انتقاد سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از عدم پرداخت ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده در حوزه ورزش

راستینه هفشجانی در خصوص تخصیص ۲۷ صدم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده دریافتی برای ورزش که در حکم قانون است، گفت: متاسفانه در استان‌ها یا پرداخت نمی‌شود یا تخصیص‌ها بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «احمد راستینه‌هفشجانی» شب گذشته (جمعه 24 تیر) در جلسه جمع‌ بندی سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان گلستان گفت: گلستان پنجمین استانی است که کمیسیون فرهنگی مجلس به آن سفر کرده است و در این سفر، کمیته ارزیابی و پیگیری مصوبات سفرهای اعضای کمیسیون و سفرهای رئیس جمهور و هیئت دولت به استان‌ها تشکیل می شود تا روند انجام کارها دریافت، جمع‌بندی و گزارش شوند.

 

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: سفرهای استانی برای خدمت و ایجاد امید به مردم و جامعه است و در این سفرها تاکید می شود که مصوبات سفرهای قبلی برای پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تخصیص به موقع داده شود.

 

وی با اشاره به تخصیص ۲۷ صدم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده دریافتی برای ورزش که در حکم قانون است، گفت: متاسفانه در استان‌ها یا پرداخت نمی‌شود یا تخصیص‌ها بسیار ضعیف است.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: امسال در این قانون ۲ تبصره قرار داده شده که تبصره اول این است که این اعتبار در استان‌ها باشد و وزارت ورزش و جوانان باید گزارش این تبصره را به کمیسیون ارائه دهند و در استان‌ها از محل درآمدهای مالیاتی ابتدا باید سهم ۲۷صدم را پرداخت و سپس به سایر بخش‌ها داده شود.

 

راستینه‌هفشجانی اظهارداشت: انتظار است وزارتخانه‌های مربوطه به خصوص ورزش و جوانان برای پروژه‌های بالای ۶۰ درصد از محل مصوبات گزارش کاملی ارائه دهند تا بتوان پایش، رصد و ارزیابی به موقع و مناسبی انجام داد.

 

وی، یکی از مهمترین مشکلات هیئت‌های ورزشی گلستان را مربوط به ساختمان فعلی اداره کل ورزش و جوانان استان بیان کرد و گفت: هیئت قایقرانی گلستان با اداره کل آموزش و پرورش مشکلی داشت که مقرر شد معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان و نماینده حقوقی و قانونی وزارت آموزش و پروروش جلسه‌ای در تهران برای حل این موضوع داشته باشند.

 

راستینه‌هفشجانی افزود: در بازدید صورت گرفته از میدان سوارکای شهرستان بندرترکمن، ارزیابی ها نشان داد که با تخصیص ۵۰ میلیارد ریال می‌توان در جهت ایجاد امکانات رفاهی معضل سکوهای تماشاگران را حل کرد و کمیسیون تا پایان امسال این مسئله را ساماندهی خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی باید تا پایان سال جاری سه بازارچه دائمی صنایع دستی در گلستان عملیاتی شود، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ، احیا و مرمت اماکن تاریخی و باستانی در این استان، مداخله و فکر اساسی کند.

 

معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: چهار هزار و ۲۰۰ پروژه ورزشی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 5 تا ۹۵ درصد به عنوان میراث دوران گذشته به این دولت رسیده است که با منابع سالانه تخصیصی به این وزارتخانه به ۵۰ سال زمان و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

«بنیامین شکوهی‌فر» افزود: در سفر اسفند ماه رئیس جمهور به گلستان برای ۲۰ پروژه ورزشی نیمه‌کاره این استان دو هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که امیدواریم با تخصیص به موقع همه آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

 

وی از سه برابر شدن بودجه عمرانی ورزش گلستان خبر داد و گفت: گلستان قطب برخی از رشته‌های ورزشی است و اکنون این استان ۱۵۰ ملی‌پوش در رشته‌های مختلف ورزشی دارد.

 

نماینده مردم اصفهان - ورزنه و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهرستان گنبدکاووس به ویژه برج آجری قابوس این شهرستان یک اثر بی‌نظیر در استان گلستان است و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد که با یک راهکار اساسی و اصولی می‌توان در زمینه توسعه گردشگری از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام «حسین میرزایی» با بیان اینکه با راهکارها و همفکری می‌توان بهترین فرصت جذب گردشگر برای این استان فراهم کرد، افزود: ما در استان اصفهان بودجه زیادی نمی‌گیریم، اما یک راهکار اساسی برای جذب سرمایه‌گذار داریم و آن این است که سرمایه‌گذار را می‌آوریم پروژه‌ای را با توجه به توان و ظرفیتش برای کار به او می‌دهیم و توافق می‌کنیم پس از ساخت و ساز مدتی از آن برای خودش بهره‌بردای کند و پس از پایان قرارداد، آن پروژه به متولین استان برای ادامه روند بهره‌برداری واگذار می‌شود که می‌توان این روند را در گلستان هم اجرایی کرد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در ادامه گفت: در دو هفته آینده روند مصوبات از نماینده مردم این استان در این کمیسیون پیگیری خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی علت عقب‌افتادگی استان‌ها و این مناطق را پیگیری نکردن و فاصله داشتن از مرکز و کار جهادی انجام نشدن است بیان کرد و افزود: این اقدامات از سوی خود ما باعث شده تا مردم علیه خودمان شوریده شوند.

 

«مریم جلالی»، معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیز ادامه داد: در بازدیدهای صورت گرفته از صنایع دستی استان به ویژه در بخش تولیداتی پوشاکی مشخص شد که پارچه و نساجی گلستان مزیت رقابتی خوبی دارد.

 

وی با بیان اینکه در این استان سه هزار و ۶۰۰ نفر می‌توانند با ایجاد فرصت تولید، به جای کارخانجات و واحدهای تولیدی، تولیداتی در حوزه صنایع دستی داشته باشند، افزود: بازارچه‌های دائمی صنایع دستی استان گلستان نیز می‌تواند محصولات را به فروش و حتی صادر کنند.

 

جلالی گفت: گلستان ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تولید محصولات صنایع دستی دارد و برای توسعه فرهنگ توسعه، باید خانه و خانواده‌ها همچون روستای عطاآباد آق‌قلا که به صورت خانوادگی به تولید مبلمان می‌پردازند، به مولد تبدیل شوند.

 

وی با بیان اینکه بازارچه‌های صنایع دستی و بازارچه‌های مرزی تکمیل کننده چرخه ارزش این حوزه هستند، افزود: همه پایگاه‌های صنایع دستی پس از راه‌اندازی در خدمت گردشگری و جذب گردشگر هستند.

 

«ارشاد استعدادی»، مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در بازدیدهای صورت گرفته مشخص شد هشت پروژه استان گلستان نیاز به اعتبارات ویژه و برطرف شدن مشکلات حقوقی دارد که امیدواریم این پروژه‌ها و حل نیاز اعتباری آنها در قالب مصوبات سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به گلستان قرار گیرد.

 

وی افزود: این پروژه‌ها در شهرهای گالیکش، مینودشت، کردکوی، آزادشهر، خان‌ببین قرار دارد که برای برخی هم اعتبارات افزایش داده شده و انتظار است با تخصیص به موقع این اعتبارات برای مردم امیدآفرینی و رضایتمندی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شود.

 

استعدادی خاطرنشان کرد: در حوزه مطبوعات نیز جلسه‌ای با حضور فعالان رسانه ای استان با حضور بیژن نوباوه‌وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مصوب شد به زودی جلسه‌ای اختصاصی با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان برگزار شود.

 

«رمضانعلی سنگدوینی»، دبیر مجمع نمایندگان گلستان و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان گلستان از مواهب خدادادی زیاد و ارزشمندی برخوردار است و از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب این استان ظرفیت‌های بی‌نظیری در آن نهفته است.

 

وی با بیان اینکه بهره‌ نبردن از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها باعث شده تا این استان به لحاظ رتبه‌بندی جزو چهار استان پایانی کشور باشد، افزود: گلستان یکی از مهدهای گردشگری در کشور است و اگر این ظرفیت در استان‌های دیگر بود، آن را بهشت می‌کردند.

 

دبیر مجمع نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز دیگر کشاورزی به عنوان یک منبع درآمدی برای مردم استان به صرفه نیست و باید ظرفیت‌های جایگزین درآمدی برای گلستان در نظر گرفته شود.

 

در این جلسه نماینده مردم گنبدکاووس به همراه نماینده مردم شهرهای کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در خصوص حضور نیافتن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه شرق و غرب استان انتقاد کردند.

 

«علی‌محمد زنگانه»، استاندار گلستان نیز در این جلسه در سخنانی کوتاه گفت: برنامه‌ریزی این سفرها و کارها و حضور و بازدیدهای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سوی خود اعضا انجام شده و استانداری هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته است.

 

 

کد خبر 1196451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha