۴۱۹۸ نفر در استان زنجان نوبت چهارم واکسن کرونا را دریافت کردند

تقیلو با بیان اینکه ۸۲ پایگاه سلامت شهری و ۴۵۳ مورد خانه بهداشت روستایی واکسن تزریق می کنند، افزود: ۴ هزار و ۱۹۸ نفر در استان زنجان  نوبت چهارم واکسیناسیون را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: براساس آمار از اواسط تیرماه شروع پیک جدیدی از کرونا در استان پیش بینی می شود.

 


مشهود تقیلو ادامه داد: در پیک ششم شاهد امیکرون با سویه جدید با گستردگی بالایی بودیم ولی با همکاری مردم و جریان سازی رسانه ها حساسیت خوبی بین مردم ایجاد شد و بالغ بر 50 درصد مردم واکسیناسیون دز سوم را دریافت کردند. 

 


وی افزود: در حال حاضر ویروسی از غرب اروپا آغاز شده است از نوع بی ای 4 و 5 است و این سویه امیکرون قدرت سرایت بیشتری از بی ای یک و دو دارد.

 


این مسئول بر ضرورت آگاه سازی مردم از این پیک جدید تاکید کرد و یادآور شد: سویه جدید امیکرون راه هوای تحتانی یعنی ریه را تهدید می کند و قدرت سرایت بالایی دارد که اگر در واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها دقت نشود شاهد آمار مبتلایان خواهیم بود.

 


تقیلو با یادآوری اینکه در حال حاضر 21 مبتلا شده در بیمارستان های استان بستری هستند، گفت: آمار بستری های جدید در 24 ساعت گذشته 12 نفر ثبت شده است همچنین آمار بستری هفتگی از 6 نفر به 13 نفر رسیده است و در یک ماه اخیر سیر افزایش بستری داشتیم.

 


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه شاهد ساده انگاری کرونا از سوی همه مسئولان و مردم هستیم، گفت: متاسفانه بدون اعلام وزارت بهداشت مسئولان در جلسات اداری استفاده از ماسک را کنار گذاشته اند.

 


وی با اشاره به اینکه به جز شهرستان های طارم و خرمدره که رنگبندی زرد هستند مابقی شهرهای آبی هستند، خاطرنشان کرد: میزان واکسیناسیون مردم استان زنجان در نوبت اول 94 درصد، نوبت دوم 87.5 درصد و نوبت سوم 51 درصد است.

 


تقیلو با یادآوری اینکه زمان تزریق نوبت چهارم واکسن پس از گذشت 6 ماه از تزریق نوبت سوم است، افزود: از بین 200 هزار و 894 نفری که می توانند این نوبت را تزریق کنند تنها 4 هزار و 198 نفر نوبت چهارم را تزریق کردند.

 


این مسئول با یادآوری اینکه واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر و ابتلا به کرونا نقش مهمی دارد، خاطرنشان کرد:  استریزانکا، سینوفارم، برکت، پاستور و نورا واکسن های موجود در استان است و برخلاف شایعات موجود در خصوص عوارض کرونا، به جز تب و حساسیت عارضه خاصی به صورت ثابت از تزریق این واکسن ثبت نشده است.

 


به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان بعد از فروکش کردن کرونا خلوت شد از اینرو این مراکز تعطیل و به پایگاه های سلامت شهری و روستایی منتقل شد.

 


تقیلو با بیان اینکه 82 پایگاه سلامت شهری و 453 مورد خانه بهداشت روستایی واکسن تزریق می کنند، خاطرنشان کرد: سه مرکز تجمیعی در استان همچنان باقی است که در صورت مراجعه بالا به مراکز بهداشت این مراکز تجمیعی راه اندازی می شود.

 


وی با یادآوری اینکه مرکز تجمیعی خودرویی نیز در دانشگاه علوم پزشکی استان فعال است، افزود: واکسن سینوفارم و پاستور در استان زنجان بیشترین متقاضی را داشته است.

 


این مسئول در خصوص واکسیناسیون کودکان، 45 درصد کودکان 9 تا 12 سال و 25 درصد کودکان 5 تا 9 سال واکسیناسیون انجام دادند.

کد خبر 1195591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha