امام هادی(ع) در حفظ و گسترش نهضت علوی و مکتب اسلام نقش مهمی ایفا کرد

درویش با بیان اینکه امام هادی(ع) در زیارت ناحیه مقدسه توانستند از مقام و جایگاه اهل بیت(ع) سخن بگویند، گفت: آنحضرت در این زیارتنامه، شیعیان را دعوت کردند تا با علم، شناخت، معرفت و بصیرت نسبت به ائمه کوشاتر باشند.

«رقیه درویش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تبریک میلاد دهمین آسمان امامت، حضرت هادی(ع) اظهار کرد: امام هادی(ع) بعد از پدر بزرگوارش در سن هشت سالگی  به مقام امامت نائل شدند و با دوران سخت از لحاظ سیاسی و اجتماعی همراه بود.



این استاد اخلاق بیان کرد: از اسلام ناب و سیره نبوی که دچار دستخوش زیادی شده بود حضرت توانست به نحو احسنت حراست و نگهبانی کند که از جمله این حراست ها در زمینه، حفظ میراث و دستاوردهای ائمه پیشین و بیان معارف اسلامی بود.



وی افزود: روایات زیادی را آن حضرت در ابواب مختلف فقهی و نیز زیارت ناحیه مقدسه بیان کرده که یکی از مهمترین دستاورهای ایشان است که بجا مانده است.



درویش گفت: آنحضرت همچنین پاسخ به شبهات عقیدتی در زمینه های مختلف و دفاع از اصل اسلام و حفظ عقاید مسلمانان را در این دوره ها بیان می کردند و مردم را از دست شیادان فرهنگی حفظ می نمودند.



وی ادامه داد: آنحضرت از طریق تربیت شاگردان مختلفی که داشتند توانستند آنان را به گونه ای بار بیاورند که آنها نیز در دفاع از دین، ولایت و امامت اهل بیت(ع) کمال تلاش را داشته باشند و هر کدام از آنان نیز دارای آثار گران سنگی هستند که مکتب علوی را به آیندگان منتقل کردند.



درویش تصریح کرد: امام هادی(ع) توانست در مناطق مختلفی که قلمرو اسلام بود در ایران، آفریقا و حجاز وکلا و نمایندگانی را انتخاب کنند و این از دستاوردهای بزرگ و زمینه ساز برای دوره غیبت محسوب می شود.



وی با اشاره به اینکه از دوران امامت امام کاظم(ع) حضرات معصومین عملا مردم را آماده قضیه «غیبت» می کردند، ادامه داد: این آمادگی برای این بود که مردم بداند همیشه دسترسی به امام ندارند و با زندان رفتن امام کاظم(ع) مردم فهمیدند که دسترسی به امام کم کم غیر مستقیم می شود.



درویش اظهار کرد: امام هادی(ع) با شیوه نامه نگاری در حفظ و گسترش نهضت علوی و مکتب تشییع نقش مهمی را ایفا کرده و نامه هایی را به وکلا و شیعیانشان دادند.

وی در ادامه همچنین به «زیارت جامعه کبیره» اشاره کرد که امام هادی(ع) در زیارت ناحیه مقدسه چقدر زیبا توانستند از مقام و جایگاه اهل بیت(ع) سخن بگویند و ادامه داد: در این زیارتنامه، امام شیعیان را دعوت کردند تا با علم، شناخت، معرفت و بصیرتمان نسبت به ائمه کوشاتر باشیم.



درویش در خصوص زیارت جامعه کبیره بیان کرد: زیارتنامه ای که ابدا اختصاص به امام خاصی ندارد بلکه توصیف بلند و بلیغی از جوانب مختلف و در مورد کل، اصل ولایت و امامت است و نسبت به تمام ائمه یک نگاه دارد چون همه نور واحد هستند.



وی اذعان کرد: نقش این زیارتنامه تاکید بر رهبری ائمه شیعه به عنوان پیشوایان حکومت اسلامی است، این دعاها نور و برهان خداوند عالم نزد اهل بیت(ع) را نشان می دهد.



درویش تصریح کرد: شیعه باید کسانی را بر حق بداند که طبق فرامین الهی مانند یک قرآن ناطق هستند و کسی که از این معارف بهره مند شود توصیف رابطه برهان خداوند در نزد اهل بیت(ع) را کاملا درک می کند.



وی خاطرنشان کرد: در این زیارتنامه ارتباط امامت، توحید، توصیف مقام علمی، سیاسی و اخلاقی ائمه پرداخته شده است.

درویش اذعان کرد: نکته های دیگری که در مورد زیارت جامعه کبیره می توانیم به آن اشاره کنیم و سفارش نموده اند که ما حتما به فرموده امام زمان عجل الله هر روز آنرا بخوانیم این است که در این زیارت با عظمت نکته های بسیار بسیار جالبی نهفته است که می توان گفت زیارت جامعه کبیره اقیانوسی است که مواج از معارف الهی و مضامین عالی دارد که مشتمل بر معرفی مقام ائمه(ع) است.

کد خبر 1196331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha