عنوان کرد: در بخش آثار مکتوب نیز در دو سال قبل 30 عنوان کتاب را منتشر شده و فصل نامه مطالعاتی شبهه پژوهی و یک فصل نامه پاسخ نیز داریم که تا جلد 25 منتشر شده است، همچنین نشریه دو هفته نامه ای شبهات را داریم که به زودی با موضوعات شبهه روز منتشر می شود.

 


درگاهی اظهار داشت: مدیریت چند رسانه ای از مجموعه های تازه تاسیس است که تولیدات شامل مدیا و ایتا و اینستاگرام و تلویزیون اینترنتی پاسخ تی وی دارد که اولین تلویزیون اینترنتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بوده و 40 برنامه در یک سال و هر هفته یک برنامه به صورت آن لاین  و یک روز در هفته آف لاین دارد.

 


وی تصریح کرد: این مرکز سایت اندیشه قم و دانش نامه مجازی ویکی پاسخ را نیز دارد و 8 درگاه و ۱۷۰۰ مدخل به زبان های فارسی و اسپانیایی داشته که تا پایان سال 10 زبان را خواهیم داشت.

 


مدیر ارتباطات و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات عنوان کرد: همچنین مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی داریم که در این مدیریت با دستور آیت الله اعرافی در سال 1400 برای ایجاد ده دفتر پاسخ گویی به شبهات در استان ها و هسته های پاسخگو در قم هدف گذاری کرده ایم که امسال افتتاح می شود.

 

وی گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی یکی از اقدامات است همچنین فعالیت در غرفه های نمایشگاهی همچون قران و کتاب تهران از جمله فعالیت ها بود که با 40 نفر مشاور پاسخگو به شبهات در نمایشگاهها حضور یافتیم و بیش از 7 هزار شبهه را در 25 روزه نمایشگاهها پاسخ دادیم.

کد خبر 1192000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha