منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ برای سد تنگ‌سرخ کافی نیست/ امروز روز سرنوشت‌سازی برای پروژه‌های استان بود

رئیس کمیسیون عمران مجلس و نایب رئیس این کمیسیون به منظور بازدید و نظارت میدانی از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شهر یاسوج شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، رضایی کوچی در جریان بازدید از روند احداث سد مخزنی تنگ سرخ بشار گفت: سد تنگ سرخ باید نیاز آبی شهر یاسوج، روستاهای اطرف و بخشی از استان فارس و شهر شیراز را تامین کند، از این رو مورد توجه مجلس و دولت بوده، کما اینکه رئیس جمهور نیز از این محل بازدید کرده است.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه سد تنگ سرخ از اولویت‌های اصلی دولت و مجلس است، افزود: در حال حاضر منابع پیش‌بینی شده برای این پروژه در بودجه ۱۴۰۱ به هیچ عنوان کافی نبوده و بهره‌برداری و تکمیل آن به حدود هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: منابع مالی پروژه‌های عمرانی را در بودجه به نحوی تنظیم کردیم تا علاوه بر مبالغ بودجه از محل‌های دیگر نظیر ماده ۵۶ جهت استفاده از تسهیلات بانکی و تهاتر نفت نیز امکان استفاده باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم تسریع در روند احداث سد تنگ سرخ تصریح کرد: برای تامین منابع مالی این پروژه باید از ظرفیت‌های غیربودجه‌ای استفاده کنیم، چرا که با شیوه فعلی تا پنج سال آینده نیز سد به بهره‌برداری نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون تخصصی عمران مجلس شورای اسلامی گفت: روند آهسته اجرایی طرح سد تنگ سرخ بویراحمد پس از گذشت ۱۰ سال رضایت بخش نیست.

رضایی کوچی اظهار داشت: برای تامین اعتبار با وزارت نیرو و مسئولان کشوری و استانی باید جلساتی برگزار و اعتبارات جذب شود.

رضایی همچنین با اشاره به تامین اعتبار جاده ملی پاتاوه دهدشت، گفت: این مسیر کریدور شمال به جنوب غربی است که از شهرضا در اصفهان آغاز شده و به بهبهان در خوزستان ختم می شود، در این چندین سال بخش های مختلف کار شده و امروز در بخشی هستیم که منتهی به شهر دهدشت می شود، در این مسیر بالای ۹۵ درصد کار انجام شده و کارهای جزیی از جمله روشنایی تونل ها، علائم راهداری و ترمیم ریزش ها مانده است، امروز توافقی با قرارگاه خاتم الانبیا کردیم که در یک بازه زمانی مشخص و مستند به ما اعلام کند و احتمالا مابقی کار ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده قابل اجرا خواهد بود‌، طی گزارش قرارگاه انشالله تلاش می شود مابقی روند کار جزو مصوبات سفر دکتر قالیباف به استان باشد.

وی ادامه داد: برای این محور ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ و ۳۰۰ میلیارد از تهاتر نفت پیش بینی شده است، با فرض اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان ما به قرارگاه خاتم منابع تزریق کنیم، به لحاظ برنامه زمان بندی طی چهار ماه آینده این پروژه قابل افتتاح خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که طی بازدید از سد تنگ سرخ و اهمیت این سد، چه مواردی حایز اهمیت دیده شد، اظهارداشت: این سد تا الان تنها سدی است که تااین لحظه مقرر شده است آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مجاور را تامین کند، حدود ۱۰ سال از آغاز بکار این سد می گذرد ولی درصد پیشرفت آن قابل توجه نیست و اگر روال فعلی ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال دیگر نیز افتتاح نخواهد شد مگر از ظرفیت های دیگری بجز بودجه استفاده شود از جمله تسهیلات بانکی در قالب ماده ۵۶ بودجه، تهاتر نفت و کمک های استانی تا به نتیجه برسد.

 

**پروژه مورد بازدید دیگر تقاطع غیر همسطح مهریان بود که مدیر کل راه و شهرسازی استان درباره روند این پروژه گفت: طول این مسیر در استان در استان ۳۷ کیلومتر است که از این میزان ۹۵ تا تمام شده و به بهره برداری رسیده است و ۷ تا در حال اجرا داریم.

محمد راستا افزود: مهم ترین نقطه در این پروژه همین تقاطع غیرهمسطح بین محور سی سخت و شهرهای اطراف و یاسوج و اقلید می باشد که روزانه تصادف حادث می شود و اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: مبلغ قرارداد این طرح ۷۲ میلیارد است، سال گذشته ۲۱ میلیارد تامین اعتبار داشت و ۱۷ میلیارد تخصیص یافت و سال جدید ۴۷ میلیارد اعتبار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مشکلی که وجود دارد، این اعتبار به علت اشتراک محور با فارس، مشترک است و معضل اصلی بحث معارض است و مبلغ خرید زمین های مردم پایاپای خود مبلغ اجرای پروژه است. ۷۲ نفر معارض داریم و بالای ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای حل آن نیاز داریم و هنوز نتوانستیم چیزی پرداخت کنیم.

وی افزود: این پروژه به دست وزیر سابق راه و شهرسازی کلنگ زنی شده و برای منطقه مهم است و در صورت تزریق اعتبار تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

راستا اذعان داشت: روزانه قطعا تصادف در این نقطه وجود دارد حتی تصادفات منجر به فوت بالاست و مشکل اساسی اینجا نبود اعتبار است.

 

**کیومرث حاجی زاده نیز در جریان این بازدید با تاکید به رایزنی های نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی جهت جذب اعتبار برای این پروژه، خاطرنشان کرد: دکتر روشنفکر مدت هاست پیگیر بوده و تا قبل از آمدن بنده به استان توسط مهندس اسلامی کلنگ زنی شد، اما متاسفانه هم به علت نبود اعتبارات و هم معارضات، این پروژه مدتی تعطیل شد. مثل سایر پروژه ها برای استان بسیار مهم است، یاسوج را از اقلید به آزادراه اصفهان_شیراز متصل می کند و کریدور مرکز خواهد شد.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهارداشت: تلاش های زیادی شد تا در این مدت به جهت اهمیت پروژه، توسط پیمانکار غیربومی روند ادامه پروژه از سر گرفته شود، سال گذشته اعتبار خوبی تزریق شد و پروژه فعال شد، امسال نیز تلاش هایی صورت گرفت و از اعتبار سفر ریاست جمهوری نیز کمک هایی خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر حل مشکل معارضین، بحث اصلی برای ما این محور است که درست شود تا استان را از بن بست خارج کند و این کریدور فعال شود. این مسیر به شیراز و اقلید و یزد اصفهان راه دارد، طرح ملی است و ما به تنهایی وظیفه پیگیری نداریم، این طرح باید مثل سد تنگ سرخ فکر اساسی در جهت پیشرفت آن صورت گیرد چون عایدات آن به استانهای زیادی خواهد رسید.

حاجی زاده تصریح کرد: این جاده بسیار ناایمن است و هفته گذشته شخصا شاهد فوت دو جوان در این محور بودیم و وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد.

 

**اجرای باند دوم کمربندی یاسوج در محور بابامیدان_ یاسوج_ سمیروم از دیگر پروژه های مورد بازدید محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس و کمال علیپور خنکداری نایب رئیس این کمیسیون بود.
مشکلات و معارض این پروژه نیز توسط مسئولان تشریح شد و از این محور به عنوان حادثه خیز ترین محور در کشور یاد شد.

حاجی زاده نیز اضافه کرد: طبق گزارش کمیسیون ایمنی و راه حدود ۱۱ و نیم درصد تلفات انسانی در بحث تصادفات مربوط به همین ۱۴ کیلومتر است، مدیرکل راه داری استان نیز حضور دارند، تلفات منجر به فوت بالاست.
معاون استاندار اذعان داشت: مشکل ما این است که پیمانکاران قبلی مطالباتی دارند، هر اعتباری رایزنی کردیم و آوردیم توسط پیمانکاران گرفته می شود، اگر این پروژه تامین اعتبار شود تحول بزرگی روی خواهد داد.

 

***نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید رئیس و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس به کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز برای استان و مخصوصا شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در رابطه با بحث پروژه ها بسیار سرنوشت ساز است.
 

مهدی روشنفکر افزود: از ابتدای این سفر رئیس و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در محل سد تنگ سرخ حضور پیدا کردند، ضمن اینکه مشاوران و کارشناسان شرایط پروژه ها را تشریح کردند، روند فعالیت را جویا شدند.

وی ادامه داد: بنا به اختیاراتی که ریاست کمیسیون داشتند در همین راستا رهنمودها و مصوبات خوبی را در رابطه با سد تنگ سرخ داشتیم، سدی که بناست آب شرب بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت شهرستان بویراحمد را تامین کند، چهار شهرک صنعتی و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی زیر پوشش کشت آبی قرار گیرد و تاکید داشتند تا پایان سال ۱۴۰۲ قاعدتا آب گیری سد آغاز شود و در ماه های آینده شبکه های زیردستی کار خود را آغاز کنند.

وی بااشاره به بازدید از تقاطع غیرهمسطح، اظهار داشت: این محل قتلگاهی است که مسافرین و حتی مردم استان و شهرستانهای همجوار را تحت تاثیر حوادث مختلف قرار داده است، بار سنگین ترافیکی در این مسیر وجود دارد و همه مردم خاطرات تلخی را از این مسیر دارند، به همین جهت مسئولان کمیسیون حضور یافتند و تاکید بر این شد که هرچه سریعتر این مسیر و تقاطع به مرحله بهره برداری برسد.

روشنفکر اضافه کرد: بازدید دیگری از پروژه جاده شهررضا به دهدشت، یا همان پاتاوه به دهدشت داشتیم که خوشبختانه باتوجه به جلسات قبلی هم در تهران و هم‌مرکز استان، نکات، معارضات و محدودیت ها توسط مشاوران و کارشناسان مطرح شد.
 

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس یادآور شد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ مبنی بر اینکه هرچه سریعتر این مسیر به بهره برداری برسد، اما این مسیر ابرپروژه ایست که سالهای سال در حال کار هستند و رضایت خوبی از آن نداریم و زمان زیادی برد، اما طی یکی دوسال گذشته شتاب خوبی به خود گرفت و کارشناسان معتقدند اگر قرار بود این مسیر سنوات سال کذشته را طی کند، حداقل ۵ سال تا بهره برداری فاصله داشت، اما خوشبختانه با حضور وزیر سابق به این منطقه توانستیم اعتبار خوبی جذب کنیم.

روشنفکر همچنین اضافه کرد: مقرر شد به عنوان خروجی این جلسه، پایان کار توسط قرارگاه خاتم گزارش شده و اگر کاستی های مالی هم‌ وجود دارد توسط کمیسیون پیگیری و حل شود.

وی تاکید کرد: امروز روز سرنوشت سازی برای منطقه جهت رونق پروژه ها بود و قطع به یقین با حضور مسئولان وقتی این مسیر به بهره برداری برسد، تحول بزرگی در حوزه های مختلف عمران، اقتصادی و اشتغال صورت خواهد گرفت.

کد خبر 1192843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha