دخالت نمایندگان در موارد اجرایی و‌ انتصابات با رأی عدم التزام عملی به ولایت فقیه همراه می شود

قنبریان گفت: نمایندگانی که در موارد اجرایی و‌ انتصابات دخالت کنند هنگام بررسی صلاحیت‌ها در زمان انتخابات از نظر دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان حتما با رأی عدم التزام عملی به ولایت فقیه مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «احمد قنبریان» شامگاه شنبه( ۲۵ تیر) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: همه نظام‌های سیاسی برای صیانت از قانون اساسی خود نهادی را تعریف میکنند که این نهاد در کشورمان به نام شورای نگهبان شناخته می‌شود.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان عنوان کرد: در برخی کشورها نهاد صیانت کننده از قانون اساسی بر عهده دستگاه قضایی است و در برخی کشورها این وظیفه را مجلس سنا یا شورای قانون اساسی بر عهده دارد و به بیان دیگر همه پذیرفتند که باید قانون اساسی حفظ شود.

 

قنبریان با بیان اینکه نظارت بر اجرای قانون اساسی و نظارت بر انتخابات در همه نظام‌های سیاسی وجود دارد تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران نهاد نظارتی شورای نگهبان مستقل است و زیرمجموعه هیچ قوه‌ای نیست اما در شکل گیری آن قوه مقننه و قضاییه نقش دارند.

 

وی نوع نظارت شورای نگهبان را در جمهوری اسلامی پیشگیری کننده خواند و ابراز داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به چند مورد از جمله توجه به جوانان‌و بازخوانی دستاوردها تاکید دارد به همین علت شورای نگهبان ضمن بهره‌مندی از نظرات حوزوی و دانشگاهی نسبت به جوانسازی حوزه نظارت خود اقدام می‌کند.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان افزود:‌‌ ما در همه انتخابات‌ها از گرایش‌های مختلف نامزد داریم و در برخی دوره‌ها اکثریت مجلس را یک جناح تشکیل دادند بنابراین در بررسی صلاحیت‌ها هم افرادی از هر دو جناح تایید و یا رد صلاحیت شده‌اند. 

 

قنبریان سایر فعالیت‌های دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان را برشمرد و اذعان کرد:‌ شورای نگهبان یک شبکه نظارتی وسیعی در سطح استان گیلان، شهرستان‌ها و بخش‌ها دارد و در راستای به روز رسانی این شبکه برگزاری کلاسهای آموزشی و همایش‌ها توسط دفاتر شورای نگهبان در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

وی بررسی، تجزیه و تحلیل و رصد فعالیت نمایندگان، نامزدها‌ و اشخاص سیاسی که احتمال کاندیداتوری آنها میرود را از دیگر وظایف دفاتر شورای نگهبان ذکر کرد و گفت: در ایام انتخابات محصول فعالیت دفاتر شورای نگهبان در طول ماه‌ها و سال‌های قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان اضافه کرد: نمایندگانی که در موارد اجرایی و‌ انتصابات دخالت کنند هنگام بررسی صلاحیت‌ها در زمان انتخابات از نظر دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان حتما با رأی عدم التزام عملی به ولایت فقیه مواجه می‌شوند.

 

قنبریان خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی به شبهات درباره عملکرد شورای نگهبان متاسفانه از ظرفیت فضای مجازی استفاده نمی‌شود اما در برنامه پنج‌ساله سوم شورای نگهبان یکی از موضوعات محوری طراحی یک برنامه کاربردی برای ارتباط با شبکه نظارتی است.

کد خبر 1196799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha