۵۲ درصد خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد قزوین روستایی هستند

ظاهری گفت: ۵۲ درصد از خانواده های زیرپوشش کمیته امداد ساکن روستا و ۴۸ درصد ساکن شهر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «ناصر ظاهری» در همایش تجلیل از دهیاران بخش مرکزی قزوین و بخش کوهین که امروز (چهارشنبه ۱۵ تیر) در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: ۳۱ هزار خانواده در استان زیرپوشش کمیته امداد هستند که این عدد شامل بالغ بر ۵۸ هزار نفر می شود،  ۵۲ درصد از این خانواده ها ساکن روستا و ۴۸ درصد ساکن شهر هستند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین ادامه داد: هدف کمیته امداد این است با فعالیت ها، رونق اقتصادی، توسعه روستا و مهاجرت معکوس از شهر به روستا محقق شود و شاهد محرومیت در روستا نباشیم.

 

وی با اشاره به اقدامات کمیته امداد در حوزه مسکن روستایی عنوان کرد: کمیته امداد جهش مسکن را به طور جدی در روستاها پیگیری می کند، به طوری که احداث ۴۰ هزار واحد به کمیته امداد واگذار شده که در ۲ فاز و طی سال جاری و سال آینده احداث ۸۰۰ واحد در روستاها به استان قزوین واگذار شده است.

 

ظاهری اعلام کرد: در ۲ تا سه ماه گذشته ۲۳۷ خانواده در روستاها شناسایی شدند که آمادگی ساخت مسکن دارند ولی مشکل زمین دارند که از دهیاران می خواهیم اگر این امکان وجود دارد زمین در اختیار این افراد قرار داده شود.

 

وی خاطر نشان کرد: بعد از بحث زمین، کارهای اجرایی توسط کمیته امداد انجام می شود و با بسیج سازندگی هم قراردادی برای ساخت واحدهای مسکونی داریم، در این حوزه کمیته امداد ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض می دهد و وام قرض الحسنه کمیته امداد و بنیاد مسکن ۷۰ میلیون تومان است.

 

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۶۵ واحد توسط بسیج سازندگی در حال ساخت است و تا پایان تیر ماه ۴۰۰ خانواده را باید معرفی کنیم و از ۲۳۷ واحد، ۱۶۳ واحد باقی مانده که بحث شناسایی خانوارها را به مددکاران واگذار کردیم ان شاالله کمک شود این ۴۰۰ خانوار شناسایی شوند.

 

ظاهری گفت: مردم باید تغییر و تحولی در این دولت مشاهده کنند، این مهم هم به دست همه ماست و با همدل بودن اتفاق می افتد و به تنهایی کار پیش نمی رود و ان شاالله بحث جهش مسکن در کل کشور اتفاق بیفتد.

 

وی افزد: نکته دیگری که در بحث ساخت مسکن در روستاها مهم است، این است که در برخی مناطق در مهر ماه نمی شود کار عمرانی انجام داد و الان فضا مساعد است، دوستان زمان را از دست ندهند و شناسایی را تکمیل کرده تا وارد فاز ساخت و دریافت منابع و معرفی به بانک شویم.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با اشاره به اقدامات کمیته امداد در حوزه اشتغال مددجویان اظهار کرد: یکی از مواردی که کمیته امداد پیگیری می کند، نهضت اشتغال است، سال گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کردیم و امسال این عدد افزایش یافته و باید ۸ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کنیم و برای این منظور ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ما اختصاص داده می شود.

 

وی گفت: در بحث اشتغال در حال جذب اعتبار هستیم که ۵۰ درصد اعتبار به خانواده های زیرپوشش و ۵۰ درصد به خانواده های نیازمندی که بین دهک یک تا پنج هستند و زیرپوشش کمیته امداد نیستند، اختصاص می یابد.

 

ظاهری اعلام کرد: تسهیلات پرداختی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر نفر و با چهار درصد کارمزد است و بسته تشویقی هم برای کارفرمایان داریم به طوری که کارفرمایی اگر یک نفر از مددجویان کمیته امداد را به کارگیری کند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات می گیرد و یا اینکه تا ۲ سال حق بیمه کارفرما را کمیته امداد پرداخت می کند.

 

وی در ادامه به نصب پنل خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد در روستاها اشاره و اظهار کرد: یک هزار خانواده در روستاها شناسایی شدند که تمایل و قابلیت نصب نیروگاه های خورشیدی در بالای ساختمان های آنها وجود دارد و پنلی که نصب می شود درآمد برای خانواده ایجاد کرده و به تولید برق کشور هم کمک می کند و افرادی که در سنوات گذشته از این مورد استفاده کردند میانگین بین ۴ میلیون درآمد را داشتند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین در ادامه به اهمیت پرداخت زکات اشاره کرد و افزود: بحث زکات، در کمیته امداد به طور جدی پیگیری می شود تاکنون زکات جمع آوری شده در استان ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و ۲۰ میلیارد تومان در سه ماهه درآمد زکات داشتیم و انتظار می رود تا پایان سال این رقم بیشتر شود.

 

وی عنوان کرد: محرومیت زدایی و فعالیت های عمرانی مصارف زکات است و مبلغی که در هر منطقه، روستا و بخش جمع آوری می شود در همان جا هزینه می شود نزدیک ۸۳ درصد از مبالغی که از زکات جمع آوری می شود در محرومیت زدایی و ۱۷ درصد در فعالیت های عمرانی صرف می شود.

 

ظاهری اضافه کرد: در استان بحث گندم را داریم ان شاالله چهره به چهره صحبت کرده و این نوید را دهید مبالغ زکات در همان منطقه هزینه می شود و خود زکات دهنده بیشتر از همه آثار زکات را مشاهده می کند.

 

وی یادآور شد: بحث دیگر مراکز نیکوکاری است در استان ۱۷۰ مرکز نیکوکاری داریم که یک قسمتی در روستاها مستقر هستند که این مراکز منشا خیرات هستند اگر امکانش هست مرکز نیکوکاری در روستا ایجاد شود این آمادگی وجود دارد و افراد از صندوق امداد ولایت می توانند استفاده کرده و هم افزایی داشته باشند.

 

کد خبر 1193486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha