اقتصاد یارانه ای تهدیدی برای صنعت برق کشور است

متولی زاده گفت: طی سالهای اخیر اقتصاد غیر مناسب در بخش انرژی و یا اقتصاد یارانه ای شرایط را برای کشور سخت کرده است ولی با زمینه های فراهم شده می تواند شرایط را به نحو مطلوب تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد حسن متولی زاده» امروز سه شنبه (۱۴ تیر) در همایش سندیکای صنعت برق خراسان، که امروز در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد؛ با طرح این پرسش انرژی در ایران فرصت یا تهدید است؟ گفت: یکی از نقاط قوت و ظرفیت های ایران منابع غنی انرژی بوده است. طی سالهای اخیر اقتصاد غیر مناسب در بخش انرژی و یا اقتصاد یارانه ای شرایط را برای کشور سخت کرده است ولی با زمینه های فراهم شده می تواند به فرصت تبدیل می شود.

 

مدیر پروژه نیروگاههای ایران افزود: آژانس بین الملی انرژی در گزارشات اخیر خود برآورد کرده در 30 سال آینده سهم برق از انرژی جهان که در حال حاضر 20 درصد است، تا 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این نشان می دهد اهمیت برق در جهان هر روز بیشتر می شود. لذا چند هدف را برای خود در نظر گرفتند که می توان به بهره وری انرژی، کاهش مصرف سوخت با اختصاص 300 میلیارد دلار، توسعه تجدید پذیرها تا 80 درصد و استفاده از سوخت های جایگزین چون هیدروژن اشاره کرد.

 

وی تصریح کرد: یارانه انرژی در ایران به شدت بالا است، ما رتبه اول پرداخت انرژی جهان داریم، اکنون با افزایش قیمت نفت، یارانه انرژی بیش از 100 میلیارد دلار شده که با احتساب 30 درصد سهم برق از این یارانه، حدود ۳۰ میلیارد دلار است، که حدود 6 میلارد دلار یارانه تبدیل انرژی و هزینه های انتقال و توزیع برق و 24 میلیارد دلار سهم سوخت است.

متولی زاده گفت: در ابتدای انقلاب هزینه یک کیلو وات ساعت برق معادل یک تخم مرغ بوده اما به دلیل تعرفه های های تکلیفی الان قیمت برق زیر ۴ دهم سنت است، این ارزان ترین برق دنیا است، اینکه کشور توانسته این پایداری را حفظ کند و تامین برق شود جیزی جز توانمندی همکاران ما در صنعت برق و شرکت های یخش خصوصی و تولید کننده ها نبوده است. توانمندی نیروی انسانی، مشاورین، پیمانکاران و مهندسین موجب شده صنعت برق در جایگاه کنونی باشد. 

 

وی افزود: در برخی از روزهای سال محدودیت هایی در مصرف برق وجود دارد در آن ساعات بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور سهم وسایل سرمایشی و گرمایشی می شود. در 365 روز سال تقریبا گازوئیل و سوخت مابع مصرف می کنیم،  پس قیمت تمام شده ما بالا است ضمن اینکه روزهای سرد مثرف گاز بسیار بالا می رود چون بیش از ۸۰ درصد مصرف گاز در زمستان صرف وسایل گرمایشی می شود.این دو عامل دو پیک تابستان و زمستان ایجاد می کنند.

 

مدیر پروژه نیروگاههای ایران با بیان اینکه ما به دنبال این امر محدودیت هایی را برای برق صنایع و صادرات برق ایجاد می کنیم؛ افزود: حدود 97 درصد برق در داخل کشور فروش می شود و درآمد از محل فروش داخلی برق حدود دو میلیارد دلاراست اما چیزی که قابل وصول و نقد شوندگی است بر اساس مطالعات ما 20 میلیارد است یعنی 10 برابر آن جیزی که درآمد حاصل از فروش داخلی است، عدم نفع است.

 

وی با اشاره به محدود شدن صادرات برق که منجر به از بین رفتن بخش عمده ای از درآمدها شده است؛ گفت: در سه سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه صنعت برق رخ داد و برای این منظور بسترهای قانونی فراهم ، دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی تنظیم و اصلاح نرخ برق مشترکین پر مصرف انرژپی صنعت تعیین شد.
 

متولی زاده به اقدامات مپنا اشاره کرد و افزود: اقداماتی در جهت کاهش مصرف، افزایش راندمان و کاهش تلفات انجام شده تا بتواند به صنابع متقاضی بفروشد و نیروگاه مجازی احداث کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1193129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha