لزوم توجه به آموزش بالینی در آموزش علم حقوق

حجت الاسلام موسوی گفت: آموزش بالینی، مهمترین بخش آموزش علم حقوق است که در کارآموزی قضایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «سید کاظم موسوی»، در نشست تخصصی مسیر تحول که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: آموزش بالینی، مهمترین بخش آموزش علم حقوق است که در کارآموزی قضایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کل دادگستری فارس افزود: دادگستری فارس در ارتباط با بالینی شدن آموزش های حقوقی طی 10 سال گذشته در کل کشور، پیشگام بوده و زمینه های بالینی شدن آموزش های حقوقی را در مرحله عمل و در تعامل نزدیک با دانشگاه فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: دادگستری فارس ضمن میزبانی از کارآموزان وکالت و قضاوت پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و قبل از شروع به کار، در دادسراها و دادگاه ها، زمینه  حضور بیش از یکصد دانشجوی حقوق هر نیم سال تحصیلی در مراجع مختلف قضایی را فراهم کرده است.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: دادگستری فارس با هدف تحقق بخشی بیانیه گام دوم انقلاب و اجرای سند تحول قضایی از ایده مبتنی بر بالینی شدن آموزش های حقوقی استقبال خواهد کرد و همگرایی و پیوند بین آموزه های نظری و عملی در دادگستری استان را در اولویت قرار داده است.

وی ادامه داد: بالینی شدن آموزش ها باید به صورت یک فرآیند تدریجی تعریف شود و همزمان با آموختن دروس نظری و تئوری در دانشکده حقوق در هر ترم تحصیلی، آموزش های عملی نیز به انجام برسد تا شاهد نهادینه سازی آموزه های حقوقی باشیم.

رئیس کل دادگستری فارس با تاکید بر لزوم جدی گرفتن واحد درسی  «کارآموزی قضایی» در برنامه های درسی دانشجویان حقوق گفت: حضور واقعی و عملی در جلسات دادگاه و یا دادسرا برای تحقق آموزه های بالینی، کمک به جامعه حقوقی است.

وی افزود: تقویت ارتباط بین دانشگاه و دادگستری و حضور بیشتر و منسجم تر قضات دارای تجربه عملی و علمی در کلاس های درسی دانشجویان و همچنین حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه در جمع قضات و به اشتراک گذاشتن موضوعات حقوقی مختلف ضروری است.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: دادگستری فارس نشست های نقد و تحلیل آرا قضایی متعددی را برگزار کرده اما برگزاری برخی از این نشست ها در محیط دانشکده های حقوق مورد تاکید است تا تاثیر عملی بیشتری بر انتقال آموزه های علمی و تجربی به دانشجویان داشته باشد.

کد خبر 1193377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha