کاهش نرخ رسمی پوند و یورو/بورس تهران؛ میزبان بزرگان دانش بنیان کشور می شود

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به باشگاه ۱۰۰هزار میلیاردی‌ها پیوست، بورس تهران؛ میزبان بزرگان دانش بنیان کشور می شود، نرخ رسمی پوند ۵۴۰ ریال و یورو ۴۵۰ ریال کاهش یافت برخی از اخبار اقتصادی امروز خبرگزاری شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۱ تیر شبستان به شرح زیر است:

بورس تهران؛ میزبان بزرگان دانش بنیان کشور می شود

«محمدرضا شاه‌نظری» با بیان اینکه بورس اوراق بهادار تهران پتانسیل پذیرش شرکت های حوزه دانش بنیان و صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارد و از پذیرش سهام این دسته از شرکت ­ها استقبال می‌کند، افزود: حضور این شرکت ها در بورس منجر به بزرگ شدن و عمق بخشی به بازار سرمایه می‌شود.

 

وی بر جایگاه شرکت های صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور های پیشرو در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازار سهام در کشورهای توسعه یافته، از صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، به طوری که در برخی از کشورهای پیشرو در این حوزه، سهم این صنایع بالغ بر ۳۰ درصد از کل ارزش بازار آنهاست. همچنین سهم این صنایع پس از بحران سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ بیشتر شده است.

 

شاه‌نظری علاوه بر اهمیت پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات در بورس تهران را نیز سبب توسعه سیستم های نظارتی عنوان و خاطرنشان کرد: همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات به بهبود سامانه های نظارتی منجر می‌شود و در سال‌های اخیر نیز شاهد تحولات مناسبی در این حوزه بوده‌ایم.

 

معاون نظارت بر بازار مزیت همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات را کمک به دیجیتالی شدن بورس تهران اظهار داشت و گفت: بورس تهران در راستای دیجیتالی شدن با همکاری و تعامل با شرکت های فناوری اطلاعات اقدام به راه‌اندازی سامانه سنجش (سامانه نظارتی جامع شرکت بورس) کرده است، به طوری که با بهره‌مندی از سامانه سنجش و ارتباط آن با سایر سامانه‌ها، ضمن ارسال بیش از ۱۲۰۰ هشدار نظارتی به کارگزاران، نظارت هوشمند در این حوزه را آغاز کرده است. همچنین در راستای بهبود مستمر سامانه‌های نظارتی، بورس تهران از تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نظارت هوشمند استقبال می‌کند.

 

خزانه بانک مرکزی در دولت قبل، طعمه خاصه‌خرجی‌های سیاسی و غیرسیاسی شد

سازمان برنامه و بودجه در توضیحاتی در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌ها نوشته است: کسانی که با غیرواقعی دیدن درآمدها و بی‌عملی برای تحقق اهداف بودجه، کسری وحشتناک بودجه را رقم زدند و برای جبران آن دست در جیب محرومان بردند و با چاپ پول صورت‌مساله را پاک کردند؛ حالا نگران معیشت مردم شده‌اند.

وقتی خزانه بانک مرکزی در دولت قبل، طعمه خاصه خرجی‌های سیاسی و غیرسیاسی شد، مشخص بود که با عبور حجم نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان تورم بیش از ۵۰ درصدی به مردم تحمیل خواهد شد.

حالا بعد از هشت‌سال که نرخ سرمایه‌گذاری ثابت پایین‌تر از منفی ۴ است و حتی به‌اندازه نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری نشده؛ هدف‌گذاری رشد اقتصادی در کنار کنترل تورم چه کسانی و با چه عملکردی را برآشفته است؟

 استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی توسط دولت و بانک‌ها ریشه اصلی تورم در کشور است که با قطع برداشت از خزانه بانک مرکزی برای تأمین هزینه‌های جاری و کنترل نسبی بانک‌ها در فروردین ماه امسال بعد از ۹ سال میزان رشد نقدینگی در کشور منفی شد. 

تورم نسبتاً بالا در خردادماه ۱۴۰۱ حاصل سیاست اصلاح ساختاری در حوزه ارزی بود. لنگرکردن نرخ ارز بر قیمت ۴۲۰۰ تومان یک سیاست نادرست و به پشتوانه ارز حاصل از فروش نفت صورت گرفته بود و چنانچه دولت در سالجاری جلوی آن را نمی‌گرفت، به دلیل فشار بر افزایش پایه پولی، تورم فزاینده حاصل از آن در آینده، رفاه مصرف کننده را بسیار بیش از چیزی که امروز شاهد آن هستیم، کاهش می‌داد؛ لذا دولت دقیقا با تأکید بر دغدغه معیشت بلندمدت دست به اصلاحات ساختاری و از جمله حذف ارز ۴۲۰۰ زده است.

چالش‌های اقتصادی فعلی موروثی از تفکرات، نگرش‌ها، روش‌ها و ساختارهای بلندمدت ناسازگار با شرایط واقعی اقتصاد طی دهه‌های گذشته بوده است، لذا؛ عدم تغییر در ریل‌گذاری اقتصادی گذشته منجر به ورشکستگی کامل دولت و ناکارآمدی قطعی آن می‌شد که دولت سیزدهم از ابتدای استقرار خود نسبت به تغییر این ریل اقدام  کرد. هرچند اصلاحات ساختاری در ابتدای امر مشکلاتی را برای همه فعالان اقتصادی ایجاد خواهد کرد. 

دولت به دنبال اصلاحات ساختار اقتصادی «در شرایط تحریم» است (هرچند رفع تحریم ظالمانه دغدغه اصلی او است). مراد از اصلاح ساختار اقتصادی،‌گذار از مالکیت دولتی بر نفت، منابع طبیعی و انواع و اقسام تصدی‌گری دولتی،‌گذار از دولتی که در آن قیمت‌ها با اتکا به منابع نفت به‌صورت دستوری تعیین می‌شود، اصلاح ساختار بودجه و کاهش هزینه‌های دولت، اصلاح نظام بانکی، بسترسازی جهت نقش‌آفرینی گسترده بخش خصوصی و رونق تجارت در سطح بین‌الملل به‌منظور افزایش قدرت اقتصادی و در نتیجه افزایش قدرت چانه‌زنی در سطح بین‌الملل است.

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به باشگاه ۱۰۰هزار میلیاردی‌ها پیوست

«روح الله قاسمیان»، مشاور مدیرعامل و رئیس اداره کل روابط عمومی و امور مشتریان بانک در جمع خبرنگاران گفت: رشد منابع این بانک در سال‌های گذشته بیشتر از رشد نقدینگی بوده که معنای آن افزایش سهم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از بازار پولی بانکی کشور است.


قاسمیان همچنین اظهار داشت: نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور در طول ۱۵ سال فعالیت خود، ۱۲ میلیون و ۲۴۵هزار فقره وام به ارزش ۱۶۶هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است.


وی درباره تعداد مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: این بانک با جذب بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر مشتری، خوش حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی کشور را در اختیار دارد، زیرا نسبت مطالبات به مصارف این بانک کمتر از نیم درصد بوده و در شبکه بانکی بهترین عملکرد به شمار می‌رود.


قاسمیان اظهار کرد: از جمله دلایل اقبال مردم به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، فعالیت این بانک در حوزه قرض‌الحسنه است؛ به‌طوری که وام‌های پرداختی این بانک همگی قرض‌الحسنه بوده و کارمزدی بین صفر تا حداکثر ۴ درصدی دارد.


رئیس اداره کل روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: این بانک با پیشتازی در ارائه خدمات غیرحضوری، زمینه تسهیل شدن فرآیند دریافت خدمات را برای مشتریان فراهم کرده است. مواردی همچون افتتاح حساب آنلاین، درخواست وام آنلاین، کارت هدیه آنلاین، احراز هویت آنلاین سجام و سفته الکترونیکی از جمله خدماتی است که این بانک به شبکه بانکی معرفی کرده است.


وی در همین رابطه افزود: در دوره مدیریت جدید، بهبود زیرساخت‌ها و تکمیل سامانه‌های حوزه فناوری اطلاعات از جمله مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است. ارائه پیشخوان (شعبه مجازی) و سفته الکترونیکی نیز در همین راستا و برای تکمیل زنجیره خدمات الکترونیکی بانک صورت گرفته است.

 

نرخ رسمی پوند ۵۴۰ ریال و یورو ۴۵۰ ریال کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ رسمی پوند ۵۴۰ ریال و یورو ۴۵۰ ریال کاهش یافت. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۴۹ هزار و ۹۹۶ ریال و یورو نیز ۴۲ هزار و ۳۵۷ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۲ هزار و ۸۷۹ریال، کرون سوئد ۳هزار و ۹۶۶ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۱۳۲  ریال، کرون دانمارک پنج هزار و ۶۹۳ ریال، روپیه هند ۵۲۹ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۶ هزار و ۴۳۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۰ هزار و ۲۴۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۰ هزار و ۵۸۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۵۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد. هر دلار کانادا نیز ۳۲ هزار و ۳۵۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۵ هزار و ۷۶۴ریال، راند آفریقای‌جنوبی دو هزار و ۴۶۷  ریال، لیر ترکیه دو هزار و ۴۱۸ ریال، روبل روسیه ۶۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هزار و ۸۷۵ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت دلار استرالیا امروز ۲۸ هزار و ۳۴۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۲۹ هزار و ۹۲۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۴ هزار و ۸۹۶ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا یک‌هزار و ۱۶۷ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۳ هزار و ۱۴ ریال، یکصد درام ارمنستان ۱۰ هزار و ۲۷۶ ریال و دینار لیبی هشت هزار و ۶۱۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۲۵۳ریال، یکصد بات تایلند ۱۱۵ هزار و ۹۰۴ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۴۸۹ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۲ هزار و ۷۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۸ هزار و ۸۸۰ ریال، هر لاری گرجستان ۱۴ هزار و ۶۰۸ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۷۹۸ ریال، افغانی افغانستان ۴۷۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۴۳۲ ریال، منات  آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۷۴ هزار و ۹۶۳ ریال، سومونی تاجیکستان سه هزار و ۹۸۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

ثبت‌نام‌کنندگان جدید واجد شرایط، یارانه و معوقات را می‌گیرند

تمامی سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه جهت دریافت یارانه کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول دریافت یارانه شناخته شده‌اند، تا پایان هفته یارانه و معوقات خود را دریافت می‌کنند.

 

پیرو اطلاعیه‌های قبلی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه در سامانه https://my.gov.irثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

 

در صورتی که بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی گردیده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1195182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha