لزوم پیگیری مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون انتخابات

حجت الاسلام زکوی با تاکید براینکه لازم است نظارت برانتخابات بر عهده یک نهاد مستقل باشد،گفت: برای جلوگیری از بد اخلاقی در انتخابات و نظارت دقیق رهبری در سال ۱۳۹۶ سیاست‌های کلی انتخابات را نوشتند لازم است این مهم در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت‌الاسلام «علی اصغر زکوی» ظهر سه شنبه (21 تیر)در نشست خبری که به مناسبت 26 تیرماه سال 1359 سالگرد تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، به وظایف قانونی شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد:  شورای نگهبان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی در ایران است که از زمان تصویب متمم قانون اساسی در سال 1286 در قانون اساسی ایران وجود داشته است و تغییر حکومت نیز در اصل این نهاد تغییر چندانی ایجاد نکرد.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه  قبل از انقلاب اسلامی و طبق اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه، شورای نگهبان برای جلوگیری از تصویب قانون‌های مغایر با شرع در مجلس شورای اسلامی به وجود آمد، افزود: هرچند طی سال‌های 1286 تا 1357، مدت بسیار کمی این اصل به اجرا درآمد. پس از انقلاب نیز این نهاد، همین کارویژه اصلی را دنبال می‌کرد اما علاوه بر نظارت بر قوانین مجلس، وظایف دیگری از جمله نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی را بر عهده داشت.

 

حجت الاسلام زکوی ماموریت اصلی شورای نگهبان را در چهار بخش برشمرد و گفت: حفظ اصلیت نظام، حفظ جمهوریت نظام، تفسیر قانون اساسی و اعتبار بخشی قانونی به مجلس شورای اسلامی از وظایف شورای نگهبان است.

 

وی، ماموریت مستمر این نهاد در انتخابات آتی را رصد فعالیت کنشگران سیاسی، نمایندگان فعلی مجلس، نامزدهایی که در انتخابات گذشته موفق نبودند اشاره کرد وگفت: در حال غنی سازی پرونده انتخابات سال 1402 هستیم.

 

حجت الاسلام زکوی با بیان اینکه در انتخابات آسیب‌های زیادی وجود دارد به ویژه در انتخابات شورای شهر و روستا، افزود: طبق تفکیک وظایف نظارت بر انتخابات، انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست. نظارت این بخش بر عهده سه نماینده مجلس شورای اسلامی است.

 

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با تاکید براینکه لازم است نظارت بر انتخابات بر عهده یک نهاد مستقل باشد، تصریح کرد: برای جلوگیری از بد اخلاقی در انتخابات و نظارت دقیق رهبری در سال 1396 سیاست‌های کلی انتخابات را نوشتند لازم است این مهم در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

 

حجت الاسلام زکوی، نداشتن نهاد ناظر مستقل بر کل انتخابات را نقص قانونی دانست و ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای دخالت در عزل و نصب‌ها به سیاست کلی انتخابات که توسط رهبری نوشته و ابلاغ شده است بپردازند.

 

وی با بیان اینکه عملکرد دولت و مجلس سبب برگشت اعتماد مردم به دولت می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس امیدآفرینی نداشته باشند شرکت مردم در انتخابات آتی کم‌رنگ می‌شود.

 

حجت الاسلام زکوی یادآور شد: فضای انتخاباتی باید از کانون‌های قدرت و ثروت دور باشد اگر قانون کلی انتخابات که مورد تایید رهبری است اجرا شود جلوی پول‌های کثیف در انتخابات جلوگیری می‌شود.

 

وی ضمن گله‌مندی از دخالت مستقیم نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران، خاطرنشان کرد: با به اوج رسیدن دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کار مدیران سبب شد رهبری در دو مرحله تذکرات لازم را به نمایندگان بدهد. رهبری تاکید کردند نمایندگان برای جلوگیری از فساد به عنوان مشاور در انتصاب مدیران دخالت کنند.

 

حجت الاسلام زکوی با اشاره به اینکه شورای نگهبان وظیفه نظارت مستمر بر کار نمایندگان مجلس را ندارد، یاداور شد: برخی نمایندگان با تهدید و با هدف تطمیع در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند این موارد در پرونده تایید صلاحیت آنان تاثیر دارد.

کد خبر 1195407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha