«حیا و عفت» ریشه حجاب/ دشمن، بنیه های اعتقادی مردم را نشانه گرفته است

در قرآن کریم، آموزه های دینی و علما، فقها و بزرگان دینی به حجاب و عفاف بسیار تاکید کرده اند و حجاب را رمز پیشرفت و کمال جامعه دانسته اند. ریشه حجاب، حیا و عفت است و امروز دشمنان به دنبال از بین بردن نجابت و پاکدامنی میان جامعه اسلامی هستند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن کریم از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آنرا حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می‌داند که به فواید آن نیز در بسیاری از آیه های قرآنی اشاره و تاکید شده است.

 

«حجاب، نشانه پاکدامنی» حجاب زن، نشانه عفت و پاکدامنی او است. چرا که از نظر اسلام هر قدر زن، جانب عفاف و حجاب را رعایت کند، پسندیده تر و به تقوا و پاکی نزدیکتر است. «حجاب، نشانه پرهیزکاری» رعایت حجاب از سوی زنان، نشانه تقوا پیشگی او است. «حجاب،  مایه خیر» حجاب، مایه خیر و صلاح، برای زنان است.

 

یکی دیگر از فواید حجاب، رمز پیشرفت و کمال در جامعه است. جامعه‌ای که در آن، زن با آرایش، خودآرایی، خودنمایی، جلوه فروشی و طنازی حاضر می‌شود، جامعه‌ای با صلابت، جدی و پویایی نخواهد بود. جامعه‌ای که زن‌هایش با آرایش و خودنمایی دائماً دنبال این هستند که شمار بیشتری از نگاه‌های مردان هوسران را به سمت خود جلب کنند؛ چنین جامعه‌ای جای کار و تلاش و علم و دانش نیست.

 

در قرآن کریم، آموزه های دینی و علما، فقها و بزرگان دینی به حجاب و عفاف بسیار تاکید کرده اند و حجاب را رمز پیشرفت و کمال جامعه دانسته اند. بدون تردید، اندام زن به ویژه اگر به آرایه‌ها و پیرایه هایی، آراسته گردد هیجان‌انگیز و هوس آفرین است. از سوی دیگر زن، بخش عظیمی از نیروی انسانی یک جامعه را تشکیل می‌دهد و در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، نقش‌آفرینی قابل‌توجهی می تواند داشته باشد.

 

اسلام با طرح پوشش زن در حقیقت حضوری سازنده در اجتماع برای او رقم می‌زند و با دستورهای حکیمانه و رهگشای هایی که در چگونگی منش و روش او ارائه داده، از یک سو این نیروی عظیم را از تباه شدن و در گوشه‌ای بی‌هدف و بی‌اثر ماندن نجات داد و از سوی دیگر جلوی فساد گستری و ناهنجاری‌های ناشی از اختلاط مرد و زن را گرفته است.

 

همه آحاد جامعه در مقابل سلامت نفسانی یک جامعه مسئول و مسئولیت مهم‌تر در این باره بر دوش خانم‌هاست. بنابراین، یکی دیگر از دلایل ضرورت حجاب این است که می‌خواهیم محیط جامعه، محیط کار و تلاش و علم‌آموزی و دانش باشد و لازمه آن، این است که جامعه محیطی کاملاً جدی و باصلابت باشد که این امر منوط به پوشش، سادگی و وقار زن است.

 

اهمیت حجاب و عفاف و راهکارهای ترویج آن در جامعه

 

حجاب همواره بخش عمده از رسالت انبیاء و اولیاء و علما بوده است به طوری که یکی از وظایف علمای دین و جامعه مقوله عفاف است، اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. یکی از مظاهر جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان است که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان و به ویژه زنان گذاشته شده است.

 

یکی از زنان فعال در حوزه اجتماعی به هفته عفاف و حجاب که مربوط به واقعه گوهرشاد به دست رژیم پهلوی است، اشاره ای کرد و گفت: تعداد زیادی از مردان و زنان که در مقابل دستورات بد حجابی حکومت ایستادگی کردند در این واقعه به شهادت رسیدند.

 

«مریم رحیم زاده» اظهارداشت: واژه های حجاب و عفاف به هم پیوسته هستند که توسط خدای متعال درون همه انسان‌ها اعم از زن و مرد به ودیعه نهاده شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه لازمه ایجاد پوشش و حجاب در جامعه، داشتن پایه‌ های اعتقادی و بینشی است، تصریح کرد: این موضوع  باید به باور و فرهنگ  عمومی تبدیل  شود چراکه ریشه حجاب، حیا و عفت است و امروز دشمنان به دنبال از بین بردن نجابت و پاکدامنی میان جامعه اسلامی هستند.

 

وی اظهارداشت: زنان ایران اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند که مهم ترین خواسته این قشر نیز بحث حجاب بود و با پوشش مناسب علیه نظام ستمشاهی به پا خاستند و تاکنون بر حفظ آن نیز در جامعه کوشا بوده اند اما تعداد کمی از دختران و زنان در این روزها تحت تاثیر شبکه های مجازی و رسانه های دشمنان نسبت به حجاب و عفاف بی اهمیت شده اند که نیاز به تلنگر دارد.

 

رحیم زاده، افزود:حیا و عفت علاوه بر اینکه وسیله‌ای برای تعالی و تکریم شخصیت و حفظ کرامت انسانی زن و مرد است بلکه باعث حفظ  کیان و بنیان خانواده و باعث سلامتی جامعه می‌شود زنان و دختران جامعه اسلامی نباید تحت تاثیر رسانه های دشمنان قرار بگیرند چرا که بحث عفت در گذشته های دور نیز مطرح بوده و همیشه مورد تاکید بوده است.

 

وی گفت: ترویج  حیا و عفت از طریق  گفتمان‌سازی و مقابله با فرهنگ غرب میسر است که  این می‌تواند جامعه را از شر فرهنگ‌های غلط و شیطانی مصون نگه دارد متاسفانه در این روزها در شبکه های اجتماعی در خصوص حجاب و بد حجابی مطالب زیادی دیده می شود که بیشتر نیز تلاش می کنند تا به منافع خود دست یابند، فروش محصولاتی از جمله پوشاک و لوازم آرایش از آن جمله است که تلاش می کنند تا در این خصوص به اقتصاد کلانی دست یابند.

 

این بانوی فعال اجتماعی بیان کرد: امروز دشمن با ترفندهای مختلف به دنبال رخنه در جامعه به دست خودمان بوده و این مسئله تهدیدی خطرناک برای کشور به شمار می‌آید.

 

وی یکی از هنجارهای کهن و سنت‌های ملی و دینی ایران اسلامی را سنت پسندیده حجاب هنگام حضور در جامعه دانست و تصریح کرد: مردم ایران اسلامی از فرهنگ بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

رحیم زاده اظهارداشت: متأسفانه لباس‌های جلف و بی‌کیفیت با قیمت مناسب در دسترس  همه قرار دارد و هم اکنون فروشگاه ها و مغازه ها، چنین لباس هایی را عرضه خواهند کرد.

 

وی افزود: طراحان باید به سمت و سوی لباس های پوشیده و مناسب بروند چرا که هم اکنون نیاز است لباس های شیک و مناسب و باحجاب بیشتر عرضه شود و بیشتر خانواده ها در این خصوص نیز مشکل دارند.

 

یکی از فروشندگان لباس مجلسی در بجنورد گفت: هم اینک بیشتر لباس هایی که برای فروش عرضه کرده، خارجی است چرا که قیمت مناسب دارد و همچنین از تنوع نیز برخوردار است.

 

«امین فیروزه ای» افزود: با وجود اینکه مشتریان زیادی به دنبال لباس های شیک، متنوع و با قیمت مناسب هستند اما در بازار چیزی برای ارایه وجود ندارد و هم اکنون بازار مملو از لباس های خارجی است.

 

وی نیز خواستار حمایت از تولید کنندگان صنعت پوشاک شد و افزود: متاسفانه هزینه های تولید پوشاک در کشور بسیار بالا است و بیشتر تولید کنندگان در این زمینه متضرر شده اند چرا که پارچه بسیار گران است.

 

وی بر حمایت از صنعت نساجی تاکید کرد و گفت: متاسفانه این صنعت در کشور از رونق افتاده و تولید کنندگان در این خصوص مورد بی مهری قرار گرفته اند .

 

حجت الاسلام والمسلمین «رضا نوری» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد در خطبه های نماز جمعه هفدهم تیرماه در بجنورد مرکز استان به ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب اشاره کرد و اظهارداشت: رعایت عفاف و حجاب دستور دینی و حکم شرعی است و مربوط به دولت و حرف ما نیست.

 

وی با بیان اینکه در قرآن و آموزه های دینی به عفاف و حجاب و پاک دامنی بسیار سفارش شده است، افزود: به فرموده امام علی علیه السلام قدر و منزلت افراد پاکدامن حتی از مجاهدت در راه خدا نیز بیشتر است.

 

حجت الاسلام نوری به زنان و دخترانی که حجاب و پوشش اسلامی خود را رعایت نمی کنند، گفت: همه ما قرآن، اهل بیت و روز عاشورا را قبول داریم چرا که در این روز همه اقشار مختلف با رعایت و پوشش اسلامی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کنند. 



 امام‌جمعه بجنورد گفت: امامان معصوم و همچنین امام حسین (ع) برای مبارزه با فساد و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند.



وی با بیان اینکه رعایت حجاب دستور صریح دینی است و حرف ما نیست، اظهارداشت: در قرآن به موضوع حجاب به صورت روشن اشاره شده و از زنان خواسته شده که مو و گردن خود را بپوشانند و زینت و آرایش آشکارا نداشته باشند این دستور خدا است و نباید نسبت به دستور خدا لج بازی داشته باشیم چرا که در قیامت باید پاسخگو باشیم.


امام جمعه بجنورد با بیان اینکه عفت و پوشش آنقدر ارزش دارد که پیامبران، امامان و بزرگان دین به خاطر آن کشته و به شهادت رسیده اند، افزود: فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر در این خصوص باید پررنگ تر شود.


نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهارداشت: هم اینک امر به معروف و نهی از منکر در خصوص پوشش مناسب باید از اداره ها، دستگاه ها و سازمان ها شروع شود و خود مدیرکل و مسئول باید این مهم را ارزیابی کند و حتی اداره ها در این خصوص نمره نیز خواهند گرفت.


امام جمعه بجنورد اظهارداشت: هم اکنون مکان های عمومی و تفریحی و بوستان ها نیز در این خصوص باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و همچنین بازاریان نیز باید وارد نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب شوند.

 

رعایت حجاب؛ واجب شرعی و مطالبه دینداران 

 

امام جمعه بجنود رعایت حجاب را واجب شرعی و مطالبه دینداران خواند و گفت: بی‌حجابی و گسترده شدن بستر گناه و معصیت، دامن خانواده‌های بدحجاب را می‌گیرد.

 

حجت الاسلام نوری عفت و پاکدامنی را از اصول اخلاق دانست و گفت: کسی که عفت پیشه کند بنا بر روایت الهی و ائمه، جهاد کرده و مقام و اجر شهید را دارد.

 

وی اظهارکرد: جوانی که بتواند مسیر ناپاکی و بی عفتی را برود اما حجاب و حیا را رعایت کنند و بر آن استمرار داشته باشد، اجرش کمتر از مجاهد در راه خداوند نیست.

 

هزاران نفر از مردم مشهد در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۱۴ برای اعتراض به قانون کشف حجاب رضاخان در مسجد گوهرشاد تحصن کردند که همان روز، رژیم وابسته رضاخانی به مردم حمله کردند و بیش از دو هزار متحصن را به شهادت رساندند و پیکر پاک ایشان را در گورهای دسته جمعی به خاک سپردند.

 

 

کد خبر 1195196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha