واقعه ازدواج متاثر از فرهنگ غلط و نابسامانی ها

واقعه ازدواج از فرهنگ های غلط مثل تجمل گرایی و سخت گیری ها و نابسامانی های اقتصادی متاثر و افزایش سن جوانان و کاهش جمعیت از پیامدهای آن است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ازدواج و تشکیل خانواده که از سنت های حسنه اسلامی و فراگیری در مذاهب و گروه های فکری و عقلی متفاوت جای گرفته و تولید نسل و طبیعت انسان به آن گره خورده در بیش از یک دهه گذشته در جامعه ما دستخوش مشکلات و چالش های مختلفی قرار گرفته که پیامدهای آن ناهنجاری های اجتماعی را ایجاد می کند.

افزایش سن ازدواج جوان و از طرفی عدم میل به تشکیل خانواده و فرزند آوری از نتایج ناگوار تاثیرات فرهنگی کاهش تشکیل خانواده است.

 

بررسی کارشناسان نشان می دهد که نابسمانی های اقتصادی و همچنین رسوخ فرهنگ های غلط مثل تجمل گرایی، سخت گیری خانواده ها و جوانان و روابط غیرمتعارف بر این آسیب و مشکل اثر گذاشته و موجب شده تا سن ازدواج افزایش و یا میل به تشکیل خانواده وجود نداشته باشد.

 

متولیان نهادهای فرهنگی در این حوزه مسئول هستند اما اجرای قوانین حمایت از خانواده که بخش های از آن مغفول و مورد بی مهری در اجرا قرار گرفته هم در دایره تقصیر جای دارد.

دولت سعی دارد با ساخت خانه و وام های ازدواج حمایتی از زوج های جوان داشته باشد تا اینکه در راستای اجرای قانون و افزایش جمعیت اتفاقات خوبی رقم بخورد.

 

آنچه مسلم است باید با ساماندهی معیشتی و توسعه فرهنگ های ناب اسلامی و ایران به تشکیل خانواده و کاهش ناهنجاری های بعدی آن مثل اقدامات مجرمانه و تخلفات اخلاقی کمک کرد.

 

*کاهش باورهای اعتقادی و تاثیر بر ازدواج

 

یکی از مسائلی که موضوع ازدواج و تشکیل خانواده ها را متاثر کرده، کاهش باورهای اخلاقی و دینی است که جوانان با روابط خلاف شرع و عرف دختر و پسری جای مونس و همدل را پر کرده اند و یا ترس از هزینه های زندگی از این امر اجنتاب می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته همین مسئله را مورد بحث قرار داد و اذعان داشت: ترس از تامین معیشت موجب کاهش ازدواج و فرزندآوری شده که آسیب های زیادی را به جمعیت وارد می کند.

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد« افزود: باید نگرانی های ناشی از هزینه های زندگی برای زوج های جوان با اعتقاد به رزق و روزی حلال از سوی درگاه الهی رفع بشود.

 

وی اضافه کرد:‌ مسئولان نسبت به نابسامانی ها اقتصادی با خبرند و برای آن تلاش می کنند اما برخی از تفکرات تامین معیشت فراتر از این حد است.

 

*اصلاح فرهنگ های و آداب رسوم غلط

 

تجمل گرایی در راس مشکلات و ناهنجاری های پیش روی ازدواج است که هزینه تشکیل خانواده را افزایش داده و افراد با هزینه های زیاد خرید جهیزیه، مراسم های عقد و عروسی و مواردی از این قبیل شرایط را برای خود سخت می کنند.

خانواده ها هم در تشکیل زندگی مشترک دختر و پسر خود بسیار بر مسائل اقتصادی سخت گیری کرده و همین موضوع موجب افزایش مشکلات شده است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در یکی از درس های اخلاق هفتگی خود با اشاره به فرهنگ غلط تجمل گرایی در ازدواج گفت: یکی از چالش های جدی جامعه و پیش روی ازدواج تجمل گرایی در جهیزیه و برگزاری جشن های ازدواج به حساب می آید.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری« خطاب به افراد متمکن مالی گفت: آنان به دلیل اینکه دارایی مالی دارند حق بهره برداری از دارایی خود و تجمل گرایی که موجب ترویج این فرهنگ غلط بشود را ندارند.

وی همین مسائل را آسیبی برای جامعه و ترویج فساد اخلاقی در اجتماع بیان کرد.

 

*همبستگی اجتماعی برای توسعه ازدواج

 

تشکیل خانواده، تولید مثل و جوانی جمعیت در قالب قانون و آیین نامه به نتجیه مطلوب نخواهد رسید و به همین خاطر لازم است تا همبستگی اجتماعی برای این موضوع ایجاد شود.

همه در کنار همدیگر فرهنگ زندگی آسان، دوری از تجمل گرایی و ظاهر بینی، کاهش اجاره بها مسکن، ساخت مسکن برای جوان و ایجاد شغل پایدار را گسترش دهیم و اگر مقوله محقق شود قطعا بسیاری از گرانی ها رفع و مفاسد اخلاقی کاهش و شاهد رسیدن دختر و پسر جوان به همدیگر خواهیم بود.

 

آنان که هزینه های عقد و عروسی خود و فرزندانشان را مدیریت کرده و بخشی از آن را به ازدواج دیگران اختصاص داده اند و‌ آنان که با وجود تمکن مالی به جای عروسی های مجلل، پول آن را برای کار خیر در حوزه ازدواج و یا موضوعات دیگر مثل آزادی زندانیان اختصاص داده اند چه خوشحالی برای خود و دیگران ایجاد کرده اند که شاید این شادی را تجملات زندگی مشترک نمی توان دید.

 

دختر و پسری که در اصفهان هزینه شب عروسی خود را به آزادی زندانیان اختصاص دادند چنان واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را به همراه داشت که قطعا در شب عروسی آنان چنین واکنش و همراهی را نداشت.

کد خبر 1192038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha