آمار باسوادی خراسان رضوی بیش از ۹۸ درصد است

آزادمنش آمار باسوادی خراسان رضوی را ۹۸.۱ درصد دانست و گفت: در تمام جوامع حتی پیشرفته و توسعه‌یافته افزایش آمار باسوادی به ۹۸ تا ۱۰۰ درصد کار سختی است .

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «احمد آزادمنش» در جلسه مدیران جدیدالانتصاب ادارات آموزش و پرورش استان از افزایش میانگین سنی ۱۰ تا ۶۰ سال بی‌سوادان و کم‌سوادان برای ثبت‌نام در کلاس‌های سواد‌آموزی خبر داد و افزود: هر ساله فقط امکان ثبت‌نام بی‌سوادان ۱۰ تا ۴۹ سال وجود داشت ولی امسال ده سال به سن ثبت نام بی‌سوادان و کم‌سوادان یعنی ۵۰ تا ۶۰ سال که بیشترین نیروهای کار هستند، افزوده شده و آنان می‌توانند از نعمت سواد بهره ببرند.

 

سرپرست معاونت سواد‌ آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در اوایل انقلاب ۱۰۰ نهاد انقلابی شکل گرفت که نهضت سواد‌آموزی یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود، با گذشت ۴۳ سال از فرمان تاریخی امام راحل(ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد‌آموزی، هنوز این فرمان با جدید‌ترین نظریه‌های آموزش بزرگسالان مطابقت دارد.

 

وی در سال‌های اول انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که نهضت سواد‌آموزی یک نهاد پویا و محرک باشد و مردم عنصر اصلی در تمام جریان‌های سواد‌آموزی‌ باشند، به بهترین شکل آموزش می‌دهند و نتیجه آن باسواد شدن ۱۱ میلیون در عرض ۶ سال در اوایل انقلاب می‌باشد.

 

آزادمنش ادامه داد: اما از لحظه‌ای که این نهاد را ساختارمند و به شکل اداری درآوردیم کارایی آن به شدت تنزل یافته است. در این راستا امسال برای اولین بار ده درصد حلقه‌های میانی که شامل دانش‌آموزان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه خواهران و شورای تعلیم و تربیت روستا می‌باشد می‌توانند در آموزش بزرگسالان سهیم باشند.

 

سرپرست معاونت سواد‌ آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی آمار باسوادی خراسان رضوی را ۹۸.۱ درصد دانست و افزود: در تمام جوامع حتی پیشرفته و توسعه‌یافته افزایش آمار باسوادی به ۹۸ تا ۱۰۰ درصد کار سختی است و اگر مبادی ورودی بی‌سوادی نداشته باشیم هر ۱ درصد افزایش باسوادی نیاز به ۱۵ سال زمان دارد و اگر هر ساله تنها ۱ درصد افراد لازم‌التعلیم در استان ترک‌تحصیل می‌کنند، آمار قابل توجهی به جرگه بی‌سوادان وکم‌سوادان افزوده می‌شوند.

 

وی معاونت سوادآموزی را تنها بخشی در آموزش وپرورش دانست که شورای پشتیبانی دارد و می‌تواند به صورت مستقل از ظرفیت‌های سازمانی و فراسازمانی با ریاست استاندار یا فرماندار شهرستان در جهت ریشه‌کنی بی‌سوادی استفاده کند.

 

آزادمنش به صحبت‌های مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) استناد کرد و اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند: هر تحولی که در آموزش و پرورش قرار است اتفاق بیفتد لازمه آن تحول در سواد‌آموزی می‌باشد.

 

سرپرست معاونت سواد‌ آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که امسال نیروی آموزش‌دهنده جدیدی گرفته نمی‌شود گفت: تبدیل وضعیت آموزش‌دهندگان وقت زیادی از مسئولین سوادآموزی می‌گرفت و باعث دور شدن از وظایف اصلی سواد‌آموزی می شد.

 

وی آمار پالایش مدرسه محور استان را ۶۰ درصد بیان کرد و آن را از اولویت‌های مهم سازمان سواد‌آموزی کشور خواند و افزود: بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم که مدارک تحصیلی حدود ۲۹ میلیون والدین دانش‌آموزان باید در سامانه سواد‌آموزی بارگذاری شود تا به آمار واقعی بی‌سوادان در کشور دست پیدا کنیم و تنها با هماهنگی معاونت‌های آموزشی و متوسطه و مدیران ادارات آموزش و پرورش می توانیم به این مقصود نایل شویم.

کد خبر 1193171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha