"حسینیه کودک" بستری برای آشنایی بیشتر کودکان با مکتب حسینی است

به گفته حجت الاسلام تقدیری، سازمان تبلیغات اسلامی یک نگاه جدید به هیئت با عنوان حسینیه کودک و نوجوان جهت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با معارف مکتب حسینی شروع کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس سازمان مدارس صدرا سازمان تبلیغات اسلامی در نشست هم اندیشی و ایده پردازی حسینیه کودک با بیان اینکه غرب در بحث تربیت کودک هدف گذاری هایی دارد و خواهان ویژگی هایی برای آنان است، اظهار کرد: غرب برای تربیت ساختارسازی و تشکیلات سازی، برنامه سازی و تولید محتوا کرده است؛ در این برنامه ریزی به گونه ای برنامه ریزی صورت گرفته که خود ساختار اثرگذار است.

 

حجت الاسلام حامد تقدیری ادامه داد: ما می گوییم هویت کودک در 2 تا 6 سالگی شکل بگیرد ولی در غرب اینگونه نیست و تا 6 سالگی از شکل گیری هویت جلوگیری می کرد. محبت عاطفی مادر درغرب به خاطر ساختار موجود برای کودکان تا 18 سالگی است.

 

وی ادامه داد: در غرب افراد بعد از ۱۸ سالگی تنها زندگی می‌کنند، در ظاهر شاید چنین به نظر برسد که غرب به دنبال ترویج فرهنگ استقلال است اما در واقع غرب تمایل دارد انسان‌ها تنها باشند.

 

این محقق با اشاره به اینکه پردرآمدترین مشاغل در غرب در بخش مهدکودک و خانه سالمندان است، افزود: ورود کودکان از سن دوسالگی به مهدکودک در غرب اجباری است که پیش ثبت‌نام و تشکیل پرونده کودکان در برخی کشورها از زمان انعقاد نطفه انجام می‌شود.

 

محقق حوزه کودک و نوجوان در ادامه افزود: ما باید یک ساختار ونظام تربیتی طراحی کنیم؛ وقتی درباره تحول در آموزش و پروش حرف می زنیم ساختار مدرسه است که اثری تاثیرگذار برای کودکان و نوجوانان دارد، ما محتواهایی خیلی مناسبی برای آموزش داریم اما مشکل این است که نمی دانیم چگونه از این محتوا استفاده کنیم وبرای جهاد تبیین سرمایه‌گذاری ما باید در حوزه کودک و نوجوان باشد.

 

تقدیری با اشاره به اینکه شب ها برای کودکان قصه بگوییم و قصه بسازیم و از قصه های دنباله دار استفاده کنیم، اضافه کرد: تصور می‌کنیم در حسینیه کودک تنها وظیفه ما ایجاد سرگرمی برای کودک است و معمولاً این کار با برگزاری کلاس نقاشی انجام می‌شود و این نشان می‌دهد ما برای کودکان در هیئت برنامه‌ای نداریم.

 

رئیس سازمان مدارس صدرا سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است نگاه ما به مهدکودک ایجاد حسینیه کودک با ساختار و قالبی منظم و با برنامه باشد و اجازه دهیم کودکان و نوجوان در تمام برنامه‌ها و مراسم در کنار ما باشند حتی اگر این برنامه‌ها نماز جمعه و یا هیئت باشد.

 

وی اضافه کرد: گام اول برای برگزاری یک مهدکودک طبقه‌بندی و سطح‌بندی کلاس‌ها بر اساس مقطع سنی است و گام بعدی طراحی درست برای این بخش است چنانچه در کشور برای این بخش برنامه‌ریزی‌های جدی انجام می‌شود به‌گونه‌ای که اگر بنا باشد برای مراسم افراد بزرگ‌سال از دو سخنران استفاده شود برای مراسم کودک و نوجوان از بیش از سه سخنران استفاده می‌شود.

 

تقدیری در پایان با بیان اینکه اصلی‌ترین برنامه اردو داشتن سناریو و ماجرا است عنوان کرد: کودکان زیر ۷ سال انجام فعالیت‌هایی نظیر بالا و پایین پریدن، پرتاب کردن، هل دادن، تعادل، ساختن و خراب کردن، درست کردن، پرکردن و خالی کردن، پریدن و بازی با خاک و آب را دوست دارند که مجموع این موارد ۹ سرفصل اصلی مهدکودک‌های کشورهای غربی است که غرب در این حوزه نیز بسیار کوشا و فعال عمل کرده است.

کد خبر 1196461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha