مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در استان سمنان وجود ندارد

حسینی از نبود مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در استان سمنان خبردادوگفت: با سم پاشی ۴۰۰ هزار راس دام ، از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی به بیماری تب کریمه کنگو هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛« حمیدرضا حسینی» در نشست با خبرنگاران بابیان اینکه کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شودگفت: بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه تاکنون مورد مثبتی از تب کریمه کنگو دراین استان گزارش نشده است اضافه کرد: از اسفند تا مهرماه خطر ابتلا به ۸۷۰ عامل بیماری زا انگلی، قارچی و میکروبی مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو تاکنون دو هزار و ۲۸۶ لیتر سم تهیه  و در سراسر استان سمنان بین عشایر و روستایان توزیع شده است ضافه کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین و ۵۰۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام به صورت رایگان سم پاشی شده است.

 

حسینی دامداران، چوبداران، پرسنل دامپزشکی، دامپزشکان و سلاخان را از گروه های در معرض خطر عنوان کردوافزود: امکان تهیه سم برای واحد های صنعتی دام از ۳۰ داروخانه دامپزشکی استان سمنان فراهم است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تأکید بر رعایت اقدامات بهداشتی به عنوان مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو ادامه داد: تهیه گوشت از مراکز مجاز با توجه به مهر و برچسب دامپزشکی، استفاده از دستکش هنگام بسته بندی و شست‌وشو و ضدعفونی تخته و ابزار آشپزخانه پس از بسته بندی از ضروری ترین اقدامات پیشگیرانه است.

 

وی با بیان اینکه  پس از خرید گوشت قرمز به مدت ۲۴ ساعت و امعا و احشاء دام به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس طبخ شود اضافه کرد: آماده سازی گوشت با پخت کامل و پرهیز از کبابی کردن انجام شود.

 

حسینی با تأکید براینکه از مصرف خام یا نیمه پخته گوشت باید پرهیز کرد افزود: ۶ کشتارگاه فعال دام در استان سمنان با حضور ناظران دامپزشک و ناظران ذبح شرعی و دولتی فعال هستند و دام ها پیش از ذبح معاینه و لاشه ها بعد از ذبح کنترل شده و پس از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال به بازار عرضه می شود به همین علت شهروندان با خرید از مراکز مجاز نگرانی ابتلا به بیماری نداشته باشند.

 

نیروهای نظارتی و گروه های دامپزشکی درعید قربان فعال هستند

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه روز عید قربان نیروهای نظارتی و گروه های دامپزشکی در قالب ۱۸ گروه ثابت و ۲۴ گروه سیار دراین استان برای کنترل دام و لاشه و نحوه نگهداری و ذبح نظارت دارند اضافه کرد: این گروه های نظارتی از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ روز عید قربان فعالیت خواهند داشت.

 

وی از حضور ۳۰ دامپزشک، ۳۴ بازرس و ۲۰ ناظر شرعی در این گروه های عملیاتی ثابت و سیار در کشتارگاه های سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر و سطح شهرخبردادوافزود: در روز عید قربان سامانه ۵۱۲ آماده ارائه مشاوره، پاسخگویی به سوالات و درخواست ارائه خدمات شهروندان با اعزام گروه های نظارتی به محل ذبح است.

 

حسینی با اشاره به عرضه نشدن دام در میادین شهری به دلیل خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اظهارداشت: مراکز عرضه دام در حاشیه شهر ها برای جلوگیری از آلودگی با حضور گروه های سمپاشی مستقر خواهد بود.

 

حسینی با بیان اینکه امکان ذبح دام در کشتارگاه ها و تحویل لاشه پس از ۲۴ ساعت وجود دارد افزود:همچنین گوشت های قربانی پس از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال توزیع یا طبخ شود.

کد خبر 1193125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha