نماز جمعه نماد مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان است/ رونق مساجد زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی است

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه نماز جمعه نماد مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی است، گفت: مدیر جامعه اسلامی در یک جایگاه نشسته است که مسئولیت او، از بُعد دینی اش، قابل انفکاک نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۲۱ تیر)  در جلسه شورای فرهنگی عمومی استان، اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید و تاکید دارد که در روز جمعه برای اقامه نماز جمعه برای ذکر خداوند متعال بشتابید و  هر چیزی که مانع از نماز جمعه است را کنار بگذارید.

 

حجت الاسلام«الله نور کریمی تبار» با تاکید بر اینکه امروز نیاز به فرهنگ سازی برای حضور مردم  برای نماز جمعه داریم، تصریح کرد: نماز جمعه پایگاه بزرگ دینی، فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه است، اینکه  در ۵ مرداد اولین سالگرد نماز جمعه در کشور قرارگاهی برای توسعه و ترویج فرهنگ  نماز جمعه برگزار شود، برنامه ای بسیار ارزشمند است.

 

وی با بیان اینکه حضور در نماز جمعه یک واجب عینی در زمان امام معصوم(ع) است، گفت: نماز جمعه  در زمان کنونی یک واجب تاخیری است، نماز جمعه یک فریضه عبادی و سیاسی است و بُعد حاکمیتی دارد، در زمان حکومت اسلامی برگزاری نماز جمعه تاثیرگذار است‌ و از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه در سنگر نماز جمعه مسائل روز جهان اسلام و کشور به وسلیه خطیب نماز جمعه بیان می شود، ابراز کرد:  امروز سنگ نماز جمعه، مورد هدف دشمنان نظام و انقلاب اسلامی قرار گرفته است و باید تلاش شود که این سنگر، بیش از گذشته سنگر تقویت شود.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه در کل کشور  ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در سراسر کشور وجود دارد، یادآور شد: باید تلاش کنیم سنگر نماز جمعه را رونق بخشیم و زمینه و شرایطی را فراهم کنیم که شاهد حضور گسترده‌ اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان در نماز جمعه باشیم.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه امروز یک خانم افریته در آمریکا برای کشف حجاب در شبکه های معاند و دشمن تبلیغ و ترویج می کند، گفت: البته حضور مردم و به ویژه بانوان عفیفه نقشه  آنها خنثی می شود و نشان می دهد که فرهنگ حجاب و عفاف در بطن جامعه اسلامی زنده و پویا است.

وی با با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی و عفاف زدایی در جامعه کاهش یابدباید مساجد و نماز جمعه رونق پیدا کند، تصریح کرد: لازم است که برنامه ها و مشوق هایی برای حضور جوانان در مساجد ایجاد کنیم که اگر این گونه شود دیگر در حوزه مسائل اجتماعی، مجبور به پرداخت هزینه های سنگینی نخواهیم شد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر حضور مسئولان در نماز جمعه، گفت: مدیران و مسئولان هم از لحاظ جایگاه مدیریتی و مسئولیتی که دارند و هم به عنوان افرادی که متدین هستند، بایستی  در نماز جمعه  حضور گسترده داشته باشند، مدیر جامعه اسلامی در یک جایگاه نشسته است که مسئولیت او، از بُعد دینی اش، قابل انفکاک نیست.

 

وی با بیان اینکه توجه به مسائل دینی و شرعی از الزامات مدیر در جامعه اسلامی است، ابراز کرد:  مدیران جامعه اسلامی  باید برای آحاد جامعه الگو  و هم دعوت کننده به مسائل دینی و حضور مردم در مراسمات دینی و ملی باشند، مسئول هم زمینه ساز  برای توسعه و ترویج فرهنگ دینی در جامعه اسلامی باشند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از فرصت هایی که برای غفلت زدایی برای ما وجود دارد مرگ و یاد مرگ است، گفت: مساجد پایگاه های ارتباط با خدا هستند و بالاترین نقش را باید امام جماعت در مساجد داشته باشد و برنامه های مسجد با محوریت امام جماعت برگزارگردد.

 

وی با بیان اینکه نماز جمعه نماد مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان است، ابراز کرد: دشمن حضور مردم در نماز جمعه را رصد می کند و ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم نقش مقابله با توطئه ها و تهاجم فرهنگی دشمنان ایفا کنیم و از این فرصتی که خداوند برای برای ما مهیا کرده است در راستای فرهنگ سازی مبانی دینی تلاش کنیم.

 

امام جمعه ایلام با اشاره به برگزاری مراسمات ختم در سطح مساجد، افزود: در مجالس و مراسم ختم چه کسی متخصص تر از روحانی و امام جماعت در حوزه مسائل دینی و یادآوری معاد وجود دارد و  متاسفانه در برخی جلسات، برخی افراد به عنوان مداح، مسائلی را مطرح می کنند که به حوزه مسائل دینی آسیب می زنند و باید در این زمینه متولیان مسجد باید برگزاری مراسم ختم را در سطح مساجد نظام مند کنند و از وجود روحانیت معزز در مراسمات ختم استفاده کنند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه  به برخی ناهنجاری ها در اجرای مراسمات ختم اشاره کرد و گفت: یکپارچه سازی آرامستان ها و مسطح کردن آن نیز نیاز به مدیریت دارد که علاوه بر هزینه های سنگین در زمینه سنگ قبر برای صاحبان میت، موجب برخی مشکلات در زمینه تردد مردم می شود که نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.

 

وی در ادامه نیز بر امادگی همه نهادها برای استقبال و پذیرایی از زوار اربعین حسینی در استان و مرز مهران، خاطرنشان کرد: لازم است که در زمینه آمادگی مساجد بین راهی و فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی و مسائل بهداشتی با توجه به گرمای هوا اقدامات لازم از سوی مسئولان امر انجام شود.

 

گفتنی است، نشست شورای فرهنگ عمومی استان ایلام با حضور سردار شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام، حسنی، معاون سیاسی و  امنیتی استاندار ایلام و جمعی از مسئولان دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان با محوریت ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور برگزار شد.

 

 

کد خبر 1195243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha