معرفت عامل سعادت انسان در دنیا و آخرت است

حجت الاسلام شجاعی با بیان اینکه معرفت نفس شرط هر معرفتی است، گفت: معرفت عامل سعادت انسان در دنیا و آخرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «محمد شجاعی» در همایش سبک زندگی عفیفانه که امروز (چهارشنبه ۲۲ تیر) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: در آموزه های دینی معرفت نفس، شرط هر معرفتی است، البته علم و معرفت با یکدیگر متفاوت است.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به عدم شناخت انسان در حوزه های مختلف افزود: اتفاقی که در فعالیت های فرهنگی، دینی و حوزوی در علوم انسانی در سطح جهان رخ داده این است که بشر موضوع را نمی شناسد و برای شخصی که نمی شناسد، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، مدیریت، سیاست، تعلیم و تربیت، هنر و مسائلی از این قبیل را می نویسد که خاصیتی نداشته و حتی مضر است.  

وی عنوان کرد: در شرایط امروز بشر بدترین وضعیت انسانی را طی می کند با اینکه بیشترین پیشرفت در تکنولوژي را دارد ولی این دانش نتوانسته مشکلات بشریت را حل کند.

حجت الاسلام شجاعی افزود: در اسلام خودشناسی شرط هر معرفتی است و معرفت با علم فرق دارد آنچه مایه سعادت انسان در دنیا و آخرت است، اطلاعات نیست و اطلاعات امتیاز می آورد ولی شرافت نمی آورد و نمی توانیم بگوییم هر کسی سواد بیشتری دارد، انسان تر و سعادتمندتر است.

وی توضیح داد: معرفت فهمی است که با قلب انسان ادراک می شود، بر خلاف علم که با عقل ادراک می شود، معرفت عرفه است و اطمینانی است که با قلب انسان اتفاق می افتد و انسان نسبت به آن آرامش می یابد، معرفت توانایی است و قدرت می آورد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: معرفت میزان رشد انسان را نشان می دهد، علم تا به معرفت تبدیل نشود وبال گردن و حجت روز قیامت است و در خصوص آن سوال می شود، بنابراین معرفت است که برای شخص توانایی و قدرت می آورد و آنچه در اسلام سفارش شده و عامل سعادت انسان در دنیا و آخرت است معرفت است.

وی اعلام کرد: حضرت علی (ع) می فرماید نسبت به خودت جاهل نباش، کسی که خودش را نشناسد و به معرفت نفس خود جاهل باشد هیچ چیز را نمی شناسند.

حجت الاسلام شجاعی گفت: در آموزه های دینی ما سه شاخص برای سعادت دنیوی و اخروی داریم که در کارهای فرهنگی این شاخص ها می تواند مورد توجه قرار گیرد که آیا در افراد این شاخص ها بیشتر می شود که افزایش آن نشان دهنده اثرگذار بودن آن کار فرهنگی است.

وی اظهار کرد: شاخصه اول مهربانی و عشق(رحمانیت و رحیمیت) است، اگر کسی روز به روز مهربان تر نیست و عشقش نسبت به همه ماورا بیشتر نمی شود این فرد متوقف است، کسی که الفت نمی گیرد و نمی گذارد با او الفت بگیرند هیچ خیری در او نیست.

کارشناس مسائل دینی گفت: شاخصه دوم آرامش است، اگر فرد آرام نیست و عصبی و زودرنج است و نمی شود با او راحت صحبت کرد این فرد رشد انسانی ندارد.

وی اضافه کرد: شاخصه سوم شادی است روح وقتی غمگین است بیمار است و حضرت علی (ع) فرمود غم بیماری روح است و در فرمایشی از  پیامبر آمده انسانی که برای دنیا گریه می کند داخل جهنم می شود.

حجت الاسلام شجاعی افزود: وقتی مهربانی نیست، دین نیست؛ انسان کنار مومن موج مهربانی، آرامش و شادی می گیرد و بدون معرفت نفس نمی توانید به این شاخصه های سعادت برسید.

وی در ادامه بیان کرد: بیش از ۴۰۰ تعریف از انسان در علوم مختلف وجود دارد، وقتی نگاه غلط باشد، ارزیابی ها و قضاوت ها هم اشتباه می شود، در علوم انسانی قرن ها دارد این اتفاق می افتد.

کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: نفس انسان پنج مرحله دارد مرحله اول کمال جمادی است که ارزش و احترام انسان و معشوق هایش جمادی است و با این نگاه مقایسه های مادی صورت می گیرد و قرآن می فرماید کسی که اهل مقایسه و مسابقه است هیچ وقت به بهشت راه نمی یابد.

وی اضافه کرد: مرحله دوم نفس انسان، کمالات گیاهی و نباتی است رشد، تغذیه، تولید مثل، قدرت بدنی و زیبایی اندام بخش های گیاهی هستند، مرحله سوم نفس انسان کمالات حیوانی است که شامل کشش به جنس مخالف، ازدواج، ایجاد خانواده، زندگی اجتماعی، خدمت به همنوع و غیر همنوع و امانت داری می شود.

حجت الاسلام شجاعی یادآور شد: مرحله چهارم نفس انسان، عقلانی است انسان در این بخش عالم شده و شبیه فرشتگان می شود و تولید کرده و ایجاد تنوع می کند و مرحله پنجم نفس فوق تجرد یا فوق عقل یا بخش انسانی است که فرشتگان برای آن انسان را سجده کردند.

کد خبر 1195702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha