حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است

نجفی با بیان اینکه جنگل های زاگرس با پدیده زوال مواجه هستند، گفت: حفاظت مراتع و جنگل ها به عنوان سرمایه ای ملی، وظیفه ای همگانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، «شیرزاد نجفی» امروز در سخنانی اظهار داشت: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارش ها، وجود ریزگردها و گرم شدن هوا، حفاظت از جنگل های استان در اولویت اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

 

وی افزود: در این راستا با اجرای طرح پایش جنگل ها، پیشگیری از ورود دام، جلوگیری از شخم زیر اشکوب و همچنین مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های جنگلی از جمله اقدامات کاری در حال انجام می باشد.

 

مدیرکل منباع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه هر هکتار جنگل در سال هزار متر مکعب آب را تولید می کند، گفت: جنگل های لرستان سالیانه یک میلیارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب را تولید و ذخیره و بیش از ۸۰ میلیون تن گرد و غبار را جذب می نمایند.

 

نجفی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه جنگلی شناسایی و ثبت گردیده و عملیات اصلاح، احیا و حصارکشی گونه های با ارزش و ژنتیک در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی به کانون های بحرانی استان در خصوص شناسایی آفات و بیماری های جنگلی اشاره کرد و اظهار داشت: اسفند ماه ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ عملیات بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی در سطح ۶۰۰ هکتار از جنگل های استان انجام شده و در برخی از نقاط نیز پروانه برگخوار بلوط شناسایی و عملیات پایش در حال انجام است.

 

نجفی علت طغیان پروانه برگخوار بلوط را کاهش بارش، گرم شدن هوا، بالا رفتن قند، پروتئین و کربوهیدرات در سطح برگ درختان بلوط دانست و گفت: برای مبارزه با این آفت برگخوار، ضمن استفاده از محلول کم خطر، از تله های نوری و مبارزه مکانیکی نیز استفاده شده است.

 

وی همچنین افزود: خشکسالی، ریزگرد و آلاینده‌ها، چرای بی رویه دام، تبدیل و کشت زیر اشکوب جنگل ها، آفات و بیماری ها، توسعه معادن و راه ها، اجرای پروژه های عمرانی در دل جنگل، بالا رفتن سن درخت و عدم زادآوری از عوامل تخریب جنگل ها هستند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان  اظهار کرد: یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار پراکنش دارند که به لحاظ وسعت، در رتبه دوم کشور هستند.

 

کد خبر 1196017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha