مدیریت مسجد یک هنر است

حجت الاسلام ملک مکان گفت: مدیریت مسجد یک هنر است که لازم است این هنر کسب شود و مسجد مدیریت شود و در مساجد باید تغییرات و تحولاتی شکل گیرد و افراد جوان تر کار را دست بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «حسین ملک مکان»، امروز (چهارشنبه 22 تیر) در همایش «مسجد جامعه پرداز» در تالار «حافظ» شیراز برگزار شد، گفت: مسجد یکی از مهمترین پایگاه های دینی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با اشاره به اینکه از بدو تاسیس در صدر اسلام تاکنون نقش بسزایی در جنبش ها و حرکت ها و سایر فعالیت های اجتماعی، سیاسی و جهادی داشته است، تاکید کرد: نقش مسجد در پیروزی انقلاب و پیشتیبانی از جبهه ها بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه آنچه که باعث تاسف و نگرانی است اینست که در این سال های اخیر مسجد آنگونه که باید منشا خیرات و تحولات باشد و رونق داشته باشد، نقش آن کمرنگ شده است، تاکید کرد: عوامل مختلفی در این امر دخیل است.

حجت الاسلام ملک مکان گفت: ایجاد فرهنگسراها، حسینیه ها و مهدیه ها باعث شده مسجد از مرکزیت بیفتد و اجتماعاتی که در مسجد شکل می گرفت پراکنده و سوق داده شد و می توان این موضوع را مدیریت و تدبیر کرد که حسینیه ها و تکایا می توانستند در کنار مسجد باشد و محوریت در اختیار مسجد باشد.

وی با اشاره به اینکه امام جماعت که باید امام محله باشد، صرفا امام جماعت است و ارتباطی که با اقشار مختلف داشته باشد، را ندارد و برخی ائمه جماعت در زمان نماز حضور دارد و با افراد هیچ ارتباطی ندارد، اضافه کرد: برخی مسجدی ها با عدم توجه و برای رقابت سعی در حذف همدیگر می کنند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مساجد خالی از جوانان و نوجوانان هستند و در مساجد چند نفر از افراد مسن حضور دارند، تاکید کرد: مدیریت مسجد یک هنر است که لازم است این هنر کسب شود و مسجد مدیریت شود و در مساجد باید تغییرات و تحولاتی شکل گیرد و افراد جوان تر کار را دست بگیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس افزود: کار در مسجد برای ائمه جماعت یک کار جنبی شده است در حالی که باید مرکز اصلی و پایگاه یک طلبه باید مسجد باشد چون مسئولیت طلبه ترویج دین مبین اسلام است و بهترین مکان برای ترویج دین، مسجد است.

وی با اشاره به اینکه نیاز است مسئولین حمایت های لازم را از مساجد داشته باشند و پشتیبان اصلی مسجد مردم و خیرین هستند، اظهار کرد: پیش همایش است که دوره آموزشی و کارگاهی برای ائمه جماعت برگزار شود.

کد خبر 1195623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha