باید از غدیر و ولایت حضرت علی(ع) برای وحدت امت اسلام درس بگیریم

حجت الاسلام مروی گفت:باید از غدیر و ولایت حضرت علی(ع) برای وحدت امت اسلام درس بگیریم و به آموزه های ائمه اطهار(ع) در مسیر وحدت و تقریب تمسک جوییم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌ الاسلام‌ «احمد مروی» در دیدار اعضای ستاد جشن‌های دهه ولایت به تبیین اهمیت واقعه غدیر پرداخت و با اشاره به آیات شریفه «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم» و «الیوم اکملت لکم دینکم»؛ اظهار کرد: واقعه غدیر موجب یأس دشمنان، تکمیل دین و اتمام نعمت الهی شد؛ در طی ۲۳ سال نبوت پيامبر گرامی اسلام(ص) آنچه برای هدایت بشر لازم بود از سوی خداوند متعال نازل شد و پیغمبر اکرم(ص) نیز از هر فرصتی برای بیان فضائل و مناقب حضرت علی(ع) استفاده کرد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی آیات قرآن که درباره فضائل و شأن امیرالمؤمنین(ع) نازل شده است، به اهمیت مسئله غدیر اشاره و تصریح کرد: شخص امیرالمؤمنین علی(ع) در طول ۲۳ سال پیامبری رسول گرامی اسلام(ص) معرفی شده بود اما در غدیر شخصیت و جایگاه آن حضرت به‌عنوان امام و ولی معرفی شد و برای جامعه اسلامی «نظام سازی» صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه مسئله غدیر مشتمل بر خیر کثیر و فائده‌ای بی‌نظیر است و موجب حفظ و ماندگاری دین شد، تصریح کرد: «نظام سازی در غدیر» یعنی به جای آنکه مسلمانان هرکدام متفرقانه اعمال دینی خود را انجام دهند؛ تمامی مسلمین تحت لوای ولایت و یک نظام وحدت بخش قرار گرفتند و این‌چنین کفار از آسیب به اسلام مأیوس شدند.

 

حجت‌ الاسلام‌ مروی با بیان اینکه متأسفانه آن‌چنان که شایسته بوده به اهمیت واقعه غدیر پرداخته نشده است؛ عنوان کرد: غدیر همچون امیرالمؤمنین علی(ع) مظلوم است، چراکه به این واقعه پراهمیت تاریخ بشری آن‌چنان که در خور شأن و جایگاهش بوده پرداخته نشده و جایگاه والای آن آشکار نشده است.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه غدیر رمز ادامه، استمرار و تداوم تمامی زحمات پیامبر گرامی اسلام(ص) است؛ اظهار کرد: غدیر یک اتفاق تاریخی صرف و ساده‌ نیست بلکه تمامی تلاش‌های رسول اکرم(ص) وابسته به واقعه غدیر است و با غدیر و معرفی «ولایت و زعامت»؛ اسلام کامل و موجبات تداوم دین خدا و نومیدی کفار فراهم شد.

 

وی با اشاره به اینکه خون پاک شهیدان بسیاری به پای شجره طیبه امامت و غدیر ریخته شده است، ابراز کرد: به گواه تاریخ و به اقرار «ابن خلکان» یکی از مورخان برجسته اهل سنت؛ آن‌قدر که خون برای حفظ امامت و غدیر ریخته شده، برای اصل اسلام ریخته نشده است؛ شهدای بسیار زیادی از پیروان ولایت در جنگ‌های صفین، جمل، نهروان و در دوران بنی‌امیه، بنی مروان و بنی‌عباس و غیره به شهادت رسیدند که شهادت آن‌ها نشان از اهمیت غدیر دارد.

 

حجت ‌الاسلام‌ مروی یکی از وظایف مهم شیعیان و محبان اهل بیت(ع) را تلاش برای خارج کردن غدیر از غربت و مظلومیت معرفی و با اشاره به ارتباط غدیر با انقلاب اسلامی، عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی برگرفته از غدیر و مادر انقلاب اسلامی غدیر است؛ لذا باید به‌  طور شایسته غدیر را گرامی داشت و معرفی کرد و هیچ کوتاهی در این خصوص نباید وجود داشته باشد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه اسلام در غدیر خلاصه شده است؛ ابراز کرد: به استناد روایات متعدد و مستند، تمام اعمال عبادی انسان آنگاه معنای واقعی به خود می‌گیرد و ارزشمند است که در محور و مدار ولایت تحقق یابد و ولایتی که در غدیر معرفی شد، شرط پذیرش تمامی اعمال خیر آدمی است.

 

وی با بیان اینکه در دهه ولایت و امامت حال و هوای شهرها باید متفاوت و غدیری باشد؛ به اهمیت مردمی بودن این جشن‌ها اشاره و با تأکید بر اینکه متولی اصلی اجرای این جشن‌ها خود مردم هستند، اظهار کرد: بُعد مردمی جشن‌های دهه ولایت باید حفظ شود و به‌ هیچ‌ عنوان دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در این خصوص نباید تصدی‌گری کنند؛ اگر مراسم ایام محرم و صفر باشکوه برگزار می‌شود دلیلش آن است که متصدی برگزاری آن خود مردم هستند.

 

حجت الاسلام مروی با تأکید بر اینکه مراسم‌های مذهبی باید مردمی اداره شوند، ابراز کرد: اگر در طول قرن‌ها و در تمام فراز و نشیب‌های تاریخی دین و شعائر اسلامی ماندگار شده است، رمزش مردمی بودن و حضور مردم در میدان بزرگداشت و حفظ آن‌ها است.

 

تولیت آستان قدس رضوی همچنین نسبت به اهمیت توجه به امور محتوایی و تعمیق و تقویت مبانی ولایی و لحاظ پیوست فرهنگی در برنامه‌های جشن عید غدیر تأکید و اظهار کرد: در این ایام باید فهم صحیح از غدیر به جامعه منتقل شود و در این رابطه فرمایشات امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و شهید مطهری بسیار می‌تواند کمک کننده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی نسبت به توطئه‌های شیعه انگلیسی در اختلاف ‌افکنی هشدار داد و ابراز کرد: شیعه انگلیسی به دنبال سوءاستفاده از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف تاریک و سیاه تفرقه افکنانه خود است و قطعاً تلاش خواهد کرد غدیر را نیز بهانه‌ای برای نفاق قرار دهد، اما پیام غدیر وحدت امت و جامعه اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام‌ مروی گفت: اهل سنت بسیار علاقه‌مند و محب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هستند به ‌طوری ‌که بسیاری از مطالبی که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده به نقل از علمای اهل سنت است؛ باید از غدیر و ولایت حضرت علی(ع) برای وحدت امت اسلام درس بگیریم و به آموزه‌های ائمه اطهار(ع) در مسیر وحدت و تقریب تمسک جوییم.

کد خبر 1192513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha