تبیین شاکله فکری و اعتقادی شیعه در دوره امام باقر(ع)

خطیب بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به روایت‌های تاریخی متعدد در شهادت نوادگان اهل بیت(ع) گفت: در دوران کوتاه انتقال قدرت از بنی‌امیه به بنی‌عباس، فرصتی برای امام باقر(ع) فراهم شد تا شاکله اصلی فکری، اعتقادی و احکامی شیعه را بنا نهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، محافل انس و معرفت شب گذشته در هتل‌های محل اسکان حجاج ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد.
روز گذشته دو هتل منار توحید 2 و ویولت 3 در مکه مکرمه میزبان محافل انس و معرفت با سخنرانی حجت‌الاسلام صمدی یزدی و مداحی حاج مهدی سماواتی بود.
دو محفل انس و معرفت دیگر نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام محسن اویسی، از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری و مداحی حاج میثم مطیعی در هتل‌های هالیدی این و ویولت 1 برگزار شد. گروه تواشیح مصباح الهدی نیز در جمع حجاج ایرانی در این دو محفل به اجرای برنامه پرداخت.
حجت‌الاسلام اویسی در محفل انس و معرفت بعثه مقام معظم رهبری  در سخنانی  به تبیین جایگاه علمی و عظمت امام باقر(ع) پرداخت و گفت: روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیش از مجموع روایات دوازده معصوم دیگر است. فرمایشات امام باقر(ع) شاکله اصلی عقاید و باورهای شیعه را شکل می‌دهد، چراکه امام بهترین استفاده را از زمان برای بسط معارف شیعه بردند.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) 23 سال زحمت کشیدند و بنابر آیات وحی اجر رسالت ایشان «مودة فی القربا» است که آن هم به نفع مسلمانان بود، اما در تاریخ می‌بینیم که با 180 درجه تفاوت تمام اهل بیت(ع) در اوج مظلومیت بودند. فخر رازی می‌گوید که در تاریخ فرزندان زیادی از پیامبر(ص) را کشتند، ولی عالم پر از فرزندان پیامبر(ص) است.
خطیب بعثه مقام معظم رهبری در ادامه به روایت‌های تاریخی متعدد در شهادت نوادگان اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: از دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس ظلم‌های بسیاری به اهل بیت(ع) و فرزندان آنان شد. در دوره‌ای بحث سادات‌کشی مطرح شد و فرزندان امام سیادت خود را مخفی می‌کردند و تنها در دوران کوتاه انتقال قدرت از بنی امیه به بنی‌عباس فرصتی برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فراهم شد .
وی اظهار کرد: هانری کربن فیلسوف معروفی است که بارها به ایران آمده بود و با علامه طباطبایی صحبت می‌کرد. ابراهیمی دینانی می‌گوید یکی از شب‌ها که با او همراه شدم، از او پرسیدم که وقتی دلت می‌گیرد چه ذکری می‌گویید؟ او جواب می‌دهد که هر وقت دلم می‌گیرد یا صادق(ع) یا باقر(ع) می‌گویم و احادیث این دو امام(ع) را می‌خوانم.
حجت‌الاسلام اویسی در پایان بیان کرد: هانری کربن می‌گوید که در تمام ادیان الهی و غیرالهی کار کردم، ولی ندیدم بزرگانی مثل اجدادشان این قدر حقیقت علم را معنا ببخشند؛ یعنی یک فیلسوف غربی ذکر و آرامش خود را از این امام همام می‌گیرد. اکنون حرم مطهر این امام خالی است و امشب دیگر هیچ زائر ایرانی در مدینه نیست تا به سراغ حرم امام(ع) برود. بعد از شهادت حضرت باقرالعلوم(ع)، امام صادق(ع) بدن پدر را در اوج مظلومیت دفن کردند. هنوز هم آثار این مظلومیت قابل مشاهده است.
در ادامه این مراسم، حاج میثم مطیعی به مناجات‌خوانی و مرثیه‌سرایی در مظلومیت و شهادت امام باقر(ع) و مصیبت‌های ایشان در دروان کودکی در کربلا پرداخت که با هم‌نوایی زائران عزادار بر فضای معنوی مراسم افزوده شد.

کد خبر 1193857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha