کلاف سردرگم آشوراده؛ «دایه‌های مهربان‌تر از مادر» مانع اصلی توسعه گلستان

عده ای که خود را حامی و فعال محیط زیست معرفی می کنند با هر طرح توسعه‌ای که قرار باشد در گلستان اجرا شود، مخالفت می‌کنند. اینها که اغلب در خارج گلستان به سر می‌بَرند آیا دایه‌های مهربان‌تر از مادر برای گلستان و گلستانی‌ها هستند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، فریده ستایشگر؛ سال‌هاست تنها جزیره ایرانی دریای خزر در سکوت و انزوا به سر می‌بَرد و گویا قرار هم نیست به این سکوت عذاب‌آور پایان داده شود.

 

در بیش از دو دهه اخیر هرگاه اسم آشوراده به میان آمد عده‌ای بلافاصله وارد میدان شدند و یقه‌ها دریدند که اگر گلستانی‌ها بخواهند طرحی گردشگری در این جزیره ایجاد کنند چه و چه می‌شود اما همان ها درباره ساخت پتروشیمی در شبه جزیره میانکاله، شکارها و صیدهای بی‌رویه و کشتار پرندگان مهاجر، تبدیل جنگل‌های چندین میلیون ساله هیرکانی به زباله‌دانی، نابودی جنگل‌ها و ساخت ویلاها و هزاران فاجعه زیست محیطی دیگر سکوت کرده‌اند.

 

موضوعی که معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان هم در واکنش به اتفاقاتی که پشت پرده برخی اقدامات توسعه‌ای و مخالفت ها و سنگ اندازی هایی که در مسیر اجرای آنها می‌شود از رسانه‌های استان خواسته که اجازه ندهند گلستان را مهندسی کنند.

 

اما ماجرای آشوراده به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد که برای نخستین بار زمزمه‌های برنامه‌ریزی برای جزیره‌ای که شهرتش به عنوان منطقه‌ای ویژه و ذخیره‌گاهی زیستی در جهان بی‌بدیل بود، شنیده شد. اما ماجرا به زمزمه‌ها ختم نشد و تا جایی پیش رفت که متاسفانه اراضی ملی آشوراده به عنوان تنها جزیره دریای خزر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد.

 

نخستین طرح ارائه شده از سوی این سرمایه‌گذار، کتابچه‌ای بود که مختصات ساحلی کشورهایی مانند مالزی را الگوی طرح قرار داده بود و آنچه آخرین درجه اهمیت را داشت، حفظ محیط و تنوع زیستی منطقه بود. با این همه با اقدام قضایی واگذاری این اراضی و طرح ملغی شد.

 

با توجه به آن فرآیند ناصحیح سازمان حفاظت محیط‌ زیست پس از آن هرگز با اجرای طرح گردشگری در آشوراده موافقت نکرد تا اینکه حسن روحانی بر سرکار آمد و در جریان دو سفری که به گلستان داشت به مردم این استان قول داد تا آشوراده دالان توسعه گلستان شود اما در دولت های یازدهم و دوازدهم که تنها ژست حامی محیط زیست را داشتند، اتفاقی نیفتاد. هرچند در سال ۹۷ و زمان مناف هاشمی استاندار وقت گلستان کلنگ پروژه طبیعت گردی آشوراده با حضور آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان به زمین زده شد اما همان دایه‌های مهربان‌تر از مادر جلوی اجرای پروژه را گرفتند.

 

در زمان هادی حق شناس، استاندار سابق گلستان هم با اینکه تلاش‌های بسیاری از سوی استاندار و مجمع نمایندگان گلستان صورت گرفت اما این کارها راه به جایی نبرد و در نهایت نوبت به دولت سیزدهم رسید و مردم گلستان انتظار داشتند تا گره کور توسعه استان را باز کند.

 

 

در سفر اسفندماه سال گذشته دولت سیزدهم‌ به گلستان اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده در مساحت ۲۲ هکتار به تصویب رسید. ضمن اینکه رئیس جمهور نیز در جریان ان سفر بلافاصله از فرودگاه گرگان به خلیج گرگان و آشوراده رفت و در بازدید از این جزیره تاکید کرده بود «منعی برای عملیاتی شدن طدح گردشگری آشوراده وجود ندارد و همه نهادها مکلف به رفع گره از پیش روی این طرح هستند».

 

پس از آن سفر شورای عالی معماری و شهرسازی ملاحظات و موارد لازم این طرح را به مدیران گلستانی و سازمان همیاری شهرداری‌های این استان که مجری پروژه بود اعلام کرد.

 

در ماه های گذشته اخبار متفاوت و ضد و نقیضی درباره سرنوشت این طرح شنیده می‌شد تا اینکه چند روز قبل در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی باردیگر طرح گردشگری جزیره آشوراده مورد تایید و تصویب قرار نگرفت.

 

جالب است که اقای سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه با تاکید بر رویکرد طبیعت گردی در آشوراده گفته بود «محور موافقت های قبلی سازمان در جزیره آشوراده همین موضوع و گردشگری گسترده بوده و آنچه به عنوان گردشگری متمرکز در صورتجلسه کمیته ارزیابی سال ۹۶ عنوان شده است در بند ۵ همین صورتجلسه به صراحت به احداث سازه های سبک و قابل حمل اشاره دارد از این رو در جهت حفاظت از ارزش‌های بی نظیر اکولوژیکی و گردشگری جزیره آشوراده و جلوگیری از تکرار وقایع تلخ ساخت و ساز در روستای زیارت گرگان، سازمان با هرگونه ساخت و ساز جدید در جزیره مخالف است».

 

این در حالی است که احداث سازه هایی مانند هتل ها و متل ها قرار است در سایت پشتیبان که در ساحل بندرترکمن واقع شده، ایجاد شود. اینکه حرف بالاترین مقام‌ اجرایی کشور که مطالبه مردم یک استان و منطقه نیز هست اینگونه از سوی سازمان ها و دستگاه‌های دولتی زمین گذاشته می‌شود آیا هدفی جز ناامید ساختن مردم و جلوگیری از توسعه و پیشرفت دارد؟

 

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی گفته «طرح گردشگری در آشوراده با ارائه دلایل متقن کارشناسی شده فراکسیون محیط زیست و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با نظر اکثریت اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب نشد».

 

سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از جمله مخالفان طرح گردشگری آشوراده بوده که بعید  است اطلاع کافی از وضعیت اکولوژیکی، گردشگری، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم مجاور این جزیره خبر داشته باشد. 

 

وی ادعا کرد «برای ما تأمین منافع مردم به ویژه جوامع محلی بسیار مهم است و ما تا انتها پای منافع مردم و توسعه پایدار کشور ایستاده‌ایم». گویا رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به مهم‌ترین چیزی که توجه ندارد همان خواست و منافع جوامع محلی است و گرنه این حجم از مانع‌تراشی بدون شنیدن استدلال‌های کافی از سوی مردم و مسئولان استان گلستان چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

 

باید دید واکنش مسئولان گلستانی به این تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی چیست و آیا سازمان محیط زیست و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به تنهایی می‌توانند امیدهای مردم یک استان را از دولت ناامید کنند یا خیر؟

 

کد خبر 1194932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha