فقر دانش ابتدایی در آثار تولیدی نشان از عدم توجه به مباحث تئوریک است

یک نویسنده گفت: فقر دانش ابتدایی در آثار تولیدی حال حاضر نشان از عدم توجه به مباحث تئوریک از جمله مکاتب دارد که باید با برنامه‌ریزی درست آن را غنی کنیم.

 

به گزراش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، دومین نشست نویسندگان نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «به وقت داستان» با مدیریت محمد حسن جمشیدی برگزار شد. این نشست با حضور جعفر توزنده‌جانی، شهرام شفیعی، محمد دهریزی، مصطفی خرامان، محسن هجری، محمدرضا یوسفی، محمد حمزه‌زاده، طاهره ایبد، حسن احمدی، داوود امیریان، کمال شفیعی و ساسان ناطق عصر روز گذشته ۱۵ تیرماه در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

کمال شفیعی مدیر امور ادبی استان های حوزه هنری کشور در ابتدای این نشست با بیان اینکه رمان نوجوان یکی از نیازهای ادبیات امروز ما است که توجه جدی و موفقی تا کنون به آن نشده است، گفت: بر اساس نشست پیشین و مطالب خواسته شده در آن، محمدرضا یوسفی طرح پژوهشی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ارائه کرده است که در این نشست به آن می‌پردازیم.

شفیعی با تاکید بر نقش و اهمیت ادبیات کودک و نوجوان در پویایی جامعه آینده کشور گفت: در نظر داریم تا برنامه‌هایی از جمله مسابقه رمان نویسی نوجوان، کارگاه های آموزشی و تولیدی رمان نوجوان برگزار کنیم.

وی افزود: فراخوان مسابقه رمان نویسی نوجوان در این نشست در اختیار اساتید حاضر قرار خواهد گرفت تا نظراتشان را روی آن ارائه کنند.

* سطح پژوهشی میان اهالی دانشگاهی ادبیات کودک و نوجوان ضعیف است

محمدرضا یوسفی نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان در بخش بعدی این نشست با پرداخت به طرح پوهشی خود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: طرحی که در نشست گذشته مطرح کردم در مورد ارائه کتاب‌های آموزشی در مکاتب و سبک‌های گوناگون به علاقه‌مندان رمان‌نویسی بود. ضرورت این موضوع در حوزه کودک و نوجوان در همه امور مربوطه می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: سوال بسیاری از نویسندگان در مورد مبحث مطرح شده این است که چرا باید این کتب را مطالعه کنیم و روی مکاتب کار کنیم.

یوسفی ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب از علوم تئوریک مرتبط با آن استفاده‌ درست نمی‌کردند و با نگاه ژورنالیستی به آن می‌پردازند.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت سطح پژوهشی میان اهالی دانشگاهی ادبیات کودک و نوجوان کشور گفت: دانشگاه‌های ما و دانشجویان نیز از اهمیت مکاتب، سبک‌ها و تئوری‌های مربوط به رمان بی‌اطلاع هستند.

وی که علاوه بر داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، به نمایش نامه‌نویسی و فیلم نامه‌نویسی نیز مشغول است ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم تا برای این طرح ابتدا یک شورای تخصصی و کارشناسی راه‌اندازی شود و بر اساس تجربه چندین ساله خود مطمئنم نتیجه‌های موفقی خواهد داشت.

یوسفی در پایان گفت: فقر دانش ابتدایی در آثار تولیدی حال حاضر نشان از عدم توجه به مباحث تئوریک از جمله مکاتب دارد که باید با برنامه‌ریزی درست آن را غنی کنیم.

* اهمیت مخاطب‌شناسی ادبیات کودک و نوجوان انکار ناپذیر است

محسن هجری یکی دیگر از صاحب‌نظران حاضر در این نشست با تایید سخنان یوسفی گفت: مخاطب‌شناسی یکی از بخش‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا تولیدات مناسبی در راستای آن صورت گیرد.

هجری افزود: یکی از دلایل عدم مخاطب شناسی درست آن هم در حوزه کودک و نوجوان تعیین چهارچوب تعریف شده و سلیقه‌ای از سوی مراکز و ارگان های دولتی است که گریبان گیر بسیاری از نویسندگان نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در تعریف رمان نوجوان ضرورت شناخت مخاطب نادیده گرفته شده است و همچنان با شیوه نوجوانان دهه ۶۰ پیش می‌رویم و کتاب‌ها و رمان‌ها را برایشان تجویز می‌کنیم در حالی که نوجوان امروز متفاوت از آن است.

هجری در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلات رمان کودک و نوجوان به قرارداد‌ها و امنیت آن برای نویسنده‌ها مربوط می‌شود که باید از سوی سازمان‌های فرهنگی و هنری مثل حوزه هنری مورد توجه قرار گیرد. قطعا اگر قرار داد تنظیم شده با نویسنده‌ها آرامش خاطر برای نویسنده‌ها ایجاد کند کمک بسزایی به ادبیات کودک و نوجوان خواهد کرد.

* نشست‌های تخصصی متعدد با فواصل زمانی کوتاه برگزار شود

جعفر توزنده‌جانی نیز در سخنان کوتاهی حرکت «به وقت داستان» به سوی فعالیت‌های عملیاتی در ادبیات کودک و نوجوان را خواستار شد و آنرا نیازمند برپایی نشست‌های تخصصی متعدد با فواصل زمانی کوتاه دانست.

* کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در حوزه هنری راه‌اندازی شود

طاهره ایبد نیز با حضور در دومین نشست نویسندگان نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان «به وقت داستان»  در مورد قرار داد‌های با نویسندگان گفت: مطالب ارائه شده اساتید این نشست درست است اما بخشی از مشکلات ادبیات کودک و نوجوان در انعقاد قراردادها میان ناشر و نویسنده از سوی نویسندگان است چرا که گاهاً ناخوانده قرارداد را امضا می‌کنند.

ایبد با اشاره به نقش و اهمیت دیدار نویسندگان با هم و برپایی سفرهای جمعی به نقاط گوناگون کشور در پیشرفت ادبیات داستانی به ویژه کودک و نوجوان ادامه داد: دیدارهای ما با هم کمک می‌کند تا بسیاری از طرح‌های ما پخته شود و همچنین دیدارهای ما با مردم مثل سفر‌های جمعی نویسندگان به شهرهای گوناگون کشور به خصوص شهرهای دورافتاده نتایج مهمی داشته و دارد چرا که نویسندگان درک تازه‌ای از دنیای پیرامون خود به دست خواهند آورد. از سویی دیگر این سفرها منجر به شناسایی استعداد‌های درخشان ادبیات کودک و نوجوان نیز می‌شود.

ایبد در پایان افزود: یکی دیگر از کارهای موثری که می‌تواند در این امر ما را یاری کند راه اندازی کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در حوزه هنری است.

* اتصال میان نویسنده و مخاطب کودک و نوجوان امروز کم شده است

علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان با تایید سخنان ایبد گفت: الگوبرداری میان نوجوانان امروز بسیار متفاوت از نوجوانان دهه ۶۰ و ۷۰ است و اتصال میان نویسنده و مخاطب خیلی کم شده است.

وی افزود: بسیاری از کتاب‌های منتشر شده ناشران در بخش کودک و نوجوان آثار ترجمه شده غیر ایرانی است و ایراد بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جانباز با تاکید بر اینکه شناخت نویسندگان ایرانی از سوی مخاطبان کودک و نوجوان باید بیشتر شود، گفت: آموزش نسل جوان حوزه نویسندگان کودک و نوجوان هم یکی از نیازهای ادبیات امروز کشور است. می‌توانیم با آموزش های درست و برنامه‌ریزی به ذائقه‌سازی صحیح کودک و نوجوان خود بپردازیم.

وی ادامه داد: بازگشت به ادبیات کهن یکی از راههای موثر در جذب مخاطب نوجوان به ادبیات بومی است.

جانباز افزود: یکی از تجربه‌های موفق ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان راه اندازی باشگاههای ادبی ویژه این محدوده سنی است.

وی در پایان گفت: ما در حوزه هنری کودک و نوجوان آمادگی هر گونه همکاری در زمینه های مورد نظر اساتید حاضر در این نشست هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

کد خبر 1194263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha