تلاش بن سلمان برای نزدیکی به صهیونیست‌ها با تشکیل مجمع امنیتی عربی- عبری

رسانه های عبری زبان گزارش دادند: «محمد بن سلمان» برای نزدیکی به صهیونیست‌ها تصمیم دارد تا مجمع مشترک امنیتی منطقه ای عربی- عبری را تشکیل دهد.تشکیل این مجمع نشانه ائتلاف علنی ریاض با تل آویو است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رسانه های عبری زبان در گزارشی اعلام کردند: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با تشکیل مجمع مشترک امنیتی منطقه ای با میانجی گری آمریکا به ائتلاف علنی با رژیم صهیونیستی اقدام کرده است.

شبکه تلویزیونی رسمی اسرائیل فاش کرد: عربستان واسرائیل تلاش خود را برای دستیابی به توافق برای تشکیل مجمع امنیتی منطقه ای بیشتر کردند.

 

این شبکه گزارش داد: ریاض و تل آویو برای دستیبابی به تفاهم درباره تشکیل این مجمع تلاش می کنند. این مسئله درجریان سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض در نیمه ژوئیه اعلام می شود. اگرچه این مئسله هنوز به توافق نهایی نرسیده است.

این شبکه اعلام کرد: فرماندهان امنیتی اسرائیل درباره درخواست عربستان برای کنارگذاشتن نیروهای ناظر بین المللی مستقر درجزیره تیران و صنافیر و جایگزینی با تدابیر امنیتی مشخص شده توسط تل آویو، شرط دارند.

 

با این وجود، نهادهای نظامی رژیم صهیونیستی یکسال پیس با درخواست عربستان برای کنار گذاشتن این نیروها موافقت کرد.

به گزارش این شبکه، فرماندهان امنیتی درتل آویو معتقدند که حضور ناظران بین المللی دراین دو جزیره اهمیت دارد و منافع رژیم صهیونیستی را تضمین می کند. به خصوصکه امنیت کشتیرانی در تنگه تیران تامین می شود، زیرا نمی تواند به ضمانت های امنیتی ایالات متحده آمریکا اعتماد کرد.

 

براساس این گزارش، انتظار نمی رود فرماندهان امنیتی از رسیدن به تفاهم بین دو طرف در این زمینه جلوگیری کنند. رژیم صهیونیستی اجازه انتقال تیران و صنافیر به عربستان را مشروط به موافقت ریاض برای پرواز هواپیمای غیرنظامی اسرائیل به مقصد جنوب شرق آسیا علاوه بر تدابیر امنیتی دیگرکرده است.

در این گزارش آمده است: محافل رسمی اسرائیل پیش بینی می کنند که عربستان با انجام پروازهای مستقیم از فروگاه بن گوریون به فرودگاه جده موافقت کند تا فلسطینی هایی که در داخل مایل به ادای حج هستند، جابجا کند.

 

این شبکه در گزارش خود آورده است: «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تماس با عربستان برای بحث و بررسی این موضوعات گفتگو کرد.

یک شبکه عبری زبان برای نخستین بار ازاطلاعات تکان دهنده ای درباره پیشرفت عادی سازی عربستان و اسرائیل از جمله ارتباط روزانه درسطح بالا بین مقامات دو طرف پرده برداشت.

 

الون بن دیوید، خبرنگار نظامی شبکه 13 عبری زبان، در گزارشی طولانی که از داخل عربستان تهیه کرد و پس ازانتشار آن جنجالی در اسرائیل ایجاد شد، می گوید که محمد بن سلمان روزانه از طریق واتساپ با مسئولان اسرائیل ارتباط برقرار می کند.

وی فاش کرد: کاخ ملک سلمان در ریاض در زمان های مختلف مورد بازدید عناصر موساد و روسای ستاد ارتش اسرائیل و برخی از ژنرال ها قرار گرفته است.

 

بن دیوید می گوید: عربستان به طور مخفیانه تجهیزات امنیتی ونظامی در معاملات مالی را خریداری می کند. این درحالی است که بسیاری از شرکت های اسرائیل در عربستان برای ماموریت های اطلاعاتی خطرناک فعالیت می کنند.

برای نخستین بار، بن دیوید اعلام کرد: جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا، درسفر ماه جاری خود به عربستان، یک مسئول بلند پایه اسرائیلی را با خود به ریاض می برد که نشانه حسن نیت برای نزدیکی بین تل آویو و ریاض است.

 

یک روزنامه عبری زبان نیز تاکید کرد: تغییر ریشه ای در موضعگیری مسئولان عربستان نسبت به پیشرفت در مسیر عادی سازی با اسرائیل قبل از سفر جو بایدن به ریاض وجود دارد.

روزنامه اسرائیل هیوم گزارش داد: گزارشگر و تحلیلگر امور امنیتی این روزنامه «یوآف لیمور»اخیرا به شهر ریاض در عربستان سفر کرده است. لیمور، نگاه مسئولان عربستان و تمایل آنها به روابط با اسرائیل را منتقل کرد.

 

لیمور در گزارش خود آورده است که آنها از وی با لبخند استقبال کردند و به او گفتندکه آیا اسرائیلی هستی؟ خوشامدی. آنها تمایل خود را به رابطه با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

این روزنامه نوشت: در سال های اخیر تعداد زیادی از اسرائیلی ها که بیشتر آنها از نهادهای نظامی هستند، به عربستان سفر کردند.این سفرهای کاملا مخفیانه با هواپیماهای شخصی انجام شده است، اما اخیراً عربستان به تدریج درهای خود را به روی اسرائیلی هایی که ویزای خارجی دارند، به ویژه تاجران باز کرده است. به زودی شرکت های اسرائیلی می توانند از آسمان عربستان به سمت شرق پرواز کنند.احتمال می رود در آینده اسرائیلی های بیشتری به عربستان سفر کنند.

کد خبر 1194815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha