حضور جوانان در مساجد ضامن سعادت دنیوی و اخروی و پیشگیری از ابتلا به آسیب های اجتماعی است

مهدوی با اشاره به برنامه های غنی سازی اوقات فراغت در استان، گفت: حضور نوجوانان و جوانان در مساجد، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری ضامن سعادت دنیوی و اخروی و پیشگیری از ابتلا به آسیب های اجتماعی است

خبرگزاری شبستاناردبیل:

 

اوقات فراغت پیوند تنگاتنگی با شخصیت و زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. چرا که از سویی از فرهنگ جامعه تاثیر می گیرد و از سویی دیگر بر آن تاثیر می گذارد.

 

تشویق نسل جوان به داشتن برنامه های مفید و جامع برای گذران اوقات فراغت خود خصوصاً در ایان فصل تابستان که از دست و مدرسه به دور هستند می تواند به دستیابی ایشان به زندگی متعالی، بالنده و پویا کمک کند و در هویت بخشی دینی و ملی موثر باشد.

 

در ادامه مصاحبه تفصیلی شبکه سبلان با «حسن مهدوی» معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در خصوص طرح غنی سازی اوقات فراغت خواهیم داشت:

 

- در خصوص مفهوم اوقات فراغت و دیدگاه مکتب اسلام توضیحاتی بفرمائید؟

پدیده اجتماعی اوقات فراغت و چگونگی گذران آن تاریخچه طولانی دارد. موضوع اوقات فراغت از شاخه های جدید جامعه شناسی معاصر است و چگونگی گذران اوقات فراغت از ویژگی های فرهنگی جامعه به حساب می آید مفهوم اوقات فراغت به زمان هایی اطلاق می شود که انسان بدور از هرگونه تعهد و کار شخصی، خانوادگی و اجتماعی است.

 

در مکتب اسلام مفهوم فراغت به معنای بیکاری و بطالت و تنبلی نیست طبق آیه 7 سوره شرح «فاذا فرغت فانصب»  به تعبیر مقام معظم رهبری وقتی از کار فراغت پیدا کردی و کارت تمام شد قامت راست کن، یعنی شروع کن به کار و فعالیت تازه و رنج آن را بر خود هموار کن در راه پیشرفت فردی و اجتماعی و حتی ملی نباید دچار رخوت، تنبلی و کسالت شد باید حرکت کرد باید کار و فعالیت و برنامه داشت.

خصوصاً جوانان که باید از این اوقات ذی قیمت نهایت استفاده را بنمایند، طبق فرمایش امام صادق (ع) که فرموده اند: «علیک با الاحداث فانهم اسرع الی کل خیر» بر تو باد که توجه به جوانان چرا که ایشان در کار خیر پیش قدم هستند و باید اذعان داشت که بزرگترین آرمان و فتح الفتوح انقلاب ما به تعبیر امام راحل (ره) تربیت جوانان هست و اهمیت آن از ساقط کردن رژیم ستم شاهی و حتی از استقرار نظام اسلامی هم بیشتر است.

 

- نقش مساجد در غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و ویژگی های فعالیت این قشر در آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اهمیت موضوع غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان همه عناصر مسئول در کشور همچون حاکمیت، دولت، دستگاه های فرهنگی و اجرایی، تشکل های مردم محور و خانواده ها نقش دارند و در میان همه فعالان عرصه اوقات فراغت جایگاه و نقش مساجد برجسته است.

 

مسجد خانه خدا، سنگر انقلاب و قلب تپنده محلات است و برای نقش آفرینی هر چه بیشتر آن بایستی شاهد مشارکت و همکاری متولیان مسجد اعم از هیات امنا، ائمه جماعات، پایگاه های مقاومت بسیج، کانون های فرهنگی هنری، معتمدین، نخبگان و خیرین، مدارس و تشکل های دیگر باشیم و باید خاطر نشان کرد ویژگی های فعالیت های مسجد محور عبارت است از، در دسترس بودن، مردمی بودن، کم هزینه بودن، کادر دلسوز و متعهد، اعتماد و اطمینان خانواده ها و تربیت محور بودن و هر چه پیوند مسجد، خانواده، مدرسه و رسانه ها بیشتر و عمیقتر باشد نتیجه آن اعتلای فرهنگی، تربیت فردی و اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.

 

- در خصوص نقش خانواده ها در خصوص استفاده حداکثری از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان چگونه است؟

تمام تلاش دشمنان و استکبار جهانی برای نشان دادن بار بودن نسل نوجوان و جوانان برای نظام و کشور است در حالی که نسل جوان یار نظام و فرصت بی نظیر کشور برای پیشرفت است.

 

سرود سلام فرمانده یکی از نشانه های این واقعیت مهم و مبارک است، در حال حاضر چقدر خانواده ها به تامین غذا و پوشاک و برای سلامتی نوجوان خود توجه می کنند و چقدر به مسائل روحی، فکری، فرهنگی و تربیتی فرزندانشان توجه می کنند، از چه بازی های رایانه ای استفاده می کنند، رفقا و دوستانشان چه کسانی هستند، از تلفن همراهش چگونه استفاده می کند، از اینترنت و فضای مجازی چگونه استفاده می کنند، از چه استعدادها و مهارت هایی برخوردار هستند اینها مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه پدران و مادران قرار گیرد.

 

حضور نوجوانان و جوانان در مساجد، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری ضامن سعادت دنیوی و اخروی و پیشگیری از ابتلا به آسیب های اجتماعی است و ارتباط با خدا و کسب تربیت دینی در کنار دوستان پاک و دیندار زمینه بسیار خوبی است تا در زندگی فردی و اجتماعی نوجوانان و جوانان تاثیرگذار باشد و منجر به نیک بختی و موفق شدن در آینده است.

 

- لطفا در خصوص کارکردهای حضور نوجوانان و جوانان در برنامه های غنی سازی اوقات فراغت مورادی را بیان بفرمائید؟

فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت دارای کارکردهای متنوعی است و می تواند در خیلی از شئون فردی و اجتماعی مخاطبان موثر باشد و برای اعتلای فرهنگ عمومی محلات و در سطح کلان تر برای کلیت جامعه نقش آفرین باشد. برخی از تنوع کارکردهای فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت عبارت است از:

1- خودسازی معنوی با آموختن معارف دین

2- بازشناسی و بازسازی شخصیت که منجر به رشد و اعتلای فکری و رفتاری نوجوانان و جوانان می شود

3- تمرین حیات اجتماعی و برنامه های گروهی

4- کسب اعتماد به نفس که منجر به روحیه خودباوری و مثبت اندیشی می شود.

5- راهیابی به فضای اقتصادی و کسب و کار

6- شناخت مقتضیات زمان

7- تفریح و گردش و سرگرمی و پاسخ به نیازها و غرایز درونی

8- تحرک جسمی و حفظ ورزیدگی با ورزش فکری و جسمی

9- رسیدن به آرامش، بهداشت روانی و تجدید قوا

10- ارتقای مهارت های شناختی، خلاقیت ها و شکوفایی استعدادها

 

- فعالان عرصه اوقات فراغت باید دارای چه ویژگی های باشند؟

با توجه به اهمیت موضوع غنی سازی اوقات فراغت باید اذعان داشت که این امر کاملا کاری تخصصی و مهم است و فعالان این عرصه باید از سواد و آگاهی لازم و مهارت های به روز و نوین برای مواجهه با مخاطبان خود که عموماً نوجوان و جوان هستند، برخوردار باشند. داشتن سلیقه و تنوع و جذابیت لازم در برنامه ریزی که در جذب نوجوانان و جوانان موثر است، سوز و تعهد و عشق به تربیت و هدایت نسل جوان که اصلی ترین ویژگی و مبنایی ترین بحث در میان همه مباحث است و نهایتاً برنامه ریزی برای طول سال نه فقط تابستان با در نظر گرفتن زمینه سازی برای تحقق 3 مطالبه مقام معظم رهبری از جوانان «تهذیب، تحصیل و ورزش» است.

 

- در حال حاضر برای جذب و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان چه فعالیت ها و برنامه هایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟

البته بایستی در برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فراغتی متولیان امر به این نکته توجه کنند که نیاز سنجی و مخاطب سنجی و فهمیدن شرایط او بسیار حائر اهمیت است و این بحث می تواند شهر به شهر، روستا به روستا و حتی محله به محله فرق کند اما در کلیات می تواند به موارد و نکات ذیل اشاره کرد؛

1- برپایی حلقه های تربیتی و معرفتی

2- دوره های آموزشی، درسی، علمی و مهارتی

3- جلسات و کلاس های آموزشی قرآن کریم

4- تشکیل گروه های هنری سرود و نمایش

5- راه اندازی هسته های فرهنگی، کتابخوانی و پژوهشی

6- فعالیت های ورزشی (فوتسال، شنا، کوهنوردی و...)

7- اردوهای فرهنگی تربیتی و تفریحی

8- بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی خصوص ایام عید سعید غدیر و ماه های محرم و صفر

9- فعالیت های اجتماعی همچون همدلی و کمک های معیشتی، کارگاه های سبک زندگی، حل مسئله، پیشگیری از اعتیاد و خانواده موفق و...

 

- اگر نکته پایانی دارید لطفاً بفرمائید؟

باید خاطر نشان کنم که در این عرصه هر چه شناخت عرصه و لوازم آن بیشتر باشد تاثیرگذاری آن بیشتر و عمیقتر بوده و زمینه تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و برنامه کلان تمدن سازی نوین اسلامی را بیشتر فراهم خواهد کرد.

 

کد خبر 1196599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha